Västmanland - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 373
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Västmanland

Post by Westeras »

Skrapanzone kan vara lite lurig att ta, men det ingår i spelet. Man får gå omkring som en vilsen själ på plattan ett tag :D
Domchurch har jag aldrig haft problem med. Det funkar utmärkt om man står på den lilla trekantiga gräsmattan

För oss som bor på östra sidan är det helt ok med zoner. De flesta av turfarna bor även på denna sida så det faller sig naturligt med mer aktivitet på denna sida. Det visar sig även på pph som är lika höga i öster som i centrum.


Sunyour: Kör du med Samsung som är känd för problem med gps:n
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland

Post by SunYour »

Jo, det tillhör ju spelet förstås, fast det vore ju bra om det gick lite fortare eftersom jag ofta är ute och löptränar samtidigt. Gillar inte riktigt alltför långa pauser mellan intervallerna :-)

Det här med zonfördelningen och var det turfas är ju en självuppfyllande profetia. Vi får säkert fler turfare i stan på den västra sidan om det också kommer fler zoner på den halvan, samtidigt som det gör er på östra halvan lite mer benägna att ta en vidare sväng över stan :-)
Jag tycker mig även ha sett en ökning av turfare med västlig utgångspunkt de senaste veckorna.

Som det är nu blir det en väldigt tidsödande procedur att åka till andra sidan stan så fort man vill plocka lite fler zoner...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västmanland

Post by StarDust »

Det är som Westeras säger, zonerna är anpassade efter var det finns turfare. Hotspots förekommer där det finns hög aktivitet medan det är glesare på andra områden. De zoner som är lite längre ut från stan är ju självklara tagningar om man vill hålla ledningen, dessa är ju som sagt jobbigare att ta och om man sliter lite hårdare för dem så får man säkert behålla dem.
Jag bevakar aktiviteten och så får vi se vad som händer om ett par veckor. Aktiviteten minskar under vintern också då Turf går i en naturlig lågsäsong.

När det gäller det här med större zoner som man kan springa igenom så strider det strikt med Turfs uppbyggnad. Zonerna är små för att det ska bl.a. bilda mötespunkter där turfare möter varandra. En optimal zon är ungefär 20 m i diameter men varierar självklart med omgivningens uppbyggnad, en zon ska ju smälta in men inte vara klurig att ta om höga byggnader står i vägen.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västmanland

Post by StarDust »

Jag har gjort SkrapanZone lite större så den omfattar byggnaden västerut, jag hoppas det hjälper med tagningen.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland

Post by SunYour »

StarDust wrote:Det är som Westeras säger, zonerna är anpassade efter var det finns turfare. Hotspots förekommer där det finns hög aktivitet medan det är glesare på andra områden. De zoner som är lite längre ut från stan är ju självklara tagningar om man vill hålla ledningen, dessa är ju som sagt jobbigare att ta och om man sliter lite hårdare för dem så får man säkert behålla dem.
Jag bevakar aktiviteten och så får vi se vad som händer om ett par veckor. Aktiviteten minskar under vintern också då Turf går i en naturlig lågsäsong.
Det jag är ute efter är att få igång turfningen i västra halvan också, inte bara centrum och öster. Som det är nu finns det ju rätt många zoner som ligger riktigt långt ute i periferin som Stenby, Branthovda, Skiljebo, samtidigt som det bara finns enstaka zon på samma distans västerut.

Jag har ju inte turfat aktivt så länge, så jag vet inte riktigt hur fördelningen såg ut för ett år sedan, det kanske var lite mer jämt fördelat då..?

Som sagt, självuppfyllande profetia att säga att det turfas mest på öster när det bara finns zoner tillräckligt tätt för att locka folk att börja turfa just där.
Samtidigt har ju Västerås rejält mindre antal zoner än tex Linköping, så att komplettera i de tätbebyggda västra delarna borde ju bjuda in till mer turf där.
Såg en gammal tråd där det gnälldes på TSVs turfutflykter, men kan nog inte klandra honom, eftersom det är omöjligt att nå toppen av topplistan enbart med turfning i Västerås..

En artikel i lokalblaskan sedan vore ju inte helt fel som startskott tillsammans med en Västerås-Bonanza :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Västmanland

Post by Blabert »

Efter en snabbtitt på statistiken är jag nog beredd att hålla med om att Västerås behöver fler zoner.
Att jämföra med Linköping blir lite galet dock, de har haft en vansinnigt hög aktivitet där i år. Det finns också mycket flera spelare där, de två kriterier vi använder för att bedöma om det behövs fler zoner eller inte.




Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Image
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Västmanland

Post by Thunell »

Galet jämnt mellan Östergötland och Västmanland denna omgång måste jag säga http://warded.se/turf/regions.php?sort=8&order=0 (iaf sett till takes/zone och Takes/active players). Jag gissar att Västerås står för en stor del av takesen i Västmanland på samma sätt som Linköping står för en stor del av takesen i Östergötland...

Tyvärr är inte Östergötland bästa regionen att jämföra med p.g.a. vår "sjuka" aktivitet som varit(isf borde ni bara få några få zoner), men jämför man med i princip i vilken annan region som helst så borde Västerås helt klart få fler zoner ;)

//Thunell
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västmanland

Post by StarDust »

Att Västerås ska få mer zoner har jag inte sagt emot, det kommer i januari. Dock måste man se till var aktiviteten finns och så klart även fördelningen i stan. Att ha det tätt i centrum är en självklarhet för att många kan ta sig till centrum även om man bor lite utanför, det är inte lika självklart att någon reser till andra sidan stan på ärende.

Att jämföra olika städer är svårt för många städer är individuella. Vi kan ta jämförelsen Uppsala (som jag bor i) och Sundsvall; dessa två städer har ungefär lika många zoner medan Uppsala är väldigt platt och cykelvänligt i större delar av centrum och Sundsvall har en mer utbredd areal och är mycket mer bergigt. Kort sagt, alla städer får expandera på deras eget sätt.

Men om nu västra sidan är mycket glesare som påstås så rekommenderar jag att föreslå tre nya zoner nu innan månadsskiftet och ytterligare tre strax efter på just västra sidan så ska vi se om vi inte kan balansera ut det lite!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland

Post by SunYour »

StarDust wrote:Men om nu västra sidan är mycket glesare som påstås så rekommenderar jag att föreslå tre nya zoner nu innan månadsskiftet och ytterligare tre strax efter på just västra sidan så ska vi se om vi inte kan balansera ut det lite!
Jag lade 10 zonförslag i november, fick igenom 2, har nu även skickat in tre förslag till och fler kommer. Kan även skicka lite förslag på bra zoner genom att rita på en karta och posta på forumet...

En idé kan ju vara att smyga igång med lite tätare strax utanför citykärnan för att sedan fylla på längre västerut efter hand om det ger positiv effekt...

Ja, att jämföra med Linköping... förlåt, Östergötland var ju lite att ta i förstås :-)

EDIT: Jag glömde påpeka att zonerna på västra sidan dessutom i regel är betydligt drygare att ta dessutom med OrmWoods i spetsen. OrmWoods är visserligen en zon jag gillar skarpt, då den inte går att ta med bil, inte heller med cykel, knappt ens till fots utan att byta benen när man går i mörkret. En eloge till de boende intill zonen nu i juletid som lyst upp zonen med ljusstarka juldekorationer :-)
Nya zonen SunBerg var ju också käck, ett klätterpass på våt bergskant... fast insåg att den var lättare att ta från andra hållet när man väl gjort klättringen från bilvägen där jag parkerade cykeln ;)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 373
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Västmanland

Post by Westeras »

Nice med en ännu en ny zon i stan. Dock så är den felstavad
Området heter Rocklunda ej rockkunda ;)
Locked

Return to “Västmanland”