Flera zoner i västra Uppsala

Moderator: Zonemakers

Gottis

Flera zoner i västra Uppsala

Post by Gottis »

Det behövs flera zoner i västra Uppsala. Som det är nu är fördelningen ojämn. Hade det varit flera zoner i denna dela av Uppsala hade jag turfat mera. Nu måste man ta sig till andra sidan stan om man skall ta många zoner och kunna konkurera med toppen. Det blir långa cykelturer. Om det inte blir flera zoner pga låg aktivitet kan jag säga att den skulle öka om det tillkommer zoner.

För övrigt borde Hågazon flyttas eller göras lite större. Det är ett fornminne som nu är avspärrat på obestämd framtid och zonen ligger precis innanför sängslet.
StarDust
Zonemaker
Country: Sweden

Re: Flera zoner i västra Uppsala

Post by StarDust »

Jag håller nog med här, det är rätt glest runt Flogsta och Eriksberg, med enbart en zon per område. Flogsta är ett stort stundentområde som jag tror har god potential, det gäller både Flogsta hög (Sernanders väg) och Flogsta låg eller Hamberg (som kallas för Håga på Google Maps). Öster om Sernanders väg kan man se ett stort grönområde där studenter på väg till centrum forslas varje dag, här skulle det sitta klockrent med ett par zoner. Dock finns det hus som inte syns på sat-kartan. Dessa är vid korsningen Flogstavägen och Luthagsesplanaden. Ett par zoner i den trakten skulle koppla ihop Floggan med resten av staden.
Med Eriksberg avser jag Granitvägen med omnejd. Även Norby skulle vara ett bra ställe att placera några zoner då det skulle sammanfläta Gottsunda med resten av staden.
Nu har jag nämnt några väldigt tomma områden och det kanske inte är lämpligt att lägga zoner över alla dessa områden genast (eller är det det), då det skulle omfatta ett tjugotal zoner men det är en liten inblick över hur tomt det är på västra sidan.
Sen så önskar ju jag mig en förtätning av innerstaden, som jag alltid önskar mig. Det brukar dock ske med någon zon varannan månad. :)
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
SunYour
Zone General

Post by SunYour »

Låter ju givet med fler zoner där tycker jag, lite lagom turistvänligt också :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
morgam
Donator

Post by morgam »

Jag håller med på punkten att uppsala centrum behöver byggas ihop mer med vissa yttre delar av uppsala. Jag bor i östra gottsunda och förutom gottzone och Barkspade finns det inga hyfsat lättillgängliga zoner förens vid ullerzone i nordost och Biozone i norr. Areazone, bigpinezone, woodzone och outskirts är alla lätt otillgämgliga och några av dem inte sällan med dålig täckning som gör att många mindre uthålliga turfare vänder vid Camphut och minskar därmed aktiviteten söderöver. Sunnersta, Ulltuna, södra Gottsunda och även Sävja och Norby saknar zoner helt. Gottsunda har en i norra delen och Valsätra en.
30 000 av 144 000 uppsala bor (befolkningsdata gäller Uppsala stad år 2008) delar alltså på två zoner. Tio zoner vore mer rättvist.

Själv så höjer jag aktiviteten mest i östra uppsala då jag ofta tittar in där på väg från Stockholm till Uppsala centrum.
SunYour
Zone General

Post by SunYour »

Gottis wrote:För övrigt borde Hågazon flyttas eller göras lite större. Det är ett fornminne som nu är avspärrat på obestämd framtid och zonen ligger precis innanför sängslet.
Fixat, Blev en liten flytt nordväst, upp på en kulle ser det ut som kanske?
Blev litet namnbyte till HaagaZone också istället..

Edit: Täppte till några hål på kartan också...
StarDust
Zonemaker

Post by StarDust »

Åh man tackar, vi får se vad jossan säger om den sista biten.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
morgam
Donator

Post by morgam »

Det gick ju fort, men jag tycker de är lite väl långt norrut.
StarDust
Zonemaker

Post by StarDust »

Hehe, men morgam. Du är den enda i Gottsunda än så länge. Dock vet jag om fyra som bor i flogsta som turfar. :)
SunYour
Zone General

Post by SunYour »

StarDust wrote:Åh man tackar, vi får se vad jossan säger om den sista biten.
Mm, det hade ju i alla fall gått en vecka :-)
Bara att vänta in snön och sedan ta fram pulkan!
StarDust
Zonemaker

Post by StarDust »

Dock skulle det behövas fler zoner =)
En zon vid Ångströmslaboratoriet hade suttit fint också, det är flera studenter som turfar och pluggar där.
Post Reply

Return to “Uppsala”