Ack Värmeland du Sköna!

Moderator: Zonemakers

StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by StarDust »

Du kan ju ehh knacka på.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
iamhwk
Posts: 12
Joined: 24 Nov 2011 20:33
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by iamhwk »

Då klistrar jag hellre på ett Turf-märke! ;)
Mobil: SGS2 // Galaxy Tab 8" Stad: Karlstad
Image
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Kajowi »

iamhwk wrote:Då klistrar jag hellre på ett Turf-märke! ;)
+1!
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
SunnyM
Posts: 4
Joined: 05 Jan 2012 20:09
Country: Sweden

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by SunnyM »

Aktiviteten stiger i karlstad :)

Kajowi får konkurrens av en bunt långdistanslöpare/cyklister om zonerna. Förhoppnigsvis kanske vi får fler zoner nu också :)

borde finnas fler zoner på norrstrand/kroppkärr, helt tomt nu nästan...
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Kajowi »

SunnyM wrote:Aktiviteten stiger i karlstad :)

Kajowi får konkurrens av en bunt långdistanslöpare/cyklister om zonerna. Förhoppnigsvis kanske vi får fler zoner nu också :)

borde finnas fler zoner på norrstrand/kroppkärr, helt tomt nu nästan...
Ja, att bli "överfallen" av långdistanslöpare var inget som jag hade väntat mig! ;)

Karlstad är ojämt fördelat, sedan många rundor av centralt koncentrerad aktivitet.
Men efter en kampanj (i samma tråd) med visionära tankar, printade på enkla kartor med tydliga förklaringar, växte TurfKarlstad utanför centrum. 8-)

Så nu när delar av det föreslagna har slagit igenom, aktiviteten höjts och förutsättningarna förändrats, är nog tiden inne för liten uppdatering.
Last edited by Kajowi on 23 Jan 2012 01:21, edited 1 time in total.
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Kajowi »

Förord
Värmland är ett mycket vackert landskap. Med en fanntastisk natur skäms jag nästan över att jag bor i en storstad.
Jag fann Turf för ett halvår sedan, och har därifrån följt dess utveckling på olika fronter, inte minst på hemmaplan. Det har i Värmland långsamt, långsamt, vuxit på bredden (men inte på höjden). Från nästan enbart Karlstad centrum till dess förorter och Arvika. Från enbart temporära enskilda turfare, till längre aktiva besökare.
Jag skriver besökare, då det enbart är jag som varit aktiv i mer än två rundor. Detta önskar jag förändra! Mitt ansvar är att informera, andras är att bredda zonbalansen.

Turf i Värmland 2.0
Varje läns zonläggare är bosatt på annan ort, på gott och ont. Då ingen har samma närhet till regionen som oss regionalt turfande, kommer här tankar om i vilken riktning Värmland bör styras.

Vilka mål är viktiga nu, var finns potential, var finns erfterfrågan och vad kan vänta?

Del 1. Värmland

Image
Värmland
*Kristinehamn. Sveriges största zonlösta tätort :o (större än Säffle+Kil)! E18, Riksjärnväg; No more need to be said…

*Hammarö kommun (Skoghall tätort). En av Värmlands största tätorter, och ligger vägg-i-vägg med Karlstad. Massor av pendeltrafik. (Har själv, bara de senaste rundorna, träffat tre aktiva Hammarö-Karlstad-pendlande turfare, som pga zonbrist gett upp… :cry: )

*Kil. Tätort nära Karlstad, mycket pendlare. Nästan samtliga tåg i Värmland passerar här, även riksväg.

*Forshaga. Liknar Kil i mångt och mycket, i storlek och närhet till Karlstad. Saknar dock järnväg.

*Säffle. Större än både Kil och Forshaga, ligger längst E45 och järnvägen till Göteborg.

*Arvika. Väl (zon-)utbyggd tätort, både till kvantiten och kvalitén. Tätorten är relativt stor, kommunen är näst störst, och den allmänt turistbesökt. Här saknas det bara att sprida budskapet om Turf!

Del 2. Storstadsregion


Image
Storstadsregion
*Hammarö. Närliggande, viktig, stor pendlarkommun. :!:

*Norrstrand. Mycket viktigt centralt område. Skolor, arbetsplatser, bostäder. Gränsar till zoner i centrum, befolkning i norr, och genomfart för nästan alla stadsbussar.

*WestSide. Flera zonlösa bostadsområden. Genomfart till handelsområde (Bergvik) och IKEA.

*Skåre. Enzonig tätort halvvägs till Kil. Cykelavstånd. Alla jobbar eller studerar i Karlstad.

*Skattkärr. Zonlöst, liknande Skåre, marginellt mindre utan cykelavstånd. Pendling sker här även till Kristinehamn.

Del 3. Karlstad


Image
Karlstad
[Ta även älven och motorvägen i beaktning. Ett exempel är Charlespeak, som ligger nära och centralt, men i verkligheten ligger den på en avlägsen udde. Jetzone är nära många boende, men ligger på fel sida E18, långt upp i en dunge.]
*Norrstrand. Skolor, arbetsplatser, bostäder. Genomfart för nästan all busstrafik. Hindras av älven.

*WestSide. Flera zonlösa bostadsområden som begränsas från närliggande zoner av E18.

*ÖstSide. Massor med studenter, region- och stadsbussar, i zonlöst område med miljonprojekt och Campus.

*E18 Norr. STORT område med mycket få zoner. Trav, Arena, alla sorters bostäder – ingen industri.

*WestCentral. Central zonbrist. Genomfart mot WestSide och IKEA. Bostäder, sjukhuset, Stadsparken.

Vill avsluta med mitt ledord för zonläggning. Bry er inte om hur långt det är till närmaste zon, utan istället till de två där efter.
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
SunnyM
Posts: 4
Joined: 05 Jan 2012 20:09
Country: Sweden

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by SunnyM »

Bra skrivet Kajowi!

Just att så många zoner är koncentrerade till centrum gör att man kan ta de allra flesta med en relativt kort löp/cykel-runda.

Jag är som jag skrivit tidigare ute och rör på mig rätt så mycket och har flera förslag på var istan man skulle kunna placera häftiga zoner. Var lämnar man specifika förslag på var en zon kan placeras?

Jag och Johfry var ute och kutade ihop igår och nöjde oss då med att ta varannan zon. Bland annat var vi och besökte bodyzone :)
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by StarDust »

SunnyM wrote:Var lämnar man specifika förslag på var en zon kan placeras?
Zonförslag lämnar ni via spelet i helpmenyn, det finns en suggestknapp där.
Man får tre förslag per kalendermånad (alltså, inte per omgång i spelet). Får man sitt förslag igenom så får man även mail om det. Lycka till!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
SunnyM
Posts: 4
Joined: 05 Jan 2012 20:09
Country: Sweden

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by SunnyM »

Nu har jag föreslagit tre natursköna zoner som skulle öka den geografiska spridningen en bit från centrum i områden där det idag "saknas" zoner.

Finns det någon slags policy att zoner skall ligga i stan eller hur långt ut i skogen de får ligga?
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by StarDust »

Det finns ingen direkt regel om att en zon måste befinna sig i centrum, men eftersom folktätheten är störst i centrum och många reser in till stan för att jobba eller träffa kamrater så kommer det automatiskt att finnas fler zoner där.
Ta en titt på Sundsvall och se spridningen där, det finns zoner både i centrum och i utkanterna av stan.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Post Reply

Return to “Värmland”