Kalmar - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

wombawomba
Posts: 30
Joined: 19 Nov 2011 11:57
Country: Sweden

Kingsquare i Kalmar

Post by wombawomba »

Skulle vilja göra en förfrågan angående kingsquare. Populus beklagade sig över zonen i regionschaten för någon vecka sedan och jag vill minnas att såväl Skuggfisk som Ageturf stämt in i klagosången

Zonen är Kalmarregionens mest populära (75tagningar på 25dar i en sovande region) och ligger fint på en mindre gräs/park-yta omgärdad av träd vid en skola med goda förbindelser, så det är inte där skon klämmer

Image

Dessvärre är denna stora skolbyggnad förmodligen till besvär vad gäller zontagning, eftersom gps-"fladdret" ofta är lite extra vid just denna zon. Dessutom är zonen bara dryga 150 kvm, vilket är lite snål enligt vad som sades på gtalk igår. Att den dessutom är triangelformad gör att det handlar om dryga 10x10m för gpsen att träffa rätt på om man räknar bort "strutarna"

Förslaget är kort och gott att ändra zonens utformning så att den täcker hela den lilla 6kantiga gräsplätten vilket skulle göra att den teoretiska ytan växer från 100 kvm till över 550
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Kingsquare i Kalmar

Post by tomtebloss »

wombawomba wrote:...Förslaget är kort och gott att ändra zonens utformning så att den täcker hela den lilla 6kantiga gräsplätten vilket skulle göra att den teoretiska ytan växer från 100 kvm till över 550
Fixat. Men den fick 5 punkter...
wombawomba
Posts: 30
Joined: 19 Nov 2011 11:57
Country: Sweden

Re: Kalmar

Post by wombawomba »

Toppen tomte, jag längtar efter att få göra en revisit för att testa den nya utformningen! Nu när zonen utgörs av blott fem punkter släpper jag idén om namnbyte till kinghexagon...


Jag prövar min lycka också vad gäller Esplanad. Även den tillhör de populära i kalmarregionen och har näst flest tagningar denna omgång. Ligger fint i en allé med goda förbindelser och är kort och gott mycket uppskattad! Med lider av liknande symptom..

Zonen är så gott som kvadratisk med sidlängd 17m, vilket kanske hade varit gott nog om den legat på ett öppet fält eller dylikt. Nu däremot omgärdas den av såväl en rad med stora fina träd som trevåningshus, vilket gör zontagningen till en kamp med en svensson-mobil likt min. Ta gärna en kik på streetview, zonen kan lite förenklat visualiseras som en kvadrat av de fyra träden bakom mannen med den lilla flickan (som fördelaktigen används som måttreferens): http://g.co/maps/495h6

Det vore synd och skam att flytta en såpass populär zon, men för att behålla intresset kanske man ska låta den växa något storleksmässigt. För att motarbeta den stora skymfen bilturf bör zonens bredd följa gräskanten. En idé vore att låta den utgöra ett parallellogram (markerat blått nedan) mha de diagonala gångar som finns på gräsplätten vilket skulle låta zonen växa från strax under 300kvm till över 800kvm, vilket kan anses godtagbart med det gpsflimret som förekommer. Som alternativ går det även av konstruera en rektangel i mitten vilket med hörnen på gångarna som hjälplinjer borde landa på dryga 500kvm

Image
User avatar
Fredrick
Donator
Posts: 262
Joined: 10 Dec 2010 02:42
Country: Sweden
Location: Kalmar
Contact:

Re: Kalmar

Post by Fredrick »

Esplanad är väl bra som den är - precis som Kingssqaure var?!
En får ta några steg åt sidan då o då men är ju absolut inte omöjligt att ta zonen till fots.
Det nya förslaget skulle säkerligen gynna bilturfare då GPS:en säkerligen skulle hamna på gräset när en kör från något av hållen.
[Kalmar/Skedshult • Xperia Z3]
wombawomba
Posts: 30
Joined: 19 Nov 2011 11:57
Country: Sweden

Re: Kalmar

Post by wombawomba »

Jag håller absolut med om att man får räkna med att "ta några steg åt sidan då o då" för att få en zon. Exempelvis Malmsquare utgörs till största delen av buskage, och max 50kvm effektiv yta för zontagning. Men där är GPS-fixeringen markant bättre än vad den är vid esplanad några hundra meter bort, och jag har inga problem med att man ibland får fippla lite för att få malmsquare

Vad gäller esplanad däremot så är det så gott som alltid problem. Igår fick jag traska mer än 50 meter från "taking zone" ("leaving zone"...) till "zone taken" vid revisit av esplanad, det är rätt stor skillnad från att "ta några steg åt sidan då o då", speciellt som det innebar att jag fick korsa vägen. Jag föreslår somsagt ingen ändring i bredd på zonen så det kanske inte hade hjälpt just vid gårdagens scenario, men med en flytt och en förstorning till iaf de 500kvm som ska utgöra norm enligt vad som sades gtalk hoppas jag det underlättar zontagningen. Vad gäller bilturf finner jag det mert troligt att man försöker ta esplanad från trottoaren på västsidan vid nuvarande placering, än att stanna på vänstersidan av respektive körfält om zonen placeras centrerat över gräsplättens längd

Populus beklagade sig i regionschaten vid början av omgången över GPS-problem vid Kingsquare och jag har sett honom på kartan minst två gånger denna omgång då han gett upp zontagning. Har man runt 40sekunder taketime men behöver flera minuter för att ta en zon är det klart man ger upp, det är inte hållbart att springa runt och jaga gps'en när man tänkt turfa "på väg till/från något" exempelivs. Det känns som en viktig pusselbit för att hålla vardagsturfandet vid liv för gemene man

Givetvis är det en fråga om GPS-kvalité och vissa turfare och mobiler har bättre förutsättningar och det kan kännas konstigt att andra behöver sådan yta för att ta en zon, men jag kan inte i min vildaste fantasi sätta mig in i hur det skulle påverka turfupplevelsen negativt för någon med en bra gps att en zon förstoras till det som är standard för att mildra de tekniska bekymmer som vissa andra turfare får stå ut med
gurubashi
Posts: 256
Joined: 14 Apr 2011 06:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Kalmar

Post by gurubashi »

Jag kan skriva under på Esplanad. Som turistturfare i Kalmar har jag besökt nästan alla zoner en eller två gånger och den enda som jag haft GPS-strul med är just Esplanad. Lite större där borde man allt kunna göra den, speciellt så länge man håller den inom gräsytan.
Image
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Kalmar

Post by tomtebloss »

Esplanad är nu ändrad.

Som svar på Fredricks flyttbegäran så kommer inget ändras. Finns inget problem i dagsläget med den som jag anser. Att den ligger för "enkelt", "svårt", "tråkigt" är inte anledning till flytt.
User avatar
Fredrick
Donator
Posts: 262
Joined: 10 Dec 2010 02:42
Country: Sweden
Location: Kalmar
Contact:

Re: Kalmar

Post by Fredrick »

Lite input.
Kingsquare: Blev tokbra! Nu går det att ta zonen i blindo.
Esplanad: Fiasko. Zonen är för smal. Vid två tillfällen denna runda har jag misslyckats med att ta den. Står pressad mot husväggen men kommer ändå inte in i zonen.
Margareta: Fair enough!
[Kalmar/Skedshult • Xperia Z3]
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Kalmar

Post by tomtebloss »

Fredrick wrote:Esplanad: Fiasko. Zonen är för smal. Vid två tillfällen denna runda har jag misslyckats med att ta den. Står pressad mot husväggen men kommer ändå inte in i zonen.
Du tyckte den låg bra innan då den var lika smal och ville inte ändra den. Nu är den endast längre och den är ett fiasko? Den är visserligen flyttad. Sista alternativet är att dra tillbaka den två vänstra punkterna så den blir ännu längre och fortfarande ligger kvar där du kunde ta den.

Annars blir det flytt och namnbyte som gäller. Hur vill ni göra? Att den inte går att ta pga gps-problem är givetvis skäl för flytt.
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Kalmar

Post by tomtebloss »

Okej. Esplanad är nu flyttad och krävde namnbyte på zonen. Flyttad till gräsplätten vid Bremergatan (SpreadMore).

EDIT: Fyllde ut med en extrazon i hålet på zonkartan vid tullslätten som grädde på moset.
Locked

Return to “Kalmar”