Turistturfat en del i Jönköping senaste veckan... överlag bra placerade zoner, som alltid.
En zon, "Stonemason" är dock placerad exakt på en inhägnad förskolegård. Det gick verkligen inte att ta zonen utan att öppna grinden och gå in. Jag vet att förskolor har diskuterats tidigare, och nu senast i en Uppsala-tråd. Jag tycker inte heller att en inhägnad förskola med grindar är en bra plats, av flera skäl. Zoner på "privat mark och liknande" är dåliga zoner. Detta är ett bra exempel på "liknande". Möjligen skulle vi vilja förtydliga reglerna med en skrivning om "... eller på annat sätt riskerar att irritera eller störa allmänheten".
Jag ser flera bra alternativ för denna zonen:
1, Gör den lite större så att den täcker en del av cykelbanan och den trekantiga gräsplätten rakt väst om zonen. Det gör att det går att ta zonen utan att behöva gå in på förskolan.
2, Flytta zonen helt något tiotal meter västerut. Men för att få den tillräckligt stor så kommer den förmodligen att behöva delvis täcka parkeringsplatsen, något vi eventuellt vill undvika.
3, Flytta zonen till skogsdungen några hundra meter längs gatan sydväst, mitt emot det som på kartan ser ut att vara en byggarbetsplats.
4, Flytta zonen uppåt/inåt norrut/västerut. Det finns ett gäng gårdar och innegårdar där, jag är dock osäker på hur öppna de är.
Jönköping - Felanmälan
Moderator: Zonemakers
-
- Country: Sweden
Re: Jönköping
Den är flyttad nu. Hoppas den innergården är öppen för alla.Namnet på zonen är kvar då området ligger i anslutning till Stenhuggargatan.gurubashi wrote:...En zon, "Stonemason" är dock placerad exakt på en inhägnad förskolegård. Det gick verkligen inte att ta zonen utan att öppna grinden och gå in. Jag vet att förskolor har diskuterats tidigare, och nu senast i en Uppsala-tråd. Jag tycker inte heller att en inhägnad förskola med grindar är en bra plats, av flera skäl. Zoner på "privat mark och liknande" är dåliga zoner. Detta är ett bra exempel på "liknande". Möjligen skulle vi vilja förtydliga reglerna med en skrivning om "... eller på annat sätt riskerar att irritera eller störa allmänheten".
4, Flytta zonen uppåt/inåt norrut/västerut. Det finns ett gäng gårdar och innegårdar där, jag är dock osäker på hur öppna de är.
Skulle vilja att man flyttar alternativt skapar nya zoner för Elmia zonerna.
ELMIASYD : Endast tillgänglig när det är mässa och grindarna är öppna. Det går dock komma åt den vid mässa utan att betala inträde. Skulle kunna vara kvar då det är lite utmaning att behöva tajma öppettid.... annars flytta den syssydväst ut till området utanför grinden mellan grind och på/avstignings plats
ELMIAWEST: Har inte besökt denna då jag tror den ligger innanför stängslet til Elmia och därmed bara gå nå vid utemässor vilket i stort sätt är ett par gånger per år. Tänkt göra ett försök i veckan och se om man på något vis kan sträcka sig in men tror inte det. Jag föreslår att denna flyttas rakt västerut på andra sidan fotbollsplanerna så att zonen hamnar vid den cykelväg som går ovanpå sandbankarna.
TENTZONE: Ligger definitivt inom Elmia området och ute så att det krävs en utemässa för att komma åt zonen om man inte råka vara anställd. Blir rätt tätt med zoner i detta område... varför inte en eller ett par nya zoner på andra sidan E4an på Österängen och Ekhagen?
ELMIANORD: Även denna zon ligger innanför stängsel och bör enligt mig flyttas nordöst så att man iaf kan nå den utan att klättra över stängsel... vägen öster om zonen är precis utanför stängslet....
Mvh
Martin
ELMIASYD : Endast tillgänglig när det är mässa och grindarna är öppna. Det går dock komma åt den vid mässa utan att betala inträde. Skulle kunna vara kvar då det är lite utmaning att behöva tajma öppettid.... annars flytta den syssydväst ut till området utanför grinden mellan grind och på/avstignings plats
ELMIAWEST: Har inte besökt denna då jag tror den ligger innanför stängslet til Elmia och därmed bara gå nå vid utemässor vilket i stort sätt är ett par gånger per år. Tänkt göra ett försök i veckan och se om man på något vis kan sträcka sig in men tror inte det. Jag föreslår att denna flyttas rakt västerut på andra sidan fotbollsplanerna så att zonen hamnar vid den cykelväg som går ovanpå sandbankarna.
TENTZONE: Ligger definitivt inom Elmia området och ute så att det krävs en utemässa för att komma åt zonen om man inte råka vara anställd. Blir rätt tätt med zoner i detta område... varför inte en eller ett par nya zoner på andra sidan E4an på Österängen och Ekhagen?
ELMIANORD: Även denna zon ligger innanför stängsel och bör enligt mig flyttas nordöst så att man iaf kan nå den utan att klättra över stängsel... vägen öster om zonen är precis utanför stängslet....
Mvh
Martin
FOOTVIEW: Denna zon är en parkeringsplats... väldigt lätt att ta men kanske inte så rolig. Jag föreslår att man flyttar den 250m söderut till centrum av labyrinten. Kanske även bör byta namn till Labyrinten...?
FORESTPARK: Går att lätt nå med bil utan att gå ur bilen. Jag föreslår att den flyttas 80 meter norrut till den öppna plats där det bland annat är dans runt midsommarstång mm på midsommar.
FORESTPARK: Går att lätt nå med bil utan att gå ur bilen. Jag föreslår att den flyttas 80 meter norrut till den öppna plats där det bland annat är dans runt midsommarstång mm på midsommar.
Föreslår ett namnbyte på TorsPark. Gatan jämte parken heter Torsgatan men parken heter Mjölkafållan. Dvs det var förr en plats man samlade djuren när de skulle mjölkas. Funkar det med Å,Ä och Ö? om så är fallet så kan ju zonen ja sitt riktiga namn annars föreslår jag MilkingPark... eller likande.
Elmiazonerna är inom riktlinjerna eftersom dom går att komma åt om man betalar inträde, även om jag kan hålla med om att det är lite drygt att dom för det mesta inte går att ta. ElmiaWest går att ta om man har en mobil med lite mindre precis GPS och helt enkelt trycker sig mot stängslet.
Vad gäller Forestpark så vet jag inte hur du lyckas ta den sittande i bilen, jag får bege mig upp i terrängen en bra bit och läget är knepigt ur GPS-synpunkt. Kanske vore vettigt att flytta den av den anledningen.
Vad gäller Forestpark så vet jag inte hur du lyckas ta den sittande i bilen, jag får bege mig upp i terrängen en bra bit och läget är knepigt ur GPS-synpunkt. Kanske vore vettigt att flytta den av den anledningen.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
Om man tvingas betala inträde för att ta zonerna hoppas jag att utvecklarna till TURF är sponsrade från Elmia. Jag tycker dock det är dumt att 4 zoner i Jönköping mestadels inte går att ta och hoppas vi får lite extra zoner som kompensation 
Skall testa Elmiawest på hur bra min GPS är...
Vad gäller Forestpark så trodde jag att jag skulle behöva gå ur bilen men väl på plats så upptäckte jag när jag körde upp bilen en bit på gångvägen för att vända att jag började ta zonen... batteriet dog dock efter halva övertagandet så då fick jag åka hem utan fullbordat uppdrag

Vad gäller Forestpark så trodde jag att jag skulle behöva gå ur bilen men väl på plats så upptäckte jag när jag körde upp bilen en bit på gångvägen för att vända att jag började ta zonen... batteriet dog dock efter halva övertagandet så då fick jag åka hem utan fullbordat uppdrag

Det är inte bara i Jönköping det finns zoner med inträde. Listan kan väl göras lång, några exempel är badhuset i Gävle, inre borggården på slottet i sthlm, Gröna Lund och Parken Zoo i Eskilstuna.efjoma wrote:Om man tvingas betala inträde för att ta zonerna hoppas jag att utvecklarna till TURF är sponsrade från Elmia. Jag tycker dock det är dumt att 4 zoner i Jönköping mestadels inte går att ta och hoppas vi får lite extra zoner som kompensation

My pictures: http://instagram.com/turfsala
Men 3 zoner inom samma betalområde (+1 som delvis är stängd)? Vad är anledningen? Hade det varit t.ex. Liseberg eller Gröna Lund dit det finns ett mer eller mindre allmänintresse att betala in så ok men själv är jag inte så sugen att gå på specialmässor för att någon gång om året ha möjlighet att ta dessa zoner. Kan tycka det är ok med en zon inom samma betalområde men 3 är för mycket!SaLa wrote:Det är inte bara i Jönköping det finns zoner med inträde. Listan kan väl göras lång, några exempel är badhuset i Gävle, inre borggården på slottet i sthlm, Gröna Lund och Parken Zoo i Eskilstuna.efjoma wrote:Om man tvingas betala inträde för att ta zonerna hoppas jag att utvecklarna till TURF är sponsrade från Elmia. Jag tycker dock det är dumt att 4 zoner i Jönköping mestadels inte går att ta och hoppas vi får lite extra zoner som kompensation
Anledningen att det finns tre zoner på Elmiamässans område är säkert pga något som heter dreamhack.efjoma wrote:Men 3 zoner inom samma betalområde (+1 som delvis är stängd)? Vad är anledningen? Hade det varit t.ex. Liseberg eller Gröna Lund dit det finns ett mer eller mindre allmänintresse att betala in så ok men själv är jag inte så sugen att gå på specialmässor för att någon gång om året ha möjlighet att ta dessa zoner. Kan tycka det är ok med en zon inom samma betalområde men 3 är för mycket!SaLa wrote:Det är inte bara i Jönköping det finns zoner med inträde. Listan kan väl göras lång, några exempel är badhuset i Gävle, inre borggården på slottet i sthlm, Gröna Lund och Parken Zoo i Eskilstuna.efjoma wrote:Om man tvingas betala inträde för att ta zonerna hoppas jag att utvecklarna till TURF är sponsrade från Elmia. Jag tycker dock det är dumt att 4 zoner i Jönköping mestadels inte går att ta och hoppas vi får lite extra zoner som kompensation
Det är inget tvång på att zoner ska kunna tas, eller huruvida de är tillgängliga eller inte. Vissa zoner tar man bara en gång och sen är det inte mer med det. Finns ett flertal zoner som jag bara tagit en gång eller aldrig pga detta faktum, alla zoner är inte till för att farmas dagligen.
Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk