Jag vill därför lyfta från angående kopplingen mellan poängen du får för en takeover kontra pph. Som det ser ut idag så tjänar du oftast på att plocka många zoner som ligger tätt och att dessa har hög pph. Även om pph inte har så stor betydelse i aktiva städer då du snabbt blir av med dina zoner så kan du dock rätt snart plocka tillbaka dem själv. Det gör spelet kommer att koncentreras mot de zoner som ligger tätas då de framförallt lönar sig att ta många TO under kort tid (även om TO är låg) mot för att ta några få zoner som ligger väldigt glest. En zon som ligger glest ger iofs mer poäng men PPH är ofta förödande låg. Även om du får behålla zonen under en längre tid så ger det inte så mycket. På så sätt så kommer zonerna i utkanterna tas allt mer sällan och de centrala allt mer ofta.
Detta har slagit mig vid två tillfällen under de senaste månaderna och det främst när jag turfade i torslanda kring nyår (gbg) samt nu när jag var uppe i åre. Zonerna i torslanda var väldigt glesa och gav mig inte så mycket pph, zonerna i åre var ännu mer glesare och gav mig hiskliga 16 pph för 7 zoner

Jag vet problematiken med döda städer men jag ser det som rejält demotiverande att det inte ger särskillt mycket att ta jobbiga och svåra zoner. Åreskutan skulle t.ex. kunna ge 500 TO och en PPH på 7-8. Inaktiva och svåra zoner skulle på så sätt bli mer lockande och antalet TO skulle öka i ytterregionerna.