Den stora tråden om Turfmobiler!

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Nattkryp

Re: Den stora tråden om Turfmobiler!

Post by Nattkryp »

Samsung Google Nexus S
Samsung Google Nexus S
NexusS.png (131.83 KiB) Viewed 3561 times
Samsung Google Nexus S

4" nånting display. Stor, bra form, plasthölje men känns stabilt byggd.
Bra ljus i skärm, fungerar bra i dagsljus med vissa undantag. Blir lätt lite flottig display, men det syns bara när skärmen är av.

GPS:en är pålitlig förutom vid tjocka moln, får då en förskjutning på kanske 10m som mest. Bråkar ibland i vissa "skitzoner" som är kända för att bråka.

Har klarat sig bra vid regn- och/eller svettblöta byxor. Displayen blir svåranvänd då displayen är fuktig. Åtgärdas genom att torka den torr.

Batteritid på 2-3.5 timmar beroende på hur ofta man stänger av/på turf och gps. Klarar sig annars ganska precis två arbetsdagar när man stänger av allt fancy pancy och ibland kollar lite facebook eller mail.

Kamera/film bra men finns säkert bättre. Ljudupptagning bra (t.ex. duglig inspelning av akustiskt piano)

Väldigt snabba OS-uppdateringar

Snabb telefon i allmänhet, gott om utrymme i det inbyggda 16gb sd-kortet som ger plats för massvis av turfmusik.

Turfnackdelar:
- Ovanlig lur i Sverige, dålig tillgänglighet på tillbehör i butiker.
- Ovanlig form, vilket gör att den inte passar i många pouches för andra lurar.
- Onödigt dyr för turf, men värd varenda krona för annan användning.
- Onödigt stor när man väl vet vart zonerna ligger. Inget man vill ha löst i fickan vid löpning/hårdtrampning på cykel. (Har min i mobilhållare på cykeln).

Dvs, småsaker.
SaLa
Information Manager
Country: Sweden

Post by SaLa »

IMG_20111026_005540_Vga.jpg
IMG_20111026_005540_Vga.jpg (249.33 KiB) Viewed 3554 times
IMG_20111026_005426_QVga.jpg
IMG_20111026_005426_QVga.jpg (99.44 KiB) Viewed 3554 times
IMG_20111026_004557_QVga.jpg
IMG_20111026_004557_QVga.jpg (99.99 KiB) Viewed 3554 times

Nu har jag turfat med min Sony Ericsson Active i några fler dagar än en vecka. Hittills är jag väldigt nöjd. Slog till på den då jag ville ha en vattentålig telefon.

Först tyckte jag den medföljande hållaren för att ha telefonen på armen verkade lite fånig och sportnördig. Men den funkar perfekt för att cykelturfa. Har till och med prövat den i en timmes regn, funkade bra, kudden bak på hållaren blev blöt men torkade under natten.

Med skärmen alltid på har batteriet hållt i cirka tre timmar, då har jag använt både kartläge och pro-mode då jag inte lärt mig bästa vägen till alla zoner än. Det är väldigt smidigt med skärmrotationsfunktionen när telefonen sitter fast på armen. Enkelt att slå ett öga på telefonen och se så att cykeln går åt rätt håll. Dock vore det bra om den kunde fastna i liggande läge, ibland bråkar den med att ta tid på sig att visa rätt. När skärmen roteras hoppar först kartan och gubben, och efter ett tag hoppar zonerna rätt. Det blir spännande att se hur telefonen blir när det blir kallare ute.

Följde med helt okej in ear lurar också, inte sådana som alltid ramlar ur mina öron :). Det är en lite liten skärm, men jag tycker det känns bättre med en liten telefon som ryms i fickan än en stor som blir klumpig.

Nackdelar:
Det kan vara lite bökigt att komma åt låsa-upp-knappen när telefonen är i armhållaren. Det löses just nu med skärm alltid på.
Den är bara vattentålig om luckorna är stängda.
Bättre batteritid är väl alltid trevligt?
SEALen
Donator

Post by SEALen »

Kika i batteri tråden. Där finns min lilla lösning på batteritiden. Du får dock ha extrabatterierna i en ficka på jackan istället för på cykeln som jag har.
Image
islandmountain

Post by islandmountain »

Använder en Samsung Galaxy Note att turfa med, och är riktigt nöjd. Speciellt med GPSen som både är snabb och precis. Troligen är det för att den använder sig av både av det amerikanska GPS-systemet och det ryska GLONASS systemet, vilket gör att den får kontakt med många fler sateliter samtidigt.
Batteritiden är också väldigt bra tack vare ett stort 2500 mAh batteri.
Den är även rätt stöttålig tack vare ett plastchassi och gorillaglas, men tyvärr är den inte vattentålig.
En sista sista sak med note:n som kan vara bra när man är ute och turfar är den medföljande pennan, tack vare den så slipper man ta av sig vantarna varje gång man ska titta på telefonen...

De enda nackdelerna med samsung galaxy note som turfmobil är att den kan vara lite otymplig tack vare sin stora skärm (5,3") om man har små händer eller fickor, och att den inte är vattentålig.
Batteriet räcker inte heller alls lika länge om man har skärmen på, som slukar massor med batteri.
Men i helhet är det en av de bästa mobilerna jag har haft!
forg

Post by forg »

Galaxy Nexus (med Ice Cream Sandwich)

Fungerar väldigt bra för ändamålet. Dock är den lite "hal" så det är bra om man skaffar något halkskydd eller liknande. GPS:en är väldigt precis och en annan bra sak med Galaxy Nexus är att man kan vidra på den så att den är upp och ner och så ritas allt om. Tyvärr har Turf blockerat det i sitt manifest då man inte kan få "landscape" vad jag förstår.

Det enda minuset är batteriet, men det räcker iaf flertalet timmar av aktivt turfande och då menar jag med att man har igång appen i bakgrunden.
tomtebloss

Post by tomtebloss »

forg wrote:...Tyvärr har Turf blockerat det i sitt manifest då man inte kan få "landscape" vad jag förstår...
Turf fungerar utmärkt i "landscape mode". Det finns inställning under "settings" i menyn.
Madmax

Post by Madmax »

Någon som kör med Motorola Defy+ ? är lite sugen på en sån men undrar om den funkar bra till turf?
Dacop
Zonemaker

Post by Dacop »

HTC Wildfire S

En mycket bra turfmobil om man nöjer sig med att plocka zoner och inte bryr sig om chat och sånt. Processorn känns klen emellanåt men precisionen i GPS är underbar, den flippar inte ur utan man får verkligen nytta av bonus. Rent allmänt verkar telefonen hyfsad, lite slö som sagt. Skärmen är lite väl liten men å andra sidan blir hela mobilen liten och behändig. Jag upplever batteritiden som aningen dålig men det är lätt att lösa.

Vill man ha en billig och kompetent turfmobil så kan jag bara rekommendera denna.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
paldepind
Country: Denmark

Post by paldepind »

Jag använda en Sony Xperia S. Den har en bra och stor skärm med en jätta-hög upplösning hvilket är trevligt når man bruker kartan på mobilen. GPSen är för det mesta spot-on och den har också GLONASS för ytterligare precision. Telefonen är smätt stor och inte så behändig. Bätteritiden är godtagbart. Man kan fint turfa i fem timmar.

Well, that was me (and my dictionary ;)) trying to speak Swedish. I hope you enjoyed it :?
Image Image
tretton

Post by tretton »

paldepind wrote:Jag använda en Sony Xperia S. Den har en bra och stor skärm med en jätta-hög upplösning hvilket är trevligt når man bruker kartan på mobilen. GPSen är för det mesta spot-on och den har också GLONASS för ytterligare precision. Telefonen är smätt stor och inte så behändig. Bätteritiden är godtagbart. Man kan fint turfa i fem timmar.

Well, that was me (and my dictionary ;)) trying to speak Swedish. I hope you enjoyed it :?
Very nice language:D
Google Nexus 5 - Android 4.4.2 - Växjö - Advanced Turfer (39)
Unique Zones: 359 - Visited Regions 12 - Fastest Eager Weasel: 8.31
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
Fler än 50 dagar i rad med minst en session om dagen.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”