Förslag för att minska dataförbrukningen

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Förslag för att minska dataförbrukningen

Post by mortuus »

Man kan visserligen slå på Edge så det drar mindre, fast det tar längre tid att skicka data osv...
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
Skywriter
Posts: 27
Joined: 21 Mar 2012 15:43
Country: Sweden

Re: Förslag för att minska dataförbrukningen

Post by Skywriter »

SEALen wrote: Jag undrar hur du skall kunna undvika att telefonen är i HSPA läge? Du måste ju skicka upp din position till servern minst varannan sekund. Annars faller ju spelet med att kunna se var ens motståndare är. Det drar faktiskt inte så himmla mycket ström heller. Jag klarar rundor på över 5 timmar med skärmen på i icke-pro mode med bara ett litet extra batteri på cykelramen (se tråden om battertid). Dock kan man ju dra ner på informationen som skickas till telefonen då skärmen är släckt. Bara uppdatera fiendens positioner var 5 sekund kanske. Man vill ju inte behöva vänta en massa tid att synca data för att se var fi är då man väl slår ingång den igen. Fast som sagt jag slår aldrig av skärmen då jag kör normalt.
Om man befinner sig långt från en zon finns det ingen anledning att uppdatera med någon sekunds mellanrum. Samma sak gäller när man går. Om Appen skickar min position varannan sekund när jag går är det inom GPSens felmarginal och det tillför inte något. Bättre då att skicka positionen när man har flyttat sig 10-20 m. Kommer man nära en zon kan uppdateringen vara oftare men om det inte finns en chans att jag kan nå en zon inom 5 minuter finns det ingen anledning att skicka ny position varannan sekund.
User avatar
SEALen
Donator
Posts: 116
Joined: 15 Sep 2011 15:21
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Förslag för att minska dataförbrukningen

Post by SEALen »

Skywriter wrote: Om man befinner sig långt från en zon finns det ingen anledning att uppdatera med någon sekunds mellanrum. Samma sak gäller när man går. Om Appen skickar min position varannan sekund när jag går är det inom GPSens felmarginal och det tillför inte något. Bättre då att skicka positionen när man har flyttat sig 10-20 m. Kommer man nära en zon kan uppdateringen vara oftare men om det inte finns en chans att jag kan nå en zon inom 5 minuter finns det ingen anledning att skicka ny position varannan sekund.
För att jag skall kunna avgöra din fart bör uppdaterings frekvensen inte variera värst mycket. Om du går och jag cyklar vill jag se att jag har den fördelen och därmed hinner ta zonen du är på väg mot om jag växlar upp en växel och trampar på lite :-)
Image
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Förslag för att minska dataförbrukningen

Post by Kajowi »

mortuus wrote:Man kan visserligen slå på Edge så det drar mindre, fast det tar längre tid att skicka data osv...
Gåturfade halva stan idag, 17 zoner, med min Nexus One i EDGE (alias 2G).
Hade den då i Pro-Mode 90% av tiden. När jag såg kartorna laddades de utan problem, lite långsammare än vid 3G bara.

Allt gick helt smärtfritt! (Precis som vid tidigare försök att Turfa i 2G.)

Min tanke är att;
Det inte är mängden data som är den stora boven/problemet, utan antalet uppdateringar.

*Uppdatera inkommande data angående närområdet lite mer sällan.
*Uppdatera inkommande övrig data ytterligare mer sällan.
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Förslag för att minska dataförbrukningen

Post by Wallen »

Vad gäller att cache lagra google map så är det nytt för inte allt för länge sen. Därför var det inte möjligt fram till i höstas så dessa förslag avslogs. Men nu har google ändrat sig så detta borde vara ganska prioriterat för att få bukt med lagg hoppas jag....?
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Förslag för att minska dataförbrukningen

Post by Arias »

Wallen wrote:Vad gäller att cache lagra google map så är det nytt för inte allt för länge sen. Därför var det inte möjligt fram till i höstas så dessa förslag avslogs. Men nu har google ändrat sig så detta borde vara ganska prioriterat för att få bukt med lagg hoppas jag....?

Tror det enda som behövs är ren fakta/källa på att Google tillåter cachelagring av deras SATELLIT-kartor.

För detta var inte tillåtet när TurfDev kollade på det senast.



Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Image
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Förslag för att minska dataförbrukningen

Post by Wallen »

Arias wrote: Tror det enda som behövs är ren fakta/källa på att Google tillåter cachelagring av deras SATELLIT-kartor.

För detta var inte tillåtet när TurfDev kollade på det senast.
Vid snabb google sökning så hade jag kanske missförstått det hela så att google map tillåter det men de släppte det inte till tredjepart utvecklare.

http://googleblog.blogspot.se/2011/07/d ... bs-in.html

http://gadgetwise.blogs.nytimes.com/201 ... e-mapping/

Detta var ju dock i somras och det var en programmerare som för ett par veckor sa till mig att man nu fick casha kartor från google... så får väl undersöka om google ändrat sig eller inte.
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Förslag för att minska dataförbrukningen

Post by mortuus »

Det funkar ju på google maps att den cachar så jag ser inte varför man inte skulle kunna fixa in detta i Turf, speciellt där man går ofta känns meningslöst att hela tiden ladda in kartor, speciellt för dom som har inte oändligt med gb varje månad.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Förslag för att minska dataförbrukningen

Post by Arias »

Wallen wrote:
Arias wrote: Tror det enda som behövs är ren fakta/källa på att Google tillåter cachelagring av deras SATELLIT-kartor.

För detta var inte tillåtet när TurfDev kollade på det senast.
Vid snabb google sökning så hade jag kanske missförstått det hela så att google map tillåter det men de släppte det inte till tredjepart utvecklare.

http://googleblog.blogspot.se/2011/07/d ... bs-in.html

http://gadgetwise.blogs.nytimes.com/201 ... e-mapping/

Detta var ju dock i somras och det var en programmerare som för ett par veckor sa till mig att man nu fick casha kartor från google... så får väl undersöka om google ändrat sig eller inte.

Detta verkar dock bara gälla vanliga kartor och inte sattelit? (därför jag skrev sattelit med stora bokstäver) ;)

Angående kartor så har det legat till så här tidigare;

* Vanliga kartor som man kan lagra offline enkelt har blivit nekat, då vanliga kartor skulle förstöra spelupplevelsen.
* Cacha sattelitkartor har nekats tidigare för att Google inte tillåter lagring av just SATTELIT-kartor.


Har ni någon info/källa på att Google numera tillåter lagring av sattelit-kartor, så får ni mer än gärna skriva det!
Image
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Förslag för att minska dataförbrukningen

Post by Optimus »

Appropå kartor och Google: Finns det risk att de kommer vilja ta betalt ? Geocaching använde tidigare Google´s kartor men trafiken från Geocaching´s sida var så stor att Google ville ha betalt... :-(

Det gick såklart inte eftersom även geocaching.com är gratis så nu använder de andra (sämre) kartor...
ImageImage
Post Reply

Return to “Förslag”