Har klurat på det här med fairy.. och som jag ser det håller det inte mycket längre till. Som det ser ut nu är det bäst att bo i en stad där aktiviteten är hög i centrum (tätt med zoner) medan aktiviterna i utkanten/förorterna är låg. På så sätt kan du skapa dig en hög PPH samtidigt som du fortsätter att många zoner i centrum. Jag tror att TO poängen och PPH bör frikopplas från varandra och styras av helt andra kriterier..
Mitt förslag är att PPH beräknas på följande sätt om aktuell PPH är i intervallet 1 till 9:
PPHny = PPH - (((Timestamp - TOsenast)/3600)-1)
if PPHny > PPH
PPH=PPHny +1
if PPHny < PPH
PPH = PPH -1
TOsenast sätts antingen varje timme eller när en zon tas.
Eller på svenska..
Om zonen blir tagen inom en timme så ökas PPH:n med +1 för varje TO som sker. För varje timme som passerar utan TO så minskas PPH:n med 1. Givetvis så kan man sätta intervallet på tiden som önskas men jag tror att en timme skulle passa alldelse utmärkt.
Det här skulle innebära att TO skulle få större effekt, att ta döda städer skulle bli ointressant samt att extremt höga PPH:er skulle försvinna men PPHn skulle fortfarande ha effekt på spelandet. En spelare som i en aktiv stad går avslutar sitt turfande med t.ex. 50 zoner skulle fortfarande ha ett snitt på 4,5 PPH / zon under natten.
Ett andra steg skulle som sagt vara att frikoppla TO så att det är lika belönande att ta en 10 km runda och plocka 10 zoner som att ta en 3 km och plocka 20... men där har jag inga förslag ännu