Ändring av Takeover och PPH

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Blabert
Zonemaker
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

turftreken wrote:Har väldigt svårt att se det krångliga i förslaget, enkelt och rakt system. Gynnar TO och minskar PPH beroendet.

Jag pratat med många turfare i vår stad och i princip alla säger samma sak, dvs att det inte är någon större mening att satsa på en vinst då vi inte kan konkurrera med konstanta PPH:er över 300+. De flesta som vinner en omgång har lika många % TP som % PPH. Turfandet skulle definitivt vara mycket högre här om du hade en reel chans att placera dig högt.

Senaste omgångarna:

Zontjuven 51% TO
SunYour 49% TO
Thunell 48% TO
KP 31 % TO!

Den solklara vinnaren i omg. 16 borde i ett mer rättvist system ha varit michel76 som kom trea trots att han hade 20% mer TO än ettan och detta trots att staden han tog sin TO i inte var så zontätt som nu.

Så ärligt, tretton och blabert jag förstår inte vad som är bra. Förklara er gärna men som är är nu så tävlar inte jag och mina fellow turfers i min region på samma villkor er. Några smärre justeringar räcker inte det måste till en radikal förändring..

min runda i söndags som innefattade 111 TO resulterade i en TO % på 84. Jag hade klart mest tagna zoner i Sverige men på morgonen när jag vaknade så hade jag bara en PPH på 75 och trots ett par längre rundor under måndagen så hade jag 2 zoner kvar efter mindre än ett dygn.

Fairy är förnärvarande väldig unfairy, personligen hade jag tänkt satsa denna omgång men tappade helt enkelt sugen då jag inser att det krävs 30-40% mer tid av mig än om jag skulle bo i t.ex. Stockholm, där jag lätt kan plocka ytterzoner som jag får behålla ett par dygn och sedan öka på TO genom att plocka centrala zoner. I det här fallet är det helt meningslöst att ha en Sverigetopplista.. Ungefär som att cykla ett cykellopp där hälften får en MTB och hälften en racer och ska tävla mot varandra. MTB skulle aldrig hänga med och det är precis det som sker i t.ex Umeå och Sundsvall

Detta problem kommer med största sannolikhet att öka i med zonförtätningen i hela sverige samt minskad TO tid.

Det är givetvis helt upp till turfdev. att bestämma men personligen har jag ledsnat på den snedfördelning som nu finns och satsar på helt andra saker än att placera mig högt på topplistan men även på sikt kan det bli att jag helt slutar då systemet ser ut som det gör.

Om inte det märks så är detta en väldigt viktig fråga för mig. Skulle tom vilja säga att den är central för mitt fortsatta engagemang i turf.
Det krångliga ligger ju i att man som turfare inte har en aning om vad man får när man tar en zon.. Jag tror att ganska många vill veta hur många poäng i timmen man får för en zon, utan att behöva räkna ned poängen varje timme. Det är ju i praktiken en ubersnabb fairy, vilket i mitt tycke bara skapar förvirring, när en fairy som går en gång om dygnet är mycket lättare att greppa och förstå.

Sen till det här med rättvisa... Det kommer aldrig bli helt rättvist att turfa. Det är bara att inse att
varje omgång ser olika ut och man får faktiskt rätta sig efter det och gilla läget tycker jag. Med det inte sagt att man inte ska göra det så rättvist som möjligt...

Anledningen till att du tycker att det är orättvist just nu är att det är väldigt hög aktivitet i Sundsvall, men man kan ju vända på det och fråga sig hur rättvist det är för de stackare som bara har revisits att förlita sig på... Kan ju också meddela att både jag och tretton har högre takepoint % än vad du har denna runda och tillika lägre ppt, så jag förstår inte vart du vill komma med den jämförelsen?

Turf är på ett sätt extremt rättvist - Den som vill vinna mest vinner oftast, men man får göra vad som krävs för det. I KPs fall tex, körde han runt till i princip alla zoner söder om mälaren.. Vilket i sig är en bedrift värd ett guld, eller hur..? Att michael76 inte vann omgång 16 berodde inte på ett dåligt system, det berodde på att han gav upp och slutade ta zoner.... Såg du inte vad som hände förra omgången? Zontjuven visade vart skåpet ska stå och krossade ett pph-monster genom att vara aktiv, åter igen - den som vill vinna mest vinner.

Till sist. även om det är kul med diskussion, så missar du att jag faktiskt håller med dig.. :-) Även jag vill ha en mycket snabbare fairy och högre takepoints kontra pph.
Image
beowulf

Post by beowulf »

Efter att ha spelat spelet en tid nu ser man en tydlig fördel att bo i större städer även om vi har många zoner i Söderhamn och Gävleborg i förhållande till folkmängd så har vi få i förhållande till yta.

Spelet premierar att man är aktiv och tar zoner vilket jag tycker är utmärkt men ger jag mig ut i 1-2 timmar och tar alla zoner i Söderhamn ger det mig 3000-4000 poäng. Sen kan jag inte göra något mer annat än att ta bilen till en annan stad eller hoppas på att någon börjar ta tillbaka zonerna. PPH ger så lite poäng att det knapp är relevant att jämföra med att vara aktiv och ta zoner.

Hade jag befunnit mig i en större stad hade jag kunnat vara aktiv och ta zoner så länge jag orkar. Dels genom att det finns fler som man når inom rimligt cykelavstånd och dels för att det finns fler aktiva som tar tillbaka zoner.

Jag tycker därför att man ska basera utplaceringen av zoner mer baserat på ytan och inte på folkmängd eller aktiva spelare. Poängen bör även öka för zoner som ligger långt ifrån andra zoner. Tiden att ta sig mellan zoner är väldigt avgörande.

En annan sak som skulle kunna göra det mer intressant för oss på landsbygden vore om det gick att göra en egen topplista för spelarna på orten eller i alla fall lägga in favoritturfare i appen/webben.
Image
Wallen
Zonemaker

Post by Wallen »

Jag skulle även vilja se högre TP zoner än 300 med 0 i pph.
Och det för riktigt svårtagna zoner som vattenzoner avlägset uppe på något berg dvs zoner som det krävs lite ut över det vanliga för att ta.
Zontjuven

Post by Zontjuven »

Tittar man på omgång 21 som jag till sist vann så ser det ut så här:

1 Zontjuven 1803 takes 455123 poäng 51% takes 252 poäng per take

2 GBG_Dude 728 takes 405839 poäng 22% takes 557 poäng per take

3 Thunell 1596 takes 317 388 poäng 56% takes 199 poäng per take

Tvåan med 22% takes hade en STADIG pph på 300p/h ofta upp till 500, detta efter ett taktiskt genidrag att ta en massa zoner i Danmark som är inaktivt än så länge.
Jag som hade tänkt satsa just denna runda ruttnade ihop totalt och gav nästan upp, ja i princip helt...
Sedan satt jag och räknade på det hela och kom fram till att om GBG skulle lita till sin erövrade danska pph på 300 så skulle han enbart med den komma upp till en totalpoäng på 300p x 24h = 7200p/dygn, 7200p x 30 dagar = 216 000, lägg till lite mysturf på 150pph och detta skulle resultera till ca 318 000.
Med detta i tanken så bestämde jag mig för att fortsätta satsningen, om än något mer än vad jag hade tänkt från början.
Jag startade med en 135 zoners runda som jag mig ca 39000 poäng totalt och 12 timmars medaljen. Sedan höll jag jämna skägg med en ledning på ca 25-60k.

Men ni som tror att det är enkelt att turfa i en storstad så kan jag meddela att det kostar mellan 2-4 timmar om dagen turf att vinna... 1803 takes / 30 dagar är ca 60 takes om dagen!

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med detta... men det är inte lätt att vinna... det kostar...
Fd världsmästare i TURF
Thunell

Post by Thunell »

Nu var ju omgången 35dagar så det blev det 51takes/dag i snitt ;)

Vet inte heller vad poängen riktigt är men statistik är kul!

offtopic så kan jag skryta med ett snitt på 59takes/dag i November :)
Zontjuven

Post by Zontjuven »

Thunell wrote:Nu var ju omgången 35dagar så det blev det 51takes/dag i snitt ;)

Vet inte heller vad poängen riktigt är men statistik är kul!

offtopic så kan jag skryta med ett snitt på 59takes/dag i November :)
Ok, 35 dagar ;)
Fd världsmästare i TURF
SunYour
Zone General

Post by SunYour »

Här saknas det ju en graf på warded under topplistor... snitt antal zoner per dag för en runda, kanske även tp%? Blir ju mer rättvist än att blanda 4 och 5-veckors rundor i samma graf!!

Tror även jag hade strax över 50z/dag i snitt, men blev nog runt 100z varje dag mot slutet innan jag fick feber sista veckan...
Minns även att Blabert deppade ihop för att han inte fick behålla sin pph... låg länge och jagade på 2-3 plats...

Med max blocktid på 30 min är ju pph än mer en fråga om att vara sist ute på natten och turfa för att få några timmar med hög pph. Under dagarna byts det ju zoner betydligt mer frekvent än tidigare. Så ska det vara rättvist så ska pph sänkas till noll på alla zoner mellan 01 och 06 då? :)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Zontjuven

Post by Zontjuven »

SunYour wrote:Här saknas det ju en graf på warded under topplistor... snitt antal zoner per dag för en runda, kanske även tp%? Blir ju mer rättvist än att blanda 4 och 5-veckors rundor i samma graf!!

Tror även jag hade strax över 50z/dag i snitt, men blev nog runt 100z varje dag mot slutet innan jag fick feber sista veckan...
Minns även att Blabert deppade ihop för att han inte fick behålla sin pph... låg länge och jagade på 2-3 plats...

Med max blocktid på 30 min är ju pph än mer en fråga om att vara sist ute på natten och turfa för att få några timmar med hög pph. Under dagarna byts det ju zoner betydligt mer frekvent än tidigare. Så ska det vara rättvist så ska pph sänkas till noll på alla zoner mellan 01 och 06 då? :)
Absolut, den grafen saknas!

Tycker att just det taktiska draget, att ta natt pph är ganska kul. Skulle sakna det ifall det tas bort.
Fd världsmästare i TURF
Zontjuven

Post by Zontjuven »

dubbelpost
Last edited by Zontjuven on 04 Apr 2012 21:05, edited 2 times in total.
Fd världsmästare i TURF
Blabert
Zonemaker

Post by Blabert »

Pph på natten har ju alltid jagats, gör ju ingen skillnad med 30 och 60 minuters blocktid i det läget tycker jag. Snarare har man större möjlighet nu att ta de takes man behöver under dagen, då nästan ingen har någon pph att prata om under natten i alla fall..

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 Beta-5
Image
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”