Stockholm - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

Locked
User avatar
Skywriter
Posts: 27
Joined: 21 Mar 2012 15:43
Country: Sweden

Re: Stockholm - Felanmälan

Post by Skywriter »

Som utlovat kommer här en bild på StingAntT. Det dröjde lite för jag har varit nere i Skåne och turistturfat lite :)

Bilden är tagen från södra änden av zonen

http://img208.imageshack.us/img208/8863 ... 161901.jpg
User avatar
Skywriter
Posts: 27
Joined: 21 Mar 2012 15:43
Country: Sweden

Re: Stockholm - Felanmälan

Post by Skywriter »

Då var det dags att klaga lite på zonplacering igen :oops:

Idag tog jag en liten runda för att få några nya unika och upptäckte då att 3 av 4 låg på lekplatser. Det kändes som om Turf i söderort är en karta över var alla dagis och lekplatser finns.

Värst var SnakeShape som är inne på en förskola. Flyttas förslagsvis lite norrut till cykelbanan som går bredvid fotbollsplanerna.

Nästa jag åkte för att ta var GamleSvarten. Att den är inne på en innergård gör inget men det känns meningslöst att man måste av gångvägen som går runt gården och ut på lekplatsen.
Förslaget är att göra zonen större så det räcker att man är inne på gården för att ta den.

När jag kom till Longpark började jag bli lite irriterad för det var tredje i rad som låg på en lekplats. Zonen kan visserligen tas från cykelbanan men är så smal att den var lite jobbig att ta när GPSen hoppade runt lite. Zonen behöver inte heller gå rakt över lekplatsen utan flyttas förslagsvis ut på cykelbanan som löper diagonalt över parken. Den får gärna vara lite bredare också.

Dagens sista unika var däremot en fröjd att ta. Efter att ha snurrat runt en stund och försökt hitta var villagatorna slutade vid rätt cykelväg lyckades jag till slut hitta OldÄlvsjö :D
Den ligger perfekt och var kul att hitta
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Stockholm - Felanmälan

Post by SunYour »

Tack för rapporten (och bilden!)

SnakeShape blev OlsZone, flyttades ut mot gatan bara. Fanns en bra infotavla där du kan sätta upp Turfreklam!! :)

GamleSvarten blev lite större så det går att spela boule i zonen också :)

LongPark blev lite större och flyttad till andra sidan basketplanerna eller vad det ser ut att vara...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Skywriter
Posts: 27
Joined: 21 Mar 2012 15:43
Country: Sweden

Re: Stockholm - Felanmälan

Post by Skywriter »

Jag kollade till zonerna idag och nu ligger dom jättebra :)

Basketplanerna i LongPark är borttagna och det är nu en lekplats där men det kan ha ändrats sen zonen skapades. Nu ligger zonen bra, man kan ta den från en öppen grusyta intill lekplatsen.
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Stockholm - Felanmälan

Post by TBIT »

Jag gick till Southball igår men den zonen täcker precis en basketplan som var full av tuffa snubbar och basketbollar. Det kändes verkligen olämpligt att köra in där med barnvagnen!

Ovanstående har kanske inte varit ett problem under vinterhalvåret, men nu i sommartid så tror jag att grönområdet bredvid basketplanen är en bättre zon!

Edit Jag knep den idag istället, när ingen spelade.
Last edited by TBIT on 18 May 2012 18:15, edited 1 time in total.
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Stockholm - Felanmälan

Post by tomtebloss »

Kul att det för en gångs skull vaknat lite folk och felrapporterat. Vissa zoner har funnits länge och man undrar varför ingen säger något.

GamleSvarten fotade jag häromdagen men såg att den var flyttad nu. Jag hade nog sagt att man skulle flytta hela zonen till sydöstra delen av innegården. Där är det mer gräsmatta/bänkar samt en boulebana som påpekades. Den är väl bra som den är nu men zonen ligger fortfarande på lekparken.

Här är två bilder på det:
ImageImage



WaterView
Tänkte klaga lite på andra zoner när jag ändå är i farten. Denna ligger på ett vattentorn. Nä, jag skrev inte fel... PÅ! Zoner ska inte ligga på byggnader och jag vet inte vilka konturer som följts för att rita ut zonen. Sen är vattentornet inhägnat. Det är för mycket träd runt omkring så man ser ingen vy iaf. Sen så har vi ju GreatView en liten bit bort där det faktiskt är jäkligt bra placering och en fin vy över långsjön. Behöver inte ha vyzoner överallt. GPS-problem för att vattentornet är så nära blir det också eftersom man måste stryka sig längst med staketet.

Förslag på flytt: Den stora ängen som precis ligger till söder om vattentornet.

Image
Image



SalWaterView
Den här ligger väl hyfsat och alla zoner ska inte vara lätta att ta. Den var rätt bökig att klättra till nu på sommaren och vy var mest skog som erbjöds. Det är inte så högt eller så ligger allt runt om nästan lika högt. Fick dessutom bege mig igenom en lekpark för att kunna ta zonen. Det är hyfsat brant och på vintern är det nog inte så kul att ramla därifrån om man nu ens tar den då.

Förslag på flytt: Den finns en vändplan uppe vid vattentornet. Vägen upp är igenbommad så man kommer inte upp med bil. Där såg jag att några andra var på väg upp när jag var där och tog unika. Tog dock inget foto därifrån men vyn är nog bättre. Så vill man ha bättre vy och se mer av tornet så är nog flytt dit att föredra.

Image
Image
Image
User avatar
Skywriter
Posts: 27
Joined: 21 Mar 2012 15:43
Country: Sweden

Re: Stockholm - Felanmälan

Post by Skywriter »

Nu när jag har tid och möjlighet att ge mig ut och ta nya unika zoner så blir jag lite förvånad att ingen felanmält många av dom. Jag kan förstå att det blir lite slentrian och att man bara accepterar vissa placeringar men nu när Turf växer är det extra viktigt att zonerna är bra.

Jag testade gränserna för GamleSvarten och man kan ta zonen både från boulebanan och gångvägen som går runt innergården. Då gör det inte så mycket att den även innefattar en lekplats. Eftersom den är på en innergård så kan GPS-signalen studsa och en stor zon är att föredra. Jag tycker den är bra som den är nu.

På dagens runda blev det 7 nya unika och jag har nu bara 4 kvar till 250-medaljen :)

Några reflektioner om några av zonerna

Westmount
Ett gränsfall då den ligger på en lekplats. Det verkar som om lekplatsen är så tråkig att alla barnen håller till på en annan som ligger en bit bort vilket gör den ok i mina ögon. Zonen dock så liten att en dålig GPS-dag så hoppar positionen från ena sidan av zonen till den andra. Gör zonen dubbelt så stor så blir den ok.

Perzone
Hela zonen är en enda stor grushög. Inte så jättekul men ingen katastrof.

Longsbridge
Meningslös placering av zonen. Jag fick gå av cykelbanan och ner i diket för att kunna ta den. Jag har inget emot att vissa zoner kräver lite terrängkörning men när allt som krävs är att man bara ställer sig i diket känns det meningslös. Känslan av meningslöshet ökade dessutom när själva parken, som var jättefin med damm och allt, ligger typ 100m sydväst om zonen. Mitt förslag är att flytta zonen till Långbroparken. Här tex http://g.co/maps/yvnvr. Streetview över föreslagna området http://g.co/maps/ybkw8
Den hamnar då också på ett bättre avstånd från lekplatsen som den ligger bredvid nu.

StopAndRead
Rolig zon men för liten. Jag hade ingen bra GPS-dag idag så jag kunde inte läsa skylten och ta zonen samtidigt :(
Gör det lite större så blir den bra
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Stockholm - Felanmälan

Post by tomtebloss »

AlbyMarina
Jag var nere i Fittja/Alby och plockade unika. Försökte ta AlbyMarina, men det är privat båtklubb och inhägnat med taggtråd.

Image

Förslag på flytt:
Såg några stod och fiskade bredvid båtklubben. Om ni nu inte vill flytta zonen någon annanstans.
Image
User avatar
Skywriter
Posts: 27
Joined: 21 Mar 2012 15:43
Country: Sweden

Re: Stockholm - Felanmälan

Post by Skywriter »

Rapport från dagens jakt på unika (17 st blev det)
Huddinge har överlag bra zoner men det finns en zon som har en direkt olämplig placering.

NorthMedow
Den ligger inne mellan hus och jag tror att en stor del av zonen till hör husens trädgårdar. Det kändes inte alls rätt att gå in där och försöka ta den. Det slutade i att jag struntade i att ta den. Mitt förslag är att flytta den till grusplanen som ligger precis bredvid. Jag vet att fotbollsplaner ofta är dåliga platser för att lägga zoner men den här såg ut att vara rätt så oanvänd. För att göra zonen ännu bättre tycker jag att den även ska inkludera gångvägen som går bredvid.

Jag håller även med Tomtebloss om WaterView. Flytta den till ängen väster/söder om tornet. Utmaningen är väl att hitta/orka ta sig upp dit och inte att klättra över stängsel för att ta zonen.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Stockholm - Felanmälan

Post by SunYour »

tomtebloss wrote: WaterView
Tänkte klaga lite på andra zoner när jag ändå är i farten. Denna ligger på ett vattentorn. Nä, jag skrev inte fel... PÅ!


SalWaterView
Den här ligger väl hyfsat och alla zoner ska inte vara lätta att ta. Den var rätt bökig att klättra till nu på sommaren och vy var mest skog som erbjöds. Det är inte så högt eller så ligger allt runt om nästan lika högt. Fick dessutom bege mig igenom en lekpark för att kunna ta zonen. Det är hyfsat brant och på vintern är det nog inte så kul att ramla därifrån om man nu ens tar den då.
Vattentornszonerna fick sig en liten justering...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Locked

Return to “Stockholm”