Mer zoner kring umeå

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Mer zoner kring umeå

Post by SunYour »

Såhär ser en Aktiv zon ut

Latest takeovers
SunYour 1 hour ago
dumstruten 1 hour ago
ezGenesis 1 hour ago
GekkoMan 2 hours ago
MrJozk 2 hours ago

Fem olika inom drygt två timmar, å så åkte jag och en annan förbi den när den var blockad...

Zonen är SkrapanZone
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Mer zoner kring umeå

Post by R@W »

SkrapanZone? Nu ligger den ju inte i Umeå. Men om jag kan läsa Warded rätt är den just nu på plats 49 av mest tagna zoner. Vill du se aktiva zoner varför inte besöka
• Farmerzone
• Behind Trees
• TechnoHouse
• HumanHouse
• BioMedHouse
• AdviceHouse eller
• WestChurch

Alla i Umeå. Alla mer besökta än Skrapan. Vi vet också hur zoner ska tas :)
Last edited by R@W on 18 May 2012 12:01, edited 1 time in total.
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Mer zoner kring umeå

Post by bUs »

Måste hålla med R@W här.. varför inte bara kolla listan över mest tagna zoner på warded? Måste vara mycket mer tillförlitligt än ett stickprov från en viss dag!
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Mer zoner kring umeå

Post by Blabert »

bUs wrote:Måste hålla med R@W här.. varför inte bara kolla listan över mest tagna zoner på warded? Måste vara mycket mer tillförlitligt än ett stickprov från en viss dag!
Kan ju bara flika in att den listan ni pratar om gäller ju bara för de senaste veckorna, dessutom är hög aktivitet på några zoner inte automatiskt det samma som hög aktivitet i en hel stad. Det finns fler aspekter att ta hänsyn till, helt enkelt. Nu tar jag inte någon ställning just i Umeås fall, pratar rent allmänt.

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Image
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Mer zoner kring umeå

Post by R@W »

Det går givetvis att lyfta fram många aspekter ur den statistik som finns. Att Umeå trots innevånarantalet har många av de mest aktiva zonerna i landet tror jag dock säger något om de som turfar i staden. Förstår att det finns många faktorer att ta hänsyn till och den statistik som finns visar ju även hur mycket zoner som finns i en region per aktiv spelar och hur ofta zoner tas. Kollar jag topplistan är det även tydligt att jag och bUs har bland den högsta andelen poäng från takes av de som ligger i topp 30. 78% av mina poäng kommer från takes. Tyder i alla fall på att vi är den minst aktiva staden i landet.

Vi vill ju helt enkelt få möjligheten att utöka aktiviteten ytterligare och locka fram ännu fler turfare i stan. De nya zonerna som vi fått har varit mycket välplacerade och välkomna. Återupprepar dock min mening om att nya stråk och områden av zoner skulle vara mycket välkommet. Många av de förslag som lyfts fram handlar inte om att öka zon intensiteten utan att utöka det aktiva området och inkludera några av de mest intressanta platserna som finns att besöka i staden. Att förstärka Nydalasjön med två eller tre zoner till och placera lite zoner efter industriområdet efter Hissjövägen som helt saknar zoner skulle enligt min mening öppna upp för ännu mer action. En zon vid entrén till flygplatsen skulle även vara välkommet.
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Mer zoner kring umeå

Post by bUs »

Håller återigen med om det R@W säger och jag vill samtidigt åter igen poängtera att Umeå är en stor stad till ytan. En lång runda i Umeå innefattar ca 40-50 takes och mer än så orkar man inte om man inte har väldigt bra cykel eller kondition eller en kombination av dessa, eller vad säger ni andra Umeå-turfare om det? Ibland görs givetvis en del ryck och det finns de som tar runt 100 zoner vissa dagar, och då snackar vi 5-8 mils cykling. Det är rätt långt...

Vad vill jag då ha sagt med detta? Till att börja med så vill jag tydliggöra min syn på vad en beta-version är (som väl Turf fortfarande är i?), vilket är att komma med konstruktiva förslag och kritik för att förbättra spelupplevelsen. Som jag upplever spelet i Umeå (kan inte tala för någon annan stad) så är spelupplevelsen jättebra om man är lite mer casual, dvs gör det för motionens skull och kanske ser kampen om zonerna som en sporre att ta sig ut och motionera eller exempelvis för att utforska staden (finns säkert oändligt många fler anledningar till att folk turfar). Tycker man dock som jag, att det mest tillfredställande är att vinna, och då pratar jag givetvis om att ha en chans att vinna globalt, så är spelupplevelsen aningen frustrerande.

Kan ta ett exempel.. Jag är fullt medveten om att det krävs stor dedikation för att ligga top 3 globalt, men den dedikation som krävs av en Umeå-bo är enligt mig orimlig. Tro mig, jag har försökt.. Efter en veckas turfande som bestod av 6-10 mil cykling om dagen låg jag 1:a, med Fidde och Bullmannen flåsandes i nacken, men sen sa kroppen ifrån. Då vill jag påpeka att jag cyklar på en cykel som kostar ca 20 000 kr som jag servar dagligen, och är i minst sagt hygglig form. Då var jag dessutom oftast sist ut på kvällen för att ens kunna ha en chans till några timmars pph-tick. Varje gång jag slog på turf på morgonen möttes jag av näst intill oändliga "zone lost"-listor. De gånger jag var ute på dagen hade jag förlorat större delen av zonerna inom ett par timmar. Och då vill jag också påpeka att jag rörde mig över hela Umeå, inte bara de centrala eller mest aktiva delarna.

Hur förbättrar man då spelupplevelsen för de Umeå-bor som vill vara med och slåss om en global top 3-placering (för det är enligt mig det som räknas och anledningen till att vi har denna diskussion nu när det trots allt finns zoner i princip över hela Umeå)? Hade jag svaret på den frågan hade jag förmodligen fattat mig mycket kortare och besparat er denna wall of text, men det verkar som att vi alla har något olika men samtidigt snarlika idéer om hur det kan ske. Jag ser det mer som att vi försöker diskutera fram vettiga lösningar. Dels kan jag som sagt hålla med R@W om att det skulle vara bra med nya zoner i de områden där det idag saknas zoner (t ex Västerslätt), samt att det skulle vara bra med förtätning av vissa leder (Nydala). Min personliga åsikt på vad som skulle vara bäst för spelupplevelsen i Umeå är dock att lägga in mer zoner i anslutning till de mest aktiva områdena. Jag vill påstå att en majoritet av Umeås aktivaste turfare utgår från den sydöstra delen av staden, paradoxalt nog har det funnits/finns det få zoner i denna del av staden. De nya zonerna vid Tomtebo var extremt välkomna eftersom det nu skapas lite mer valmöjligheter, men det är ändå oftast så att man tar zonerna i Ålidhem och sen fortsätter ner till city eftersom det är överlägset mest effektivt. Detta är dock oftast ett best case-scenario eftersom det i princip alltid är ett par turfare som är ute i dessa områden under dag- och kvällstid. Det jag vill komma fram till är att en förtätning av zonerna i den östra delen av staden skulle skapa fler effektiva valmöjligheter. Då menar jag stadsdelar som Ålidhem, Sofiehem, Gimonäs, Carlshem, Tomtebo, Mariehem och även Nydalasjön. Ersboda och Haga skulle också må bra av ett par zoner till så skapas ytterligare valmöjligheter. Detta menar jag i sin tur kommer skapa en bättre balans så att det inte är självklart att ta samma runda varje gång man far ut och att det man på så sätt kan förhindra att alla slåss om samma zoner. Dessutom kanske man skulle ha en rimlig chans att få behålla en hyfsad pph mer än några timmar!

Hoppas att någon orkade läsa allt och att jag lyckats skapa en lite bättre bild av hur Umeå är som turf-stad för att underlätta eventuella nya zonplaceringar. Personligen kan jag tycka att det låter på er zonutläggare som att ni underskattar aktiviteten i Umeå, men som både jag och R@W varit inne på är det ju lätt att kolla bland annat hur stor del av Umeå-turfarnas poäng som består av takes och det borde ge en bra indikation på att aktiviteten är hög. Å andra sidan kan jag dock förstå att ni måste vara restriktiva med att lägga ut zoner!
Leffman
Donator
Posts: 282
Joined: 16 Apr 2011 18:24

Re: Mer zoner kring umeå

Post by Leffman »

bUs, du har 4 zoner av typ 100+ som väntar på att du ska ta dom och du vill ha fler :o
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Mer zoner kring umeå

Post by R@W »

Puh. Ok, vi gör ett sista försök här. Min utgångs punkt är ganska enkel: utveckla Umeå som turfstad genom att inkludera nya områden och förbättra några av de befintliga. Vi vill inte ha ett zonutbud som vida överträffar andra städers utan vi vill kunna konkurera mot andra på lika villkor.

Vi kan påvisa empiriskt att Umeå har många av de aktivaste zonerna i landet, även i relation till zoner som lyfts upp som exempel på vad som är en aktiv zon. Den andel poäng som turfarna i Umeå får till följd av takes är även hög jämfört med andra regioner och städer.

Om teorin nu är att Umeå inte har aktiva zoner och att turfarna inte är aktiva i samma omfattning som i andra städer kan ju detta testas mot ett empiriskt material, i detta fall den statistik som turf själva tillhandahåller via warded. Om den upplevda slutsatsen fortfarande är densamma har jag inte så mycket mer att säga. Vi kan inte kontrollera vår egen situation genom att lägga till zoner själva. Detta är upp till zonutläggarna att göra.

Jämför vi tex denna runda:
Take_Away: Tagna Zoner: 551, Andel poäng från tagna zoner: 55%, poäng per zon: 247, Totalt: 141190
R@W: Tagna Zoner: 725, Andel poäng från tagna zoner: 78%, poäng per zon: 151, Totalt: 111997

Detta kan tolkas som ett exempel på att vi kämpar hårdare om de zoner som finns och att varje takeover ger mindre poäng. Och som parantes sitter väl bUs på 873 zontagningar vilket innebär att han tagit 300 zoner mer än dig denna runda, och ni ligger ändå på drygt samma poäng. Så skulle ta det lite lugnt med anspelningarna att han borde ut och röra på sig…
Leffman
Donator
Posts: 282
Joined: 16 Apr 2011 18:24

Re: Mer zoner kring umeå

Post by Leffman »

Det är ju en hel del taktik i turfa och jämföra statistiken så säger inte så mycket. Ett tips är ju att ta zonerna sent så att du kan hålla dom över natten vilket kommer få siffrorna att ändra på sig.
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Mer zoner kring umeå

Post by R@W »

Så dålig taktik ligger bakom dessa siffror? Som bUs förklarade så blir andelen PPH väldigt liten även om du är den sista turfaren som ger dig ut på kvällen, även med den typen av optimal taktik lyckades han förbättra statistiken något men ligger fortfarande på över 70% av poängen från takes.

Mycket turfare och lite zoner som alla kämpar om; PPH:n blir lägre och även varje individuell tagning av en zon ger mindre poäng. Detta går att se i statistiken. Det är just därför vi skulle vilja se nya stråk av zoner då de naturliga stråken blir de som alla kämpar om, det är inte för inte som vi har så pass många av de mest aktiva zonerna och så pass låg andel poäng från PPH.
Post Reply

Return to “Västerbotten”