Turf käkar data!

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
laser

Re: Turf käkar data!

Post by laser »

Jojje wrote:
laser wrote:En funktion jag saknat är möjligheten att använda kartor istället för satellitbilder. Det skulle spara en hel del data i icke-pro-mode.
Iofs löser det inte det generella problemet att turf käkar mycket data, men totala datamängden skulle definitivt går ner i kartläge isf sat-läge, om man ibland vill kunna se omgivningarna runt en zon för att lokalisera sig.

Dessutom är det lättare att läsa kartor i fullt dagsljus, vilket också är en fördel.
Detta har redan tagits upp och nekats här:
[Förslag] Semi-Pro läge?
Kunna växla kartläge (karta/satellit)
Möjlighet att byta till vanlig karta.
Olika kartor
Endast karta
[Förslag] Semi-Pro läge?

Även i denna tråd har det tagits upp.
Alla med svaret "Nej, det blir ingen vanlig karta i turf då det förstör turf-känslan"

Men jag håller med dig, det skulle spara data. Att lägga kartan på cache är ju ett alternativ, men där sätter google stopp för oss med deras regler om att tredjepart inte får spara deras satellitbilder.

Angående cache så har det tagits upp i bland annat dessa:
Datatrafik satelitkarta
Feature Request - Cache Map Data
Förslag för att minska dataförbrukningen
Ok, ser nu att det varit många trådar om detta ämne... :)
Men förstår inte riktigt varför det skulle förta turf-känslan bara för att man kör karta istället, borde iaf inte förta mer än dagens pro-mode! Många verkar dessutom efterfråga funktionen! :?
De som tycker att det förtar turf-känslan kan väl fortsätta köra i sat-mode?
thomthom
Country: Norway

Post by thomthom »

Ser heller ikke hva sattelitt-kartet har å si for turf-opplevelsen...
Jeg har en 1000MB plan nå (oppgraderte) men bruken er høy for det! Til å med i Pro mode. Jeg er som regel i Pro mode på grunn av det (og er da "turf-känslan" bedre da?). Jeg har stort sett bare behov for og oppdatere orienteringen min - da fungerer kartet fint.

Så høyt forbruket på GPRS er nå så tror jeg det påvirker om brukere vil/kan bruke spillet.
Image
LoneDog
Country: Sweden

Post by LoneDog »

thomthom wrote:Ser heller ikke hva sattelitt-kartet har å si for turf-opplevelsen...
Jeg har en 1000MB plan nå (oppgraderte) men bruken er høy for det! Til å med i Pro mode. Jeg er som regel i Pro mode på grunn av det (og er da "turf-känslan" bedre da?). Jeg har stort sett bare behov for og oppdatere orienteringen min - da fungerer kartet fint.

Så høyt forbruket på GPRS er nå så tror jeg det påvirker om brukere vil/kan bruke spillet.
Sant!
Riktig kjempe torsk!

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
kabben

Sv: Turf käkar data!

Post by kabben »

Image
AJ_

Re: Sv: Turf käkar data!

Post by AJ_ »

Det där gäller bara maps-appen, och inget sägs om offline satellit-bilder. Motbevisa mig gärna. :-)
TurfWidget
Image
Mobil: Nexus 5X | Stad: Linköping
Stonecape
Issue Manager

Post by Stonecape »

Vill bara göra ett inlägg om dataåtgång. Jag är ute på en turfresa genom Sverige och laddar en hel del kartor. Jag har lyckats spendera över 3 GB data på bara turf under 6 dagar. Då har jag förvisso laddat många olika kartor, men jag kan inte låta bli att tycka att det är mycket. Har inga siffror, men appen drar även väldigt mycket om man har den på i bakgrunden, tex när man kör bil från stad till stad.

Jag har också en bugg som gör att kartan laddar om rätt ofta av sig själv, men vet inte hur mcket det bidrar.
Kajowi

Post by Kajowi »

Själv kör jag alltid Turf i 2G.

Dels för att spara batteri
Dels för att spara data
Dels för att påvisa att det är möjligt

Aldrig (ytterst extremt sällan) som problem uppstår pga 2G istället för 3G.
Behöver jag en karta är det bara att vänta 15 sek, istället för 2 sek vid 3G.

Turf i 2G käkar ingen märkbard mängd data.
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
mortuus
Donator

Post by mortuus »

fast man ska inte behöva köra i super långsamt nätverksläge för att en app slukar data, lite jobbigt.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
ingen

Post by ingen »

Jag kör också i promode för att spara på trafiken och använder Osmand vid sidan om, en fri karta sparad på mobilen som jag också markerat ut zonerna på.

Med hjälp av appen TraffCounter har jag märkt att Uppg.hant. nästan drar mer data än själva Turf, bara när jag turfar. Ska det vara så? Om inte skulle det vara guld värt att få stop på den.

Och pengarna jag sparar in på det skulle jag självklart donera till Turf :D
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”