Hoppande GPS

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
mansa
Posts: 20
Joined: 25 Aug 2011 18:27
Country: Sweden

Re: Hoppande GPS

Post by mansa »

Min sensation hoppar också nåt vansinnigt i Turf, normalt i vanliga google maps. Ska testa om det är samma i Västeråstrakten ikväll. Tror också att det började i söndags. :shock:
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Hoppande GPS

Post by SunYour »

Kan det vara så att google maps gärna suger fast sig längs en väg, och inte reagerar på skuttande gps?
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Hoppande GPS

Post by Blabert »

Att gubben hoppar omkring har med största sannolikhet nog inget med turf att göra. Finns ju en mängd olika anledningar till dålig gpstäckning som dåligt väder, träd och byggnader, solstormar eller att NSA (eller vilka som styr satelliterna) kollar på Nordkorea istället ;-) Med appar som gps status kan man se hur många satelliter man har kontakt med och hur bra kontakten är. Om man har god täckning och gpsen funkar felfritt i andra appar får man kanske fundera på om turf strular.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
User avatar
Bluebirch
Posts: 83
Joined: 22 Jun 2012 21:23
Country: Sweden
Location: Röbäck

Re: Hoppande GPS

Post by Bluebirch »

Jag hade ett riktigt elände i Umeå idag. Två zoner tog jag 20 meter vid sidan av, genom att kravla omkring i bushen. Jag bjöd en förbipasserande bilist på ett gott skratt när jag dök rakt ner i ett dike med cykel och allt för att GPS:en visade fel. Och en zon tog en kvart att ta, eftersom jag inte kunde simma ut i vattnet för att ta den och i stället var tvungen att cykla söderut, vända, ta full fart och nita precis invid vattnet – programvaran i GPS:en verkar räkna med hastighet, så "gubben" fortsätter en bit till, in i zonen, innan den hoppar tillbaka.

Jag var nära att kasta telefoneländet åt f--ders, men insåg i sista stund att det nog var en aning överilat. :-)
User avatar
mansa
Posts: 20
Joined: 25 Aug 2011 18:27
Country: Sweden

Re: Hoppande GPS

Post by mansa »

Jo, vi turfare har nog sett lite extra konstiga ut dessa dagar.
@ Sunyour, kan vara så fast det är väl egentligen google maps i turf också?
Killerzone var jobbig, är det meningen att man ska klättra upp mot husen, eller är den på stigen?
User avatar
Bluebirch
Posts: 83
Joined: 22 Jun 2012 21:23
Country: Sweden
Location: Röbäck

Re: Hoppande GPS

Post by Bluebirch »

Jag har stängt av positionsbestämning med hjälp av wifi. Verkar lite stabilare nu, men måste vara ute fler ggr för att säga säkert.

Sent from my HTC Desire S Using ForumTouch for Android
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Hoppande GPS

Post by TBIT »

Jag hittade precis en möjlig förbättring till GPS-positionering för oss med Samsung Galaxy S2, det heter att sätta igång "Static Navigation" men det kräver att man först rootar sin telefon. Har någon provat detta?

Mer info: http://www.notaboutthenumbers.com/2012/ ... em-solved/
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
Badankan
Posts: 14
Joined: 26 Jul 2012 00:36
Country: Sweden

Re: Hoppande GPS

Post by Badankan »

I förrgår hade jag precis samma problem på min HTC Sensation. Efter 3-4 zoner rebootade jag telefonen och då försvann problemet.

I efterhand har jag funderat på vad som kan varit problemet och jag minns att jag använde Google Navigation tidigare på dagen med GPS. Det kan vara som så att dess positioneringsrutiner påverkade de i TURF och att det blev dubbla budskap av olika uppfattning om exakthet - dvs gubben hoppade omkring.

Men problemet löste sig efter att ha rebootat droiden. Så där är lösningen antar jag för min del i alla fall.
User avatar
AJ_
Posts: 122
Joined: 27 Feb 2012 20:32
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Hoppande GPS

Post by AJ_ »

TurfBlekingeIT wrote:Jag hittade precis en möjlig förbättring till GPS-positionering för oss med Samsung Galaxy S2, det heter att sätta igång "Static Navigation" men det kräver att man först rootar sin telefon. Har någon provat detta?
Jag har installerat fixen och provat lite gran nu (kör normalt med extern GPS). Fixen verkar fungera på min GN och gör precis vad de säger att den ska göra. Gröna gubben fastnar inte vid små rörelser, utan rör sig lite konstant istället.
TurfWidget
Image
Mobil: Nexus 5X | Stad: Linköping
User avatar
Bluebirch
Posts: 83
Joined: 22 Jun 2012 21:23
Country: Sweden
Location: Röbäck

Re: Hoppande GPS

Post by Bluebirch »

De som har problem med GPS:en i HTC Desire S kan pröva tejp: http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=2465
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”