Hjälp med cykelköp

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Sv: Hjälp med cykelköp

Post by Velocipedryttaren »

Helan wrote:
Velocipedryttaren wrote:
Den passar dig nog väldigt illa, lågpriscyklar brukar bara finnas i en ramstorlek och den är sällan anpassad för någon över 180cm.
Billig cykel men prisvärd? Tror inte det tyvärr.
Okej är det 28" jag borde satsa på eller hur ser jag om ramstorleken passat mig?
Ursäkta men jag är helt ny in i detta träsket med cyklar och grejer...
Hjulstorleken avgör inte om cykeln är lagom stor, MTB är normalt 26" (finns 29" också) city och landvägs hojar är normalt 28" när man kolla på hjulen.
En lien ram är också kort och man får styre otervligt nära sig. Ramstorlek mäter man vanligen från centrum på vevaxlen till överkant på sadelröret, hur stor ram man ska välja räknar man ut efter sin ben längd. Se länk. http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... Ramstorlek
User avatar
Helan
Posts: 89
Joined: 22 May 2012 22:15
Country: Sweden

Re: Hjälp med cykelköp

Post by Helan »

Jag tackar för alla svar ang. Jula-cukeln och vad jag ska ha för storkek på min ram.

Jag har hittat en cykel på Biltema som är 28" hjulstorlek och 55" ramstorlek. Är det något som skulle passa mig som är 196 lång? Kan tyvärr inte länka då jag inte hittar den på internet men om ni har katalogen och har tid över så är det den som kostar 1199:-.

EDIT: Det är denna, fast utan växlar: http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cykla ... 28-271273/

Kanske är bättre med växlar än utan?

Tack!
Image
User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: Hjälp med cykelköp

Post by LoneDog »

Helan wrote:Jag tackar för alla svar ang. Jula-cukeln och vad jag ska ha för storkek på min ram.

Jag har hittat en cykel på Biltema som är 28" hjulstorlek och 55" ramstorlek. Är det något som skulle passa mig som är 196 lång? Kan tyvärr inte länka då jag inte hittar den på internet men om ni har katalogen och har tid över så är det den som kostar 1199:-.

EDIT: Det är denna, fast utan växlar: http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cykla ... 28-271273/

Kanske är bättre med växlar än utan?

Tack!
Jag körde med styr o ställ lånecyklar här i Göteborg i drygt 1,5år och dom var 3växlade. Efter ja skaffade min mtb med 21 växlar blev allt grymt lättare.

Det är skönt att ha riktigt låga växlar i extrem uppförsbackar olikt 1an på en treväxlad får man alltid hoppa av.

Sen framdämpare och mönster däck är guld värt för trottoarer och kullersten.

Biltemas cyklar är ju cresent gjorda dock kallas dom för yosemity.

Smaken är som baken

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Hjälp med cykelköp

Post by Velocipedryttaren »

Helan wrote:Jag tackar för alla svar ang. Jula-cukeln och vad jag ska ha för storkek på min ram.

Jag har hittat en cykel på Biltema som är 28" hjulstorlek och 55" ramstorlek. Är det något som skulle passa mig som är 196 lång? Kan tyvärr inte länka då jag inte hittar den på internet men om ni har katalogen och har tid över så är det den som kostar 1199:-.

EDIT: Det är denna, fast utan växlar: http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cykla ... 28-271273/

Kanske är bättre med växlar än utan?

Tack!
Jag skulle tro att en 58-62cm ram passar dig bättre.

Varför köpa cykel utan växlar? Självplågare? Skulle säga minst 7växlar om det ska vara skoj att cykla.
LoneDog wrote: Biltemas cyklar är ju cresent gjorda dock kallas dom för yosemity.
Nä, det finns inga band mellan Crescent och Biltemas cyklar, finns inte en skruv som kommer från samma ställe på dom två.
User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: Hjälp med cykelköp

Post by LoneDog »

Velocipedryttaren wrote:
LoneDog wrote: Biltemas cyklar är ju cresent gjorda dock kallas dom för yosemity.
Nä, det finns inga band mellan Crescent och Biltemas cyklar, finns inte en skruv som kommer från samma ställe på dom två.
Dom går inte ut med det för dom får inte men jag har mina kontakter & intel dock ;)
Annars hade dom inte kunnat sälja dom så billigt.

Jag skulle tro att en 58-62cm ram passar dig bättre.
Velocipedryttaren wrote: Varför köpa cykel utan växlar? Självplågare? Skulle säga minst 7växlar om det ska vara skoj att cykla.
Bah minst 21 ska man ha, det är ultimat!
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
User avatar
Helan
Posts: 89
Joined: 22 May 2012 22:15
Country: Sweden

Sv: Hjälp med cykelköp

Post by Helan »

Tack för svar. Nä jag började fundera över om det var onödigt att köpa en utan växlar. Men jag vill inte ge jätte mycket för min cykel så jag mest ska ha den till turf men vart kan man hitta en 7 eller 21a till ett rimligt pris?
Image
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Sv: Hjälp med cykelköp

Post by Velocipedryttaren »

Helan wrote:Tack för svar. Nä jag började fundera över om det var onödigt att köpa en utan växlar. Men jag vill inte ge jätte mycket för min cykel så jag mest ska ha den till turf men vart kan man hitta en 7 eller 21a till ett rimligt pris?
Letar man billiga cyklar får du nog leva med en något lite ram, biltema har 7växlat för 2995kr och 21växlat för 1999kr. Inte världens bästa cyklar men bäst bland lågpriscyklar skulle jag tippa.
morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Re: Sv: Hjälp med cykelköp

Post by morgam »

Helan wrote:Tack för svar. Nä jag började fundera över om det var onödigt att köpa en utan växlar. Men jag vill inte ge jätte mycket för min cykel så jag mest ska ha den till turf men vart kan man hitta en 7 eller 21a till ett rimligt pris?
Man får ju den cykel man betalar för. Men man har ju inte alltid de pengar osm behövs heller och vilken cykel du än köper så måste den tas om hand för att hålla länge.
Kanske svårt att på blocket hitta en cykel som passar dig perfekt för de pengar du vill ge. Men nånstans måste man ju börja. Sen när du är biten cyklist kan du köpa upp dig.

Ex från Blocket i Göteborg (vet ju inte var du håller hus):
http://www.blocket.se/goteborg/Latt_alu ... ?ca=10&w=3

Tänk också på att ju mer avancerad en cykel blir (fler växlar, dämpare mm) destå mer kan gå sönder och krångla. Då blir kvalitet på delarna och cykelvård viktigare.
User avatar
Helan
Posts: 89
Joined: 22 May 2012 22:15
Country: Sweden

Sv: Hjälp med cykelköp

Post by Helan »

Velocipedryttaren wrote:
Letar man billiga cyklar får du nog leva med en något lite ram, biltema har 7växlat för 2995kr och 21växlat för 1999kr. Inte världens bästa cyklar men bäst bland lågpriscyklar skulle jag tippa.
Jag är sugen på den för 1999, den var stor och med många växlar så tror att det får bli den. Verkar vara helt okej ur min synvinkel men vet inte hur andra ser på cykeln ;-)

Tack för all hjälp och kom gärna med mer förslag, har inte köpt den än!
Image
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Hjälp med cykelköp

Post by SunYour »

Velocipedryttaren wrote: Nä, det finns inga band mellan Crescent och Biltemas cyklar, finns inte en skruv som kommer från samma ställe på dom två.
Är du helt 100 på det?
Läste i nån tråd att det var(it) på det viset. Vi har en Crescent och en Biltemahoj hemma som grabbarna kajkar runt på, och de är skrämmande lika varandra. Lite sämre däck på biltemahojen, men ramen är mer eller mindre identisk i form.
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Post Reply

Return to “Allmänt”