Turfs framtid

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by Wallen »

Bra tråd och många intressanta idéer så jag lämnar ett bidrag också som jag tänkt på.

Man skulle kunna göra turf till en tävling med flera deltävlingar där man får poäng beroende på hur bra man presterar i olika delmoment ungefär som 10 kamp eller för den delen utförsåkning där man kan vinna slalomcupen men är man värdelös på störtlopp vinner man förmodligen inte världscupen totalt. Då kan de flesta turfare hitta sin nisch och kanske bli bra på det. Sen måste all data sparas för varje omgång så man lätt kan följa sin utveckling och se hur man ligger till mot andra och naturligtvis ges möjlighet att dela detta i sociala medier som facebook för att sprida turf ytterligare.
Exempel på delmoment kan vara den del vi redan har idag dvs flest poäng, flest takes (inte samma sak som zoner vilket vi sett flera gånger...), snabbast vessla i staden, regionen ect. flest tagna unika zoner under omgången, flest besökta regioner, om man inför banor som man kan köra på tid (går använda de zoner som redan finns men de måste tas i given ordning) så bäst tid på sådana banor, ägt den mest populära zonen mest av alla, flest tagna unika Order of aquamen under en omgång, bergspris, flest zoner i ingestans tagna (Mulle zoner) mm mm
De som turfar mycket kommer fortfarande dominera totaltabellen förmodligen men i de olika delmomenten kan outsiders kanske ges lite stjärnglans de också.

Jag tror dock att viktigast är att man får en bra personlig uppföljning på sitt turfande så man kan se att man fortsätter utvecklas. Det är när inget mer händer som man tappar intresset.

Nu verkar liten vakna till så over and out...
User avatar
Helan
Posts: 89
Joined: 22 May 2012 22:15
Country: Sweden

Sv: Turfs framtid

Post by Helan »

Tyckte att föregående skrivare hade väldigt bra förslag. Det jag fastnade mest för var det att man ska kunna, på ett enkelt sätt, se sin personliga kurva hur mycket man utvecklas från runda till rubda.

En annan sak jag fastnade för var den med att man har "banor" där man börjar med en zon och sedan har en speciell bana som omfattar exempelvis 10 zoner där man sedan ser vem som lyckas bäst.

Men det är bara vad jag tyxker. Alla har mer eller mindre intressanta förslag i mitt tycke!

Skickat från min Samsung Galaxy SII med Tapatalk 2!
Image
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Turfs framtid

Post by TBIT »

Wallen, bra grejor! Det du kallar delmoment kunde börja som mängder med olika topplistor, bara för att kunna jämföra sig med de man vill jämföra sig med, och det kanske är andra än de som har flest poäng i regionen/landet/världen.

Till exempel så är jag omåttligt stolt över att tagit alla zoner utom två stycken i Blekinge, men det har jag ju fått hålla koll på själv, vilket antagligen bara varit realistiskt eftersom Blekinge är så litet.
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
Bluebirch
Posts: 83
Joined: 22 Jun 2012 21:23
Country: Sweden
Location: Röbäck

Re: Turfs framtid

Post by Bluebirch »

Wallen har i mångt och mycket samma idéer som jag, så jag tycker förstås de är strålande. :-)
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Turfs framtid

Post by turftreken »

Det största problemet som turf har är avsaknaden av en etablerad strategi. Som det tydligt framkommer i denna tråd så finns det lika många tankar och idéer om turf som det finns turfare.

Blabert skriver t.ex att enligt honom så är turf nu precis som han tycker att det ska vara, men håller drassen och Simon med? Mycket av frustrationen som har funnits och finns skulle ha funnits om själva strategin hade funnits. Den känns lite som Djungelboken, vad ska vi göra nu då...? Vi testar att sänka blocktiden.. Okey då, vi testar att expandera i norge så får vi se vart turf tar vägen. Det känns väldigt planlöst. Jag menar inte att vara kritisk mot turfdev och jag tror knappast att de trodde att turf skulle ta den här vägen när det startade som ett roligt projekt men i och med att det nu påverkar så många så är det hög tid att ta tag i saken.

En tendens som ofta gör sig påmind när det det saknas en strategi är att diskussionerna ofta handlar om lösningar på ett symptom istället för orsak. Typ exemplet var sänkningen av blocktiden som jag med facit i hand inte tycker var så bra.

Skulle drassen och Simon sätta sig ned och sätta upp en strategi för hur spelet ska fungera så skulle det vara lättare att hitta lösningarna på problem som finns i spelet. Tex "en omgång ska vinnas genom hög antal zontagning, pphn kan ha en avgörande de betydelse men den bör inte på ett markant sätt fälla avgörandet för hur spelaren placeras. Dvs en högre rankad spelare bör inte vinna ifall personen ha 20% färre zontagningar"

Skulle detta tex vara fallet så skulle turfdev idag fokusera på att utveckla korrektiva funktioner för att stävja just det. En välutarbetad strategi skulle hela tiden vägleda turfdev i deras arbete, det skulle dessutom ta död på mycket knorrande ute hos turfarna när alla vet vad strategin med spelet är.

Just nu känns det som om startegin snarare är expansion och en iPhone version än fokusering på de problem som finns.

Utan att ha gjort någon djupare analys så får jag känslan av att användandes av turf har planat ut sedan toppen för någon månad sedan. Visserligen tas lika många zoner men troligtvis av färre personer. Det är inte heller lika många personer inloggad i appen som det faktisk var vi peak. Jag tror, tyvärr att t kommer att fortsätta att dala om inte nått drastiskt görs, det är nämligen rätt många inkl mig själv som har tappat motivationen i takt med att ingenting händer på vissa fronter, t.ex. gällande de enorma ppher som går att uppbringa vid besök hos grannländer.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Turfs framtid

Post by tomtebloss »

Får väl ta upp en gammal tråd som passar bra i sammanhanget då: MISSIONS. Borde få några att stanna kvar en stund längre i spelet.
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Turfs framtid

Post by mortuus »

Mycket bra förslag som har redan skrivits, jag själv tycker missions och coop borde finnas, det är inte alla som har ork, tid eller ens vill kämpa om topp placering, medaljer än mindra ta unika för den delen. Som det är nu finns det inte mycket att göra och köra lite missions eller coop med frugan och sina vänner hade fått fler spelare att stanna i längden kanske.
Olika divisioner hade också varit roligt vem vet, dom kanske skulle testa en sådan funktion. Tycker också att pph i dagsläget är hyffsat avgörande, då menar jag om man håller en massa zoner som bara tickar i poäng som du tagit en gång och tar ingen annan dom så borde dom minska drastiskt i värde efter ett par dagar, Turf är ju trots allt att man ska ta zoner aktivt och förlora dom, inte ta en gång en massa genom en bilrunda och sen hålla dom och ligga hemma och ticka pph.. då är det dags att tänka om det är så spelet ska fungera.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Turfs framtid

Post by Blabert »

@Turftreken: När jag skriver att jag är nöjd med Turf som det är nu, menar jag att balansen i mitt tycke nästan är så bra som den kan bli i dagsläget. Tex är det fullt möjligt idag att vinna en omgång i Växjö, Västerås eller Malmö, vilket för mindre än ett år sedan var väldigt svårt eller omöjligt. Vissa pph-problem har vi fortfarande, men inte i Sverige dock. Klart att det går att förändra till viss del, men samtidigt blir det ju väldigt svårturfat i nya länder om pionjärerna där inte kan placera sig högt med hjälp av pph..

I övrigt skulle jag också jättegärna se lagturf, mer medaljer, missions, microbonanzor och alla andra roliga förslag till förbättringar så klart!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Turfs framtid

Post by kaninmage »

Efter mycket funderingar kring Turf så känner jag att jag måste få tummen loss och lägga min första post i forumet, och denna tråden känns rätt.

Jag vill börja med att ge en kolossal eloge till utvecklarna av Turf.
P.g.a. Turf så har jag, trots att jag bott i Malmö med omnejd hela livet, antagligen sett mer av Malmö (och Skåne/Köpenhamn/Danmark) på en månad än vad jag gjort under mina övriga år ihop.
Spelet fick mig även att röra mig mer under Juni månad än vad jag antagligen gjort de föregående 12 månaderna tillsammans. Detta först till min sambos glädje, men allteftersom veckorna gick så övergick glädjen mer och mer till förtvivlan då jag vareviga kväll/natt kom hem efter min ”kvällsrunda” långt efter att hon själv gått och lagt sig. :lol:

Många av de ideér och tankar jag haft vad gäller förbättringar har jag senare hittat i diverse trådar i forumet, både gamla och nya. T.ex. diverse förslag om lagspel, poängsystemet, quests/missions och andra typer av zoner, men jag lägger ändå ut allt jag lyckats kladda ner den senaste tiden. Om inte annat så kanske det lyfter upp förslag som varit bra men som glömts bort, inte prioriterades eller helt enkelt inte var möjliga att implementera när de först föreslogs. Cred till alla de som redan tagit upp ideérna nedan.

För att försöka strukturera lite så delar jag upp mina tankar i fyra delar:
1. Poängsystemet
2. Lagspel
3. Quests/Missions
4. Övrigt

1. Poängsystemet
Som några av er säkert vet så var det jag som vann runda 24 (Juni-2012).
Detta gjorde jag genom ett par, av många här på forumet inte helt uppskattade, planerade PPH-rundor till Danmark.
Denna passiva ”danska inkomst” gjorde att jag i snitt ”bara” behövde Turfa 1-2h om dagen (och då ta ca 40 zoner) och ändå hänga kvar i toppen av listan och senare även vinna.
Spelaren som kom på andraplats hade när rundan slutade tagit mer än dubbelt så många zoner som mig (2675 vs 1308) och antagligen då även lagt närmre dubbla tiden, men låg ändå drygt 100k bakom poängmässigt.

Rättvist? Antagligen inte.
Går det att få poängsystemet 100% rättvist för alla? Nej, helt omöjligt tyvärr.

För att visa på ”omöjligheten” kan vi jämföra följande extremprofiler av spelare. Går det att få till ett system som ger samma förutsättningar för följande personer?
• Ensamstående mamma med småbarn och heltidsjobb som bor i en liten by 10mil från närmaste samhälle med zon i
• Högstadieelev på sommarlov som bor i en storstad med ett oförskämt antal zoner och som i princip inte gör annat än att cykla runt och ta zoner med sina kompisar om dagarna
• Alla andra tusentals spelarprofiler Turf har och kommer att få

Svaret på frågan ovan är enkelt: Aldrig! Förutsättningarna för respektive spelare kommer aldrig att bli desamma.

Som jag ser det så har en spelare med min egen ”spelarprofil”, som av diverse sociala och ekonomiska skäl (vänner/familj/jobb/andra intressen och förpliktelser) egentligen ”bara” kan lägga 1-2h om dagen på Turf om inget/ingen annat/annan i min närhet ska bli alltför mycket lidande, ingen som helst möjlighet att (med dagens poängsystem) konkurrera med de spelare som tar uppemot 100 zoner om dagen… om det inte vore för PPH.

PPH är en del av spelet och om den försvinner eller ”nerfas” för hårt så försvinner även mycket av den strategiska aspekten av spelet. Det finns en viss charm att kämpa sig till sista cykelrundan i stan inför natten och då få viktiga natt-PPH (även om man kommer till jobb dagen efter med påsar under ögonen), eller att ta sig ut till en ”bonnahåla” där man med största sannolikhet får behålla zonerna i alla fall en vecka. Om PPH försvinner/minskas för mycket så känner jag att poängsystemet helt för mycket baseras på den tid man faktiskt kan lägga på spelet.

Jag håller med många att nystartade länder är problematiska vad gäller den initiala poängsättningen (t.ex. Danmark), och jag hoppas att några av förslagen nedan kan minska problemen något.

Med det sagt (jag ser gärna att PPH inte nerfas alltför mycket) så har jag nog inga förbättringsförslag på det här området som inte redan nämnts i en eller annan form, men här är mina fem cent vad gäller poängsystemet:

• Snabbare Fairyuppdateringar:
Kanske öka frekvensen till varje vecka till en början, istället för varje månad/runda som det är nu? Detta gör att pph-inkomsten minskar snabbare (4-5ggr så snabbt), vilket jag egentligen inte förespråkar särskilt mycket, men det verkar vara det som majoriteten av spelarna (på forumet) vill och spelet ska ju vara ”spelardrivet”.
Fördelar: Nystartade länder blir inte lika stora ”smörgåsbord” för etablerade grannländer (i alla fall inte under en lika lång tid).
Zonpoängen uppdateras snabbare och speglar mer rättvist zonens faktiska aktivitet.

Nackdelar: Efter någon månad så har ”alla” zoner i nya länder hamnat på 185/1 (”Level 1”), vilket kanske gör det svårare att motivera nya turfare i dessa länder?

• Olika ”poängvaluta”:
Idag är det helt enkelt samma sorts ”poäng”, oavsett vilken zon man tar och hur man tar den. Som det skrivits om tidigare här på forumet så har det önskats ”extremzoner” samt ”motionsspårzoner”. Dessa zontyper hade eventuellt kunnat ha egna ”poängvalutor”. Extremzoner ger ”Xp” (eXtreme Points) och Motionszoner ger ”Ep” (Exercise Points). Andra valutor hade varit Qp (Quest Points), Fp (Foot Points) o.s.v… Fler av dessa går att hitta i mångkampsektionen nedan.
Detta skulle bl.a. göra att en extremzon kunde förbli av typen ”185/1” som vanliga ”stadszoner” är, men eftersom zonen är taggad som ”Extreme” och ger ”Xp” så kanske den är värd 15ggr vanliga poäng. ”Växlingskursen” kan justeras varje runda om det visar sig att zontyperna blir för populära eller opopulära.

• Mångkamp:
Idag är det bara en enda stor ”idrottsgren” där vinnaren tar allt. Precis som Wallen skriver i denna tråden så tycker även jag att Turf istället kunde bestå av mindre fristående delgrenar (som var och en har en egen liga), och som var och en bidrog till totalpoängen i ”mångkampen”. Exempel på grenar skulle t.ex. kunna vara:
o Takeovers (antal)
o Unique Zones (antal)
o Extreme (poäng man får från extremzoner)
o Exercise (poäng man får från motionszoner)
o Revisits (antal)
o TurfTime (antal minuter)
o Foot (Poäng som tagits till fots**)
o Cycle (Poäng som tagits med cykel**)
o Motor (Poäng som tagits med motorfordon**)
o Quest (Poäng som tagits via quests/missions)
o Team (Poäng som tagits tillsammans med andra spelare (lag))
Ovanstående ger sedan, förutom placeringar inom respektive gren, även en totalpoäng som genereras till totallistan.
Formeln för denna totalpoäng överlåter jag till mer matematiskt lagda människor, men om man ska hålla det enkelt så lägger man helt enkelt på en ”vikt” på respektive gren som man multiplicerar med när man lägger ihop totalen.
Ett exempel på hur ”totalresultatet” för en spelare som gjort lite av varje kan se ut:

Takeovers: 850st, 15p/takeover = 850*15 = 12750p
Unique: 82st, 30p/unique = 82*30 = 2460p
Extreme: 530xp, 15p/xp = 530*15 = 7950p
Exercise: 1720ep, 4p/ep = 1720*4 = 6880p
Revisits: 12st, 30p/revisit = 12*30 = 360p
TurfTime: 3300min, 2p/min = 3300*2 = 6600p
Foot**: 15900fp, 1,5p/fp = 15900*1,5 = 23850p
Cycle**: 98700cp, 1p/cp = 98700*1 = 98700p
Motor**: 22300mp, 0,5p/mp = 22300*0,5 = 11150p
Quest: 1230qp, 2p/qp = 1230*2 = 2460p
Team: 450tp, 1,5p/tp = 450*1,5 = 675p

Total: 173835p

Annars kan någon smart person kanske sno godbitar från de ”riktiga” mångkampsuträkningarna (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjukamp)?

Spelaren i exemplet ovan tävlar alltså automatiskt i 11 grenar istället för 1, vilket borde ge denne lite mer driv eftersom han/hon antagligen kan slå sig in på top-10 på någon av grenarna.

** För att ha koll på detta så kan t.ex. Turfappen fråga spelaren vid varje uppstart, om den kommande turfrundan kommer att bli till fots, med cykel/skateboard eller med motorfordon (alla färdsätt borde kunna placeras i någon av dessa kategorier)?
Beroende på val här så kan den publika ”avataren” i spelet även ändras för att spegla färdsättet, detta bör även minska ev. fusk då med/motspelare kan se vad man valt.
Ev. kan det även finnas en ”hastighetskontroll” i appen med maxhastighet för de olika färdsätten i ”realtid” (d.v.s. inte (fågelvägen) /(tid) mellan zonerna, utan telefonens faktiska hastighet vid turfandet). T.ex. 20km/h till fots och 40km/h med cykel?

• Olika divisioner/serier/ligor anpassade för olika spelartyper:
Här har jag inte särskilt mycket att komma med, mer än en liga som skulle passa mig själv som jobbar kontorstid:

18-24-ligan: Endast poäng som tas/tjänas mellan kl. 18-24 (vardagar) räknas i denna liga, avsedd främst för spelare som har ett jobb med ”vanliga” arbetstider som i vanliga fall aldrig kan konkurrera med ”24/7”-turfarna.

• ”Segregerade” poäng:
Idag hamnar alla poäng man tjänat in under perioden på den region man tar sista zonen i. För att undvika att ”smörgåsbord” i andra länder blir alltför lockande så kan poängen man tar i respektive region tillhöra regionen i fråga. T.ex. så såg mina stats ut så här efter runda 24:
World: 1st (545876p)
Sweden: 1st (545876p)
Skåne: 1st (545876p)

Med ”segrererade poäng” så skulle det kunnat se ut ungefär så här (sorterat på antal poäng):
World: 1st (545876p)
Sweden: 7th (330656p) (poäng tagna i Sverige)
Skåne (Sweden): 1st (278904p) (poäng tagna i Skåne)
Denmark: 2nd (215220p) (poäng tagna i Danmark)
Hovedstaden (Denmark): 1st (126764p) (poäng tagna i Hovedstaden)
Sjælland (Denmark): 1st (88456p) (poäng tagna i/på Sjælland)
Halland (Sweden): 5th (51752p) (poäng tagna i Halland)

Poängen man tjänar blir alltså öronmärkta med Regionen/Landet i fråga.

Den stora skillnaden här hade givetvis varit att mitt Danmarksturfande inte hjälpt mig i Sverige alls, ”bara” i den globala listan, samt att man har möjlighet att tävla i flera regioner samtidigt.

• GPS-bonus/straff:
Idag får man GPS-bonus i form av lägre takeovertime, vilket är bra. Jag hade dock gärna sett att man uppmuntrade spelarna ännu mer att ha den igång hela tiden.
Jag har en del tankar kring GPS-bonus/straff, men då detta handlar om poängsystemet så begränsar jag mig till poängrelaterade tankar:

o Om GPS ON i mer än 10min så får man poängbonus för varje takeover (t.ex. +15poäng)
o Om GPS ON i under 1min så får man poängstraff för varje takeover (t.ex. -10poäng)

GPS-problem tillhör vardagen och jag startar själv om den ett antal gånger per runda. Dock kan man här definiera ”GPS ON” som att den ej varit avstängd i mer än 2min, eller liknande. Detta lämnar utrymme för omstart av GPS, Turf eller kanske t.o.m. mobilen för att få rätt på sin position.

Shit, detta blev mer än tänkt, och jag hann inte ens med punkt 2, 3 och 4. Förhoppningsvis blir de skrivna och postade imorgon (idag).

/Kaninmage
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Turfs framtid

Post by Zontjuven »

kaninmage wrote:...inlägg deluxe
Wow, årets längsta och intressant inlägg.

Gillar väldigt många av dina idéer!
Bla Poängsystemet är nåt som jag själv velat se ändringar av länge.

Jag vet att Turf dev. läser såna här trådar med stort intresse och hoppas att man får sig några bra inputs.
Fd världsmästare i TURF
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”