Turfs framtid

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Turfs framtid

Post by Drassen »

kreativa förslag indeed. mkt intressant.

Jag vill pusha på en viktig faktor som vissa av er har tagit upp redan. Enkelheten.
Ett av turfs största problem är att det ofta är svårt att förklara för oinvigda hur spelet fungerar. Jag vill inte gå in på det mer i denna tråd men enkelheten är mycket viktig.

Och för att nyansera det intressanta taggningsförslaget så vill jag därmed tillägga att fler zonfärger och övertagningsmöjligheter faktiskt kan göra det betydligt krångligare för nybörjare. ("tog jag inte zonen, jag var ju där och fick poäng?")
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by Wallen »

Många bra förslag som kommit fram. En del av dem kanske man kan lägga i betalvarianten av turf för att få in pengar till mer utveckling.
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Turfs framtid

Post by TBIT »

Drassen, du har rätt om enkelheten. Det borde snarare bli ännu enklare än mer komplicerat.

Samtidigt så tror jag mycket på "small wins" för att hålla intresset uppe.

När du och jag pratade om att det är trist för nybörjare som kommer till en zon blockad i kanske närmare 30 minuter så framförde du idén att nivå 0-spelare skulle få ta zoner även om de var blockerade, och något sådant tror jag kan vara bra trots att det faktiskt komplicerar spelet. Eller så skulle blocktiden bero på båda spelarnas nivå... men det blir kanske ännu mer komplicerat.
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Turfs framtid

Post by kaninmage »

Med utgångspunkten att alla skulle spela i samma ”dimension/division” så kunde jag tyvärr inte komma på någon enklare lösning på den annalkande ”överbefolkningen”.

Mina andra tankar (med samma utgångspunkt som ovan) rörde diverse lösningar med:

• zonandelar (mer än en person skulle kunna äga en zon samtidigt)
• diverse former av ”blocktidsjämkning” (som det skrivits om tidigare, hittar inte tråden nu bara)

Båda dessa blev dock betydligt mer komplicerade, i alla fall i mitt huvud, så jag går inte in på några detaljer med scenarios/exempel. =)

Jag håller med om att enkelhet för nybörjare givetvis är viktig, men samtidigt finns det antagligen väldigt många ”höglevelturfare” som kan dagens regler utan och innan och som är redo för (mycket) mer och där komplexiteten spelar liten eller ingen roll.

För att hjälpa osäkra nybörjare så har jag egentligen inget att komma med förutom förslag om interaktiva hjälpmeddelanden.

Interaktiva hjälpmeddelanden
Mycket av osäkerheten för nybörjare kan säkert underlättas med interaktiva hjälpmeddelande i appen, t.ex. när nya turfare gör diverse saker första gången så kan hjälptexter dyka upp:
• Första gången en turfare börjar ta en (ej blockad) zon:
o Congratulations! You are now taking your first zone!
Please stay inside the zone until the green bar on your left completely fills.
• Första gången en turfare har tagit över en (ej blockad) zon:
o You are now in possession of your first zone!
You have been rewarded with 140 TP (Take Points) for taking the zone, and will receive 4 PPH (Points Per Hour) for every hour you manage to hold it.
• Första gången en turfare börjar ta/tagga en (blockerad) zon, förutsatt taggningslösningen:
o You are now inside a zone that is still being blocked by <enemyplayername>!
As a result from the block, you cannot take over the zone completely until <enemyplayername>´s block timer expires.
For partial reward (70 TP), please stay inside the zone until the green bar on your left completely fills
• Första gången en turfare har tagit över/taggat en (blockad) zon, förutsatt taggningslösningen:
o You have just tagged your first blocked zone!
Tagging a blocked zone only rewards you with half of the zones TP (Take Points).
<enemyplayername> will continue to own the zone until someone visits the zone after the block timer expires.
• O.s.v… o.s.v…

I dessa meddelanden skulle man i vanlig ordning kunna bocka i “do not show again” om man inte vill ha tipset/förklaringen i fråga fler gånger, men kanske även kunna klicka sig vidare om man ville ha mer information (länk till lämplig forumsida alternativt en mer utförlig hjälptext i själva appen)?

Interaktiva hjälpmeddelanden för nybörjare (i alla möjliga situationer) skulle säkert vara uppskattade oavsett vilken väg/vilka vägar Turf tar för att lösa överbefolkningsproblemet. Sen förstår jag att hjälptexter är tidsödande att skriva och implementera, och att de givetvis ”nallar” av den starkt begränsade pool av utvecklingstimmar som finns till förfogande. Här tror jag dock att ni kan ta hjälp av frivilliga turfare för att i alla fall skriva och underhålla hjälptexterna vid diverse moment i spelet, precis som ni gjort med zonbyggandet (och som ni antagligen behöver göra för quest/mission/teamplay-byggande/administration som förhoppningsvis kommer i framtiden ;)).

Tyvärr så tror jag dock inte att det går att behålla den enkelhet som finns idag när spelarantalet ökar och nya funktioner (förhoppningsvis) tillkommer, oavsett mängd hjälptexter. I alla fall inte om alla ska spela i samma miljö/med samma regler. Därför blir det kanske läge att dela på användarskaran i två delar (och då också två spelmiljöer?), som det också skrivits om tidigare.

Två miljöer
Spelmiljö ”Beginner”:
Vem: Level 1-19 blir tvingade att spela här, högre level än så öppnar upp för ”Advanced”, detta är dock helt frivilligt (d.v.s. även 30:or kan välja att fortsätta spela i ”Beginner”).
Turfregler: Dagens (väldigt enkla) regler rakt av
Funktionalitet: Dagens funktionalitet + ev. interaktiva hjälptexter
Användar/användningsprognos: 20-40% (undantag veckorna/månaderna efter iPhonereleasen, då det antagligen kommer vara mycket högre)


Spelmiljö ”Advanced”:
Vem: Alla med level 20 (Super Adventurer) eller högre kan välja att gå över till denna miljö
Turfregler: Morgondagens (lite mer komplicerade) regler (för att bemöta överbefolkningsproblemet)
Funktionalitet: Dagens funktionalitet + nya funktioner som läggs in här efterhand, t.ex. mångkamp, quests/missions och lagspel (funktioner som bedöms snurra till det för nybörjare, men som är en morot för mer erfarna turfare)
Användar/användningsprognos: 60-80%


Eventuellt så kanske 20+:ares konto kan vara spelbara i båda miljöerna, så att de enkelt kan switcha mellan ”Beginner” och ”Advanced” om de av någon anledning skulle tröttna på den ena?

Kanske kan dessa miljöer vara två helt skilda appar (där ”Advanced” är en betalvariant som Wallen föreslår ovan, eller kanske med reklam för de som inte är redo att betala)?

Som jag ser det (med mina okunniga ögon) så hade ”Beginner”-miljön (i ovanstående scenario) i princip kunnat sluta vidareutvecklas inom kort då den bygger på dagens (väldigt funktionella och beprövade) miljö (den kanske t.o.m. kan vara den rakt av).

Zonbyggandet hade förhoppningsvis inte heller påverkats av att det blir två miljöer då alla zonändringar/tillägg automatiskt skulle slå igenom i de båda miljöerna.

/Kaninmage
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by Dacop »

Kort svar på långt inlägg - jag gillar Kaninmages förslag på ändrade hjälpmeddelanden till nybörjare och tror att nåt liknande behövs. För många är det för lockande att bara trycka bort tutorial och börja utforska på egen hand för att sedan behöva hjälp med många aspekter av spelet som faktiskt täcks av nämnda tutorial.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by SunYour »

Drassen wrote:Och för att nyansera det intressanta taggningsförslaget så vill jag därmed tillägga att fler zonfärger och övertagningsmöjligheter faktiskt kan göra det betydligt krångligare för nybörjare. ("tog jag inte zonen, jag var ju där och fick poäng?")
Jag tror att upplåsning av tex medaljmöjligheter och quests kan vara en bra modell för att nybörjarna ska få börja med basic stuff i lugn och ro, och sedan låser man upp nya möjligheter allt eftersom man stiger i rankerna...

Storturfare behöver mer godis för att inte fastna i ekorrhjulet efter 300k.. vissa fastnar dock oavsett :D
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Turfs framtid

Post by Byggaren »

Det finns många förslag på förändringar av turf. Jag anser att det bör hållas enkelt. för mycket "lulul" gör det komplicerat och svåröverskådligt. I alla fall jag kommer tröttna då.
RRoS
Posts: 6
Joined: 12 Apr 2012 09:01
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by RRoS »

Ny funktion: Co-op Mode

Problem:
Man kan idag i princip bara Turfa ensam, vilket gör spelet till en rätt osocial tillställning.
Både jag och frugan turfar emmelanåt men aldrig när vi är ute tillsammans, då bara en kan ta zonen och den andre får stå och vänta varje 400m. Tyvärr blir alltså inte turf en sysselsättning som vi gör tillsammans utan jag far ut på en egen runda själv och vice versa.

Lösning:
Introducera Co-op mode där två turfare kan turfa tillsamans. Båda går in i en zon tillsammans, båda får TP och båda får PPH

Hur:
Man går in i en första zon tillsammans - båda får upp frågan i appen: "do you want to enter Co-op mode together with RRoS? Yes/No"

Fördelar:
- Man kan Turfa tillsammans.
- Om man är ute och singelturfar och någon annan hade tänkt samma rutt så kan man turfa tillsammans (om båda är med på det) och lära känna massa nya personer på det sättet

Nackdelar:
Vissa kanske tycker att man går miste om konkurrens-känslan om man ist för att tävla till nästa zon väljer att turfa tillsammans.
RRoS
Posts: 6
Joined: 12 Apr 2012 09:01
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by RRoS »

anser förövrigt att Turf inte behöver vara ett "enkelt" spel så länge tröskeln för att börja spela är väldigt låg. Tror att om man väljer att göra ett enkelt spel (i princip ha kvar det precis som idag) utan missions/quests/team-quests/challanges/divisioner etc så får man ett spel med högt inflöde av spelare men ett högt utflöde av folk som snabbt tröttnat, med bara ett fåtal veteraner som har kvar spelet efter 2 månader.

Jag tror på en modell där man har en låg tröskel (ställ dig i zonen - ta zonen) men allt eftersom man blir med bekant med appen, så byggs den på allt eftersom.

Hur komplicerat är inte alla MMORPGs och det fungerar för dem.
User avatar
Bluebirch
Posts: 83
Joined: 22 Jun 2012 21:23
Country: Sweden
Location: Röbäck

Re: Turfs framtid

Post by Bluebirch »

1. Vi skulle behöva lägga upp alla förslag (från bUs sammanfattning) på någon sajt där vi kan rösta på dem. Det skulle ge utvecklarna en fingervisning om vad användarna prioriterar.

2. Ytterligare en idé: Då och då markeras en viss zon som en "bonuszon" som ger rejält med bonuspoäng vid tagning (t. ex. 10*TP). Den som först hinner dit får poängen, sedan är bonusen borta och det dröjer ett tag tills den dyker upp någon annanstans (kanske en dylik bonus skall flytta runt mellan regioner – det skulle ge den fanatiske turfaren nya möjligheter). "Bonuszonen" annonseras och markeras tydligt i appen. Detta kan införa ett nytt tävlingsmoment i turfandet som dessutom radikalt kan förändra poängställningen under en omgång (som det är nu är resultatet ganska givet redan efter någon vecka).

En dylik "ambulerande bonus" borde dessutom vara relativt enkel att implementera.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”