En skånings turfäventyr i stockholm

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Segfirre
Posts: 10
Joined: 11 Nov 2010 19:44

En skånings turfäventyr i stockholm

Post by Segfirre »

Okej, jag är skåning men har visserligen bott i Stockholm nu i 4år.
Kom i kontakt med Turf i onsdags(10/11) och tyckte det såg intressant ut, började på fredagen med att ta alla 5 zoner i Kista då jag råkade komma 1h för tidigt till en föreläsning vid dsv. Fick genast blodad tand och började undersöka lite mer om hur man effektivt skulle få tag i fler zoner.

Så jag köpte en cykel, min förra blev stulen *grummel* sthlm *grummel*. Blev en hybridvariant från Scott, modell Scott sub 30, dvs en helstel aluram med slicks ;)

Min första runda i Stockholm planerade alltså att göras i natt, och så blev det. Men inte hade jag kunnat föreställe mig hur svårt det var. Första fem jag tog i Solna var inga problem, min utgångspunkt. Sen kom första hindret, "Athletezone", som ligger vid Karlsberg, tror även AIK brukar träna här. Kommer dit och det ser aningen inhängnat ut men vet att det ska vara okej att gå där så jag hoppar av cykeln och ler in den på området. 10sek tog det innan jag hade en ficklampa i fejset! Vad gör du här? frågar en väktare från Securitas mig, så jag förklara vad Turf var förnågot vilket han verkade köpa men fram till zonen fick jag inte gå iaf.

Jag cyklade vidare över mot stadshagen och tänkte ta "Saintballzone" vilket såg ut att vara en stor fin zone. Kommer fram och ser att den är inhängnad, och vid det här lagret vågar jag inte försöka klättra något staket igen.

Beger mig mot "Kristinezone" som inte är så långt därifrån. Tro fan inte den också är inhängnad! Men nu är jag lite lack och förbannad så jag hoppar över två staket innan jag kommer in i zonen och blir samtidigt helt lerig om skorna. Som tur var kom det ingen vakt här.

"Atterzone".... någon som tagit den på natten? Kanske jag som är lite mesig men för att komma till den måste man gå längs med någon klippvägg en bra bit helt utan lampor eller dylikt. Jag sket faktiskt i den för att jag inte vågade usch...

Sen gick det ganska bra faktiskt... plockade en hel del zoner från eddyueue vid Rålambshovsparken. Turen gick vidare mot stadshuset och över till gamla stan. Körde gamla stan runt tills jag kom fram till slottet. Tänkte inte mer på det än att det faktiskt är okej att gå in där. Eftersom det är galet med kullersten och min cykel inte är direkt komfortabel på det underlaget så gick jag mestdels i gamla stan och så även vid slottsgården. När jag närmare mig "Guardzone" ser jag att det står en vakt där i sitt lilla bås, tror faktiskt han stod och sov för han var lutad mot ena väggen. När jag kommer rycker han till och följer mig med blicken. Zonen kräver att man går in och ställer sig i mitten. Efter ca 15sekunder kommer han fram till mig och säger att området är avspärrat, eftersom jag behöver mer tid för att få zonen, svarar jag "det var ganska dålig avspärrningar eftersom jag kom in så lätt". Han börjar tjata om att om jag inte avlägsnar mig kommer de att avlägsna mig (såg bara honom och inga "de") då försöker jag förklara för honom om Turf vilket inte alls går hem. Till slut efter lite daltande fram och tillbaka så lyckas jag få min zon och beger mig självman därifrån.

Precis brevid slottet, tillbaka mot stan, ligger "Helgeandzone", perfekt tänkte jag, då tar jag den också. Givetvis var även den inspärrade och jag stog länge och försökte sträcka mig med armen för att komma in i zonen. Efter någon minut bestämmer jag mig för att klättra över, sagt och gjort. Efter att jag fått zonen märker jag att någon återigen lyser med en ficklampa på mig och frågar vad fan jag gör... "spelar Turf", och hela historien var igång igen.

Plockar några zoner till innan jag beger mig hem, hade sedan tidigare spanat in ett område vid fridhemsplan som hade många zoner intill varandra. Vid den här tidpunkten hade jag ont om batteri så jag stängde av Turf när jag cyklade mot zonerna. Väl framme inser jag att jag kört förbi en och beger mig tillbaka. Precis vid korsningen vid "Eyeseeyou" står det en filur och lurar, passerar kanske 1meter från honom. Tar min zon och åker tillbaka från samma håll jag kom, samtidigt som filuren iaktar mig till fullo, han gillade väl min fräsiga cykel :D Någon minut senare får jag ett meddelande från eddyueue där det står "Eyeseeyou" och jag förstår direkt. Synd att du inte se hej bara... och hur kunde du se att jag var där men jag såg inte din röda gubbe?

Hem mot Solna igen och precis innan jag ska svänga över mot Karlsberg och ta sista zonen innan batteriet är slut möter jag fabror polis... som givetvis slår på blåljuset. Eftersom cykeln är helt ny har jag inte hunnit köpa lampor eller reflexer till den vilket fabror polis inte tyckte var bra. De båda konstaplarna frågade givetvis vad jag gjorde så jag tog tillfället i akt att utbilda ännu några tjänstemän i den fina e-sporten Turf. Efter lite snack fram och tillbaka släppte de faktiskt iväg mig utan böter. Men nu kom frustrationen på riktigt, batteriet dog precis när jag skulle ta zonen... damn.

Summasumarum:
Vissa zoner är rent hemska (många inhängnade, Riddarsyd var också inhängnad men jag kunde sträcka in armen)
Utbildade 2st väktare om Turf.
Utbildade 1st värnpliktig om Turf.
Utbildade 2st poliser om Turf.
Blev tagen på bild av paparazzifotografen eddyueue som inte vill säga hej.
38st nya zoner och 144+ i timmen.

Borde nästan få "Expandator" medaljen :P
Phone: Google Nexus One | Rom: CyanogenMod 7-Nightly Build | Ort: Stockholm(Huvudsta)
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: En skånings turfäventyr i stockholm

Post by tomtebloss »

Usch så mycket motstånd du stötte på. Men vilken rolig läsning det erbjöd. Jobbigt att inte ha koll på zonerna innan och ta dem på natten för första gången.
User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 534
Joined: 04 Aug 2010 14:51

Re: En skånings turfäventyr i stockholm

Post by eddyueue »

Onsdagspuben på DSV är nog näst största Turf-spridarforumet. Saintballzone kan du ta utanför staketet, om du står i sydöstra hörnet. Guardzone har jag också vakt-erfarenheter av. Jag brukar ställa cykeln utanför gården och gå in och ta zonen, då har de aldrig sagt något. Att ta med cykeln in är dock big no-no på natten.
Hejar inte på folk jag känner igen som spelar Turf, brukar iofs inte fota dem heller - men kunde inte låta bli!

Var lite rädd jag skrämt upp dig eftersom du inte tog några zoner efter mitt meddelande, men så var det ju uppenbarligen inte :)
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: En skånings turfäventyr i stockholm

Post by tomtebloss »

Guardzone sket jag ta tidigt på morgorna när jag turfade som hårdast. Ger inte så mkt poäng att stå och tjafsa med vakten. Jag har nämligen också erfarenhet av dem då de undrade vad jag hade för ärende tidigt på morgonen när man står heltblixtstilla ensam i zonen.
Hoffa
Posts: 3
Joined: 16 Nov 2010 14:54

Re: En skånings turfäventyr i stockholm

Post by Hoffa »

Kristinezone är faktiskt inte helt inhägnad. En vecka sen hade jag precis som du kommit från Stadshagens IP efter att ha eyeballat lite låsta grindar (fast vet att man kan gå runt men det kändes inte så lockande i mörkret och kylan). Blev också frustrerad när den också var "inlåst". Hade precis peppat mig själv att det är helt normalt för en 31-åring att klättra över lite byggstängsel för att ta en virtuell zon som bara existerar i ett spel i cyberrymden. Men precis då såg jag några komma in på gården på andra sidan träden, längst bort mot huset. Så då var det bara att gå runt gå in från södra sidan och mycket riktigt var det då inga problem. En zon rikare och med värdigheten intakt. ;)
Mobil: HTC Desireé | Rom: Orginal FroYo/2.2 | Ort: Stockholm
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: En skånings turfäventyr i stockholm

Post by Drassen »

You guys crack me up :D

De blir ingen expandator dock segfirre, men en ny spännande medalj är på g...som du kanske kan försöka ta 8-)
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Segfirre
Posts: 10
Joined: 11 Nov 2010 19:44

Re: En skånings turfäventyr i stockholm

Post by Segfirre »

Se upp Cekt, nu ger sig skåningen ut igen... med sikte på förstaplatsen.

Laddat cykeln med stänkskydd:
Image

Och laddat ryggsäcken med mat, extra batteri och varma handskar!
Image

Taking zone...
Phone: Google Nexus One | Rom: CyanogenMod 7-Nightly Build | Ort: Stockholm(Huvudsta)
Cekt
Posts: 23
Joined: 15 Jan 2011 13:12

Re: En skånings turfäventyr i stockholm

Post by Cekt »

Ajaj, känner hur du flåsar i nacken...
User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 534
Joined: 04 Aug 2010 14:51

Re: En skånings turfäventyr i stockholm

Post by eddyueue »

Proviant på Turf-tur? Tror inte den främjar ditt Turfande. Bara mitt tips :)
User avatar
Jojje
Posts: 694
Joined: 10 Aug 2010 11:45
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: En skånings turfäventyr i stockholm

Post by Jojje »

eddyueue wrote:Proviant på Turf-tur? Tror inte den främjar ditt Turfande. Bara mitt tips :)
Instämmer! Min 6timmars promenad i sthlm gjorde mig knappt hungrig. När man tar zoner så är det zoner som gäller, då hinner man inte äta. :)
Bara en zon till
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”