Jag är relativt ny till Turf men jag har fastnat för det totalt. Jag vill passa på att tacka Turf teamet för ett underbart spel och jag vill väldigt gärna hjälpa till med att komma med ideér och lösningar på diverse problem som finns och kommer att finnas.
Jag är just nu aktiv i Umeå och jag bor lite i utkanten av staden vilket jag väldigt snabbt insåg var en sämre position än att vara mitt i staden. Även om man snabbt blir av med zoner mitt i staden så får du fler zoner under kortare tid och mer poäng för den delen också, ifall du sedan lyckas hålla dessa i några timmar under natten så får du en enorm PPH i jämförelse med dem på utkanten av staden då fairyn slår in. Jag har suttit och läst en hel del här på forumet om olika lösningar genom att höja sänkte blocktimer, höja TP på svårtagna zoner osv osv. Ifall alla zoner var lika täta, alla städer var lika balanserade så skulle Fairyn fungera utmärkt. Egentligen så fungerar Fairyn utmärkt men glesa och "extrema" zoner förstör den.
Så hur löser man problemet med att alla kämpar sig in mot centrum för att det är där du får mest poäng, hur löser man problemet med att svåråtkomliga zoner inte är värda att ta, Hur löser man problemet med att folk far till danmark och tickar in enorma mängder poäng med PPH?
Lösningen:
På det sätt som Fairyn balanserar TP så skall det fortsätta vara. TP skall inte ändras eller modifieras ( undantag kan göras för "extrema" zoner för äventyrarnas skull ). Det som däremot skall göras en modifering på är PPH.
Alla zoner skall ha en grund PPH på 9poäng i timmen. Men för varje timme som går skall denna poäng sänkas steg för steg ned till 1poäng i timmen. När nästa spelare kommer och tar zonen så är zonen 9pph tills han haft den i 8 timmar då har den tickat ned från 9 till 8, 7, 6,.... 1. Vad detta skapar är en otrolig balansering och utspridning av zonerna. Att ta zoner i centrum kommer fortfarande att vara lika värda det blir egentligen ingen större skillnad däremot dom zoner som är lite utanför kommer äntligen att vara värda att ta. Folk kommer att sluta försöka gå in mot centrum utan dom kommer att söka den zonen som de kan ta relativt lätt men ändå hålla kvar i 8 timmar. Detta kommer ju då göra att ta zoner i köpenhamn kommer vara helt poänglöst efter 8 timmar för då tickar dem bara 1+ poäng i timmen. poängen kommer att gå till den "aktivaste" spelaren
Fördelar:
Mer utspridd turfning
Mindre orättvisa för gleszonade områden
Inge PPH för zoner i oetablerade områden
Nackdelar:
Mindre poäng för de spelare med orättvisa fördelar

Jag hoppas ni gillar min ide och kanske kan vidarutveckla den till något mer. Även om den bara är en lösning på balansering av zoner så skall det bli intressant att se vad Turf Teamet gör för Turf bomben som kommer komma när iphone versionen släpps.
Tack för mig!