Jönköping och Huskvarna

Moderator: Zonemakers

Post Reply
SunYour
Zone General
Country: Sweden

Re: Jönköping och Huskvarna

Post by SunYour »

Jättekul att någon redan antagit utmaningen och tagit sig ut!!
Något justerad nu, även om vadning kanske mer klassificeras som att gå med vatten max upp till knäna eller lite upp på låret :)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Wallen
Zonemaker

Post by Wallen »

Tänkte komma med en del zonförslag för att bättre täcka städerna samt öka aktiviteten på olika sätt.
Det skall finnas zonförslag på samtliga dessa ställen och de 2 som har en lite blå prick i sig är för reklamsyfte. Den ena är stället Sveriges Radio sänder lokalt ifrån viket är ett långskott men skulle kunna ge gratis reklam då de har en programpunkt ibland där man kan önska vad de skall testa på. Den andra med blå prick är ett utegym där det finns en anslagstavla dvs rätt målgrupp passerar ofta för om de inte gymmar så springer/cyklar många motionärer här.
Resten är som sagt för att bättre sprida turf i städerna för ökad aktivitet.

https://dl.dropbox.com/u/79735411/Jkpg_ ... 6rslag.png

Sen vill man givetvis ha mer som en tågstationszon och en zon på bron över munksjön mm mm mm.... men dessa 11 prickar får räcka denna gång :)
Dacop
Zonemaker

Post by Dacop »

Wallen wrote:Tänkte komma med en del zonförslag för att bättre täcka städerna samt öka aktiviteten på olika sätt.
Det skall finnas zonförslag på samtliga dessa ställen och de 2 som har en lite blå prick i sig är för reklamsyfte. Den ena är stället Sveriges Radio sänder lokalt ifrån viket är ett långskott men skulle kunna ge gratis reklam då de har en programpunkt ibland där man kan önska vad de skall testa på. Den andra med blå prick är ett utegym där det finns en anslagstavla dvs rätt målgrupp passerar ofta för om de inte gymmar så springer/cyklar många motionärer här.
Resten är som sagt för att bättre sprida turf i städerna för ökad aktivitet.

https://dl.dropbox.com/u/79735411/Jkpg_ ... 6rslag.png

Sen vill man givetvis ha mer som en tågstationszon och en zon på bron över munksjön mm mm mm.... men dessa 11 prickar får räcka denna gång :)
Förslaget uppe på Bäckalyckan vid Sveriges Radio är tyvärr lite för sent ute - om bara några veckor flyttar dom ner till gamla brandstationen.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
Wallen
Zonemaker

Post by Wallen »

Ok hade jag inte koll på.... :(
Då kan man bortse från den zonen då även om jag tycker att en zon i den arean borde kunna locka fler att ta sig upp mot stadsparken och inte bara ränna runt centralt.
Wallen
Zonemaker

Post by Wallen »

Kan väl nämna att en av anledningarna till de södra zonförslagen på min karta är att det är bra aktivitet söderut till en viss gräns men sen är det få som kör längre. Så med ett par zoner skulle man förhoppningsvis få igång lite bättre aktivitet ytterligare söderut.
Jämför t.ex. Eurostop och MonkeySea som har aktivitet mot de närmaste söder om dessa HermelinZzz och Walkabout. Det är stooor skillnad i aktivitet.... vilket som sagt borde kunna fixas med bara ett fåtal zoner ;)
Toubkal

Post by Toubkal »

Tycker som Wallen att zonerna är skevt fördelade och inte täcker de områden där folk bor. Alldeles för många zoner ligger i öster men knappt någon väster om centrum. Eftersom höjdskillnaden är rätt stor kan det vara bra att kunna ta fler zoner här uppe när man ändå trampat uppför tex Dunkehallavägen eller Narvavägen. Någon zon i Dalvik, tex vid bollplanen väster om Dalvik centrum,
Någon mer längs Dunkehallaån/Dunkehallaleden, som går bra att cykla, tex vid kvarnen nära fältrittklubben, och vid vattenfallet under Hallmansvägen.
Från Stadsparken rakt söderut kommer man smidigt via Förborgsgatan till Vattenledningsparken, med fina mtb-spår och ett förslag till zon vid dammen.
Ulricehamnsbanan, där bara banvallen finns kvar, som går fint att cykla på, borde få ett par zoner, tex en vid oljeberget, och en där det borde finnas en bro över riksväg 40. Söder om riksväg 40 kan man sen cykla vidare upp mot Sandseryd/Dumme mosse och Bottnaryd. Lägger man nån zon till kan man få ihop en bra slinga ihop med flygplatszonen och ner mot Mariebo/Vattenledningsparken igen.

Även Tabergsdalen och Bankeryd/Trånghalla borde få lika många zoner som Huskvarna eftersom det bor nästan lika många i dessa orter.
Dacop
Zonemaker

Post by Dacop »

SunYour wrote:Den här gången blev det fokus på Huskvarna, som för tillfället hade väldigt många aktiva turfare jämfört med antal zoner... å så lite som band ihop, å så vattenzon värt namnet :-)

Vem blir först ut att filma sitt dopp?? :D
Det verkar bli jag det...
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
SunYour
Zone General

Post by SunYour »

Stiligt, Dacop, way to go :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Wallen
Zonemaker

Post by Wallen »

Snyggt Dacop! Lite kul att Toubkal tog tillbaka zonen dagen efter....
Wallen
Zonemaker

Post by Wallen »

Ja jag är tjatig men jag anser fortfarande att det skulle behövas fler zoner i Jönköping stad i de södra och västra delarna.
Just nu finns 37 aktiva turfare på 105 zoner vilket ger 2,8 zoner per aktiv turfare... då skall man komma ihåg att 3 zoner ligger på inlåst område och vi har 2 vattenzoner.
Hur som helst anser jag att 20 zoner borde kunna placeras ut i nämnda områden (skulle ge ca 3,38 Z/AT för Jkpg stad) och kanske något annat komplement för att det skall finnas iaf zoner över hela staden i någon mån samt göra ytterområdena mer turfbesöksvänliga så det blir större valfrihet i vilka rutter man kan ta. Själv har jag en väg i stort sätt att välja på in till stan. När jag så gjort ett varv och tagit min sista zon närmast hemma där det är någorlunda tätt med zoner har jag ca 5,8km cykling + en hel del höjdmeter uppför hem och 2 zoner och ta trots att jag cyklar i stan.

Edit: glömde säga att det var ett par nya som jag sett idag igång med gps men inte tagit zoner... som kanske vill ha zon någorlunda nära där man bor.
Post Reply

Return to “Jönköping”