Ljud - Fel utgång

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

mille7
Posts: 2
Joined: 26 Sep 2012 12:35
Country: Sweden

Ljud - Fel utgång

Post by mille7 »

Hej

Insåg idag när jag turfade med headset att ni förmodligen använder fel ljud-utgång i android. Nu är jag inte någon expert men har för mig att det finns fyra ljud-ut i android (audiomanger.getmode):
MODE_NORMAL, MODE_RINGTONE, MODE_IN_CALL och MODE_IN_COMMUNICATION

Och jag tror att ni använder MODE_RINGTONE vilket innebär att ni tar volymen från ringsingal/aviseringer istället för media-volymen.

Google har förändrat ljudhanteringen ganska mkt från 2.2 så kan vara någon kompabilitet som ni vill försäkra er om. Men jag förslår att ni använder media-ljudet istället :)

Hoppas det inte blev alltför luddigt förslag och jag är som sagt inte någon expert...

//mille
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ljud - Fel utgång

Post by Blabert »

I tidernas begynnelse låg Turfljudet i media, men flyttades av någon anledning till notifications, vet ej varför.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
NewDawn
Posts: 44
Joined: 05 Nov 2011 21:00
Country: Sweden

Re: Ljud - Fel utgång

Post by NewDawn »

Jag hakar på den här frågan. När jag turfar så lyssnar jag ofta på en ljudbok. I början fungerade det då på så vis att turfappens 'Zone taken' mm hördes samtidigt som jag kunde höra på ljudboken. Sedan en tid tillbaka så hörs enbart turf-ljuden och allting annat tystas ner. Det kan vara rätt så störande om ljudboken är i ett avgörande skede av något slag och jag kan missa något viktigt. Speciellt besvärande kan det vara om jag hamnar på kant med GPS:en så det blir en massa 'Taking zone/leaving zone' upprepade gånger.

Jag skulle vilja att ljuden från turf och mp3-spelaren kunde komma samtidigt. Alternativt att turf kunde pausa mp3-spelaren när turf spelar upp något ljud. Det sker ju när någon ringer och jag svarar i telefon samtidigt som jag lyssnar på något.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ljud - Fel utgång

Post by StarDust »

Jag har klagat på exakt detta flera gånger. Hur jag måste stanna och backa ljudboken för att man missar något viktigt. Men det verkar inte bli någon ändring på det...
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Ljud - Fel utgång

Post by farbrorP »

Så du behöver inte koncentrera dig alls när du turfar? Respekt!! :)
User avatar
@rkbro
Posts: 45
Joined: 23 Sep 2012 17:15
Country: Sweden

Re: Ljud - Fel utgång

Post by @rkbro »

Jag var med om liknande idag och igår. Tänkte inte så mycket på vad det var eller berodde på, men med trådstartarens förklaring så är det ju uppenbart.

Att ha samma nivå som ringsignal är bara idiotiskt. Då kommer vi få hörselskada hela bunten.
Det bästa är nog om det är mediavolym man justerar på. Den sätts väl dessutom igång så att det är den man justerar när en app som har ljud är igång och syns på skärmen?

Det som skulle göra saken ännu bättre vore ju om det fanns en egen volymkontroll i Turf. Jag kör ofta spotify och turf samtidigt. De är hyffsat i balans, men det vore ju skönt om jag kunde välja helt själv hur jag skulle ha det.

Funktionen kommer kanske i android 5.0, men kan ni lösa det snabbare så är jag glad.
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Ljud - Fel utgång

Post by farbrorP »

@rkbro wrote:Det som skulle göra saken ännu bättre vore ju om det fanns en egen volymkontroll i Turf. Jag kör ofta spotify och turf samtidigt. De är hyffsat i balans, men det vore ju skönt om jag kunde välja helt själv hur jag skulle ha det.
Jo, men Turfappens volym kan du ju reglera under settings.
User avatar
@rkbro
Posts: 45
Joined: 23 Sep 2012 17:15
Country: Sweden

Re: Ljud - Fel utgång

Post by @rkbro »

farbrorparbor wrote:
@rkbro wrote:Det som skulle göra saken ännu bättre vore ju om det fanns en egen volymkontroll i Turf. Jag kör ofta spotify och turf samtidigt. De är hyffsat i balans, men det vore ju skönt om jag kunde välja helt själv hur jag skulle ha det.
Jo, men Turfappens volym kan du ju reglera under settings.
Yäääy. Funktionen fanns redan, bara jag som inte hittat den.
Ticketack.
mille7
Posts: 2
Joined: 26 Sep 2012 12:35
Country: Sweden

Re: Ljud - Fel utgång

Post by mille7 »

@rkbro wrote:
farbrorparbor wrote:
@rkbro wrote:Det som skulle göra saken ännu bättre vore ju om det fanns en egen volymkontroll i Turf. Jag kör ofta spotify och turf samtidigt. De är hyffsat i balans, men det vore ju skönt om jag kunde välja helt själv hur jag skulle ha det.
Jo, men Turfappens volym kan du ju reglera under settings.
Yäääy. Funktionen fanns redan, bara jag som inte hittat den.
Ticketack.
Fast det är detta jag menar som är problemet. Om du utanför turf (i hemskärmen) sänker ringvolymen så sänks även volymen inne i turf och om du höjer volymen inne i turf (för att kunna använda headset) så höjs ringvolymen. Detta innebär att när om man exempelvis tar en zon så kan man ju höra detta i headsetet och för att det ska höras tycker iaf jag att det krävs en ganska högvolym. Sen får man ett sms och blir då döv för att volymen är så pass hög.

Om man istället använt media-volymen så kan fortfarande ringvolymen vara ganska låg men man hör turfs-medelanden klart och tydligt :)
youthless
Posts: 38
Joined: 24 Jun 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Ljud - Fel utgång

Post by youthless »

För mig är det tvärtom jag hör bara musiken och det pausas typ 1 gång av hundra för ljud i turf. Kan tillägga att jag kör via bt och mw600...

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
Post Reply

Return to “Förslag”