Zonförslag Skedshult

Moderator: Zonemakers

Strix Uranlensi

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Strix Uranlensi »

Ja affichen sitter kvar även om den är lite sliten vid det här laget. Jo, jag ska paddla ut till helgen. Men det är kanske inte någon man tar varje dag. Jag och min hustru, som både bor och arbetar i byn har ju inte så många att välja på om man inte vill köra långt...

Jag har även tänt att ta kustcamp. Men det blir lite väl mycket motion att ta den varje dag... 80 km(?)

Mera zoner!!
Strix_uralensis
Posts: 8
Joined: 04 Oct 2012 22:47
Country: Sweden

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Strix_uralensis »

Betyder detta avslag på mina förhoppningar om fler zoner i bygden? Eller är det en tyst uppmuntran till att komma med ett väl genomtänkt förslag?

En Zonbyggare (heter det så?) får gärna kontakta mig i ärendet.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Blabert »

Strix Uralensis wrote:Hej, nu formligen exploderade det med turfare här i byn. Jag föreslår ytterligare zoner (har skickat in förslag med min app) Några som är möjliga att bil-turfa och andra som man måste gå till.

Önskvärt vore om man kunde få ett knippe (läs 5-10)turfzoner med enbart promenad eller cyckelaccess. Intresset för turfning är stort och kan bli större om man kan gå en lång promenad och få ett antal poäng. Jag tror att även bilturfare skulle gå ur bilen om möjligheten till ett antal zoner finns inom någon-nåra timmars promenad.
Hej, kul att ni turfar i Skedshult! Som du kanske märkt är de flesta zoner koncentrerade till större samhällen och städer och inte så mycket i byar av Skedshults karaktär. Att det överhuvud taget finns zoner i Skedshult är ett mindre mirakel och att det skulle bli 5-10 zoner till är att hoppas på för mycket, i alla fall så länge Turf inte ändrar inriktning. Bor man i en sån liten by som Skedshult får man tyvärr turfa när man är ute och besöker andra ställen helt enkelt. Eftersom ni redan har fyra zoner, vilket med tanke på byns storlek är extremt många, så avvaktar vi med nya zoner ett tag framöver.
Image
Strix_uralensis
Posts: 8
Joined: 04 Oct 2012 22:47
Country: Sweden

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Strix_uralensis »

Jag förstår, turfing är till för stadsbor alltså.
Inget fel i det, utbudet av aktiviteter i städerna är ju alltid större. Det får man ju leva med om man bor på landet.

Finns det tekniska hinder för att placera ut zoner utanför städerna eller har det med grundidén bakom turfingen att göra? (Kan jag läsa mig till detta någonstans?)
Strix_uralensis
Posts: 8
Joined: 04 Oct 2012 22:47
Country: Sweden

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Strix_uralensis »

Tack för ditt snabba svar förresten.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Blabert »

Strix_uralensis wrote:Jag förstår, turfing är till för stadsbor alltså.
Inget fel i det, utbudet av aktiviteter i städerna är ju alltid större. Det får man ju leva med om man bor på landet.

Finns det tekniska hinder för att placera ut zoner utanför städerna eller har det med grundidén bakom turfingen att göra? (Kan jag läsa mig till detta någonstans?)
Nja alltså, inte enbart till för stadsbor. Dock lämpar sig hela konceptet och spelidén mycket bättre där det finns mycket folk. Att det finns zoner i små samhällen och byar ser vi som små teasers, för att få folk intresserade och kanske passa på att uppleva nya ställen (ta zoner alltså) när de är på resande fot, men ändå ha någon zon på hemmaplan :-)

Det finns egentligen inga tekniska hinder för zoner någonstans, förutom att Google maps har sina begränsningar här och där.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
Strix_uralensis
Posts: 8
Joined: 04 Oct 2012 22:47
Country: Sweden

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Strix_uralensis »

Jag ber om ursäkt för min tvära inställning. Kommunen har nyligen lagt ner biblioteket och fritidsgården ryker också. Motiveringen är att om vi tar oss till staden med våra barn så är ju utbudet stort där. Jo förvisso, men det lockar inte att köra 11 mil varje dag. Vi har börjat nosa på geocaching också, men turf ger ju en omedelbar belöning på den fysiska ansträngningen. Jag tänker mig att det är en god insats för folkhälsan med turfning. Självklart i städer, men på landsbygden har det kanske en ännu större potential eftersom utbudet på alternativ är minst sagt skralt.

Ni får ha överseende med offtopic, jag står fast vid att en utökning skulle vara bra. I nuläget kan jag se att vi skulle kunna bli et 10-tal aktiva turfare här i byn.

Jag får återkomma med en anonym donation ;)
Tassen
Posts: 3
Joined: 05 Oct 2012 09:36
Country: Sweden

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Tassen »

Jag tror att det är viktigt att Skedshult/Öndal blir ordentligt synlig på turfkartan. Det finns många aktiva som säkert kommer att utöka promenaderna vilket är bra för hälsa ovh välstånd. Jag understödjer fler zoner i området.
Guest

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Guest »

Som anställd på orten och boende i en annan mindre ort (helt utan zoner, Edsbruk) ser jag gärna att utbudet här i Skedshult utökas.
Jag brukar ta en promenad på lunchrasten för att få ett avbrott från mitt vanligtvis stillasittande jobb, hade varit kalas att kunna ta lite turfar när man ändå är ute!
dracc
Posts: 2
Joined: 05 Oct 2012 10:20
Country: Sweden
Location: Spoonbeach

Re: Zonförslag Skedshult

Post by dracc »

Guest wrote:Som anställd på orten och boende i en annan mindre ort (helt utan zoner, Edsbruk) ser jag gärna att utbudet här i Skedshult utökas.
Jag brukar ta en promenad på lunchrasten för att få ett avbrott från mitt vanligtvis stillasittande jobb, hade varit kalas att kunna ta lite turfar när man ändå är ute!
Det blev visst fel när jag skulle försöka logga in, var tänkt att _jag_ skulle postat detta..
Post Reply

Return to “Kalmar”