Västmanland - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

Locked
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Optimus »

jimarild wrote:Vad sägs om en zon över E18 som är så långsträckt att det tar 45 sekunder att köra igenom den i 100km/h? Bäst med bil... :-)
Det finns zoner i landet som ligger på bilvägar, som "lämpligtvis" bara kan tas när det är helt trafiktomt så man kan stanna i 30 sekunder... Ibland går det en bro över eller finns en gångbana brevid, men zonerna ligger snyggt och fint välplacerade över hela vägen.

MEN - din idé är bra !!! :)
ImageImage
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Blabert »

Med risk för att lägga låta tråkig... Ämnet är felanmälan, ni fyller tråden så bra ändå utan massa OT.. ;-) För övrigt skulle jag föredra att man fokuserar på bilkörningen, inte turf, om man kryssar i 100 km/h

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by StarDust »

Vad bra att ni har samlats kring det här. Jag tänkte precis skriva att bilturf inte är förbjudet och göra ett så neutralt inlägg som möjligt inom ämnet och så kom jag på att jag inte kollat tråden på ett tag så jag tryckte på F5 och fann allt som jag tänkte säga redan där.

Då gör vi så här att jag tänker inte flytta dessa två "bilturf"-zoner vilka går jättebra att till fots och med cykel också!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Jimo »

Sorry att detta är OT, ni får ta bort det sen :-)

Jag har själv stötvis bilturfat och jag upplever det som oerhört lätt, utan att för den delen bryta mot trafikregler, det enda som svider lite är kostnaden. Regniga dagar är det perfekt att ta lite extra poäng utan att bli det minsta blöt.

De två zoner jag nämnde kör man lätt in oavsett trafik och tid på dygnet, man får stå där ifred. Hursom, nu blir de kvar där det är. Jag blir då ändå nyfiken på om det är sagt något om hur proportionerna mellan de olika zonerna ska se ut i en stad/region? De flesta är ju trots allt lagda så de inte går att ta inifrån bilen...det är ju knappast slumpen att det ser ut så...
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by StarDust »

Det finns inga proportioner utstakade jäntemot bilturfzoner och icke-bilturfzoner. Dessa dyker upp sällan men det händer och varför inte låta ett par sådana existera? Jag gillar att köra bil och ibland behövs en ursäkt än bara menlöst körande. Är det bara två tre zoner på en stad med över 100 zoner som man kan köra in i så skulle jag inte oroa mig alltför mycket. Vi kan extremt inofficiellt och endast enligt mig säga att det kan finnas 5% drive-in-zoner.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Jimo »

Kära zonmakare! Ni känns ibland inkonsekventa. Westeras ville justera Firearm av två anledningar; För att skona gräsmattan, som snarare är klippt ängsmark, dvs vildvuxet, och för att göra det svårare för bilturfare. Vips så var den zonen justerad. Nu i efterhand är linjen att det inte ska försvåras för bilturfare. Firearms "gräsmatta" har även en plattsatt gång upp till transformatorstationen (?) som går alldeles utmärkt att stå på.
Threadzone ligger i farozonen för att bli en leråker. Den har man någon gång under sommaren gjort mindre, uppenbarligen för att försvåra drive-in. Jag föreslår att den görs större och även täcker vägen runt om. Vägen är asfalterad och på den kan man både köra bil, cykla och gå ;-)

Slutligen gillas Velocipedryttarens inlägg ovan. Det är bra med en ordentlig diskussion innan ändringar görs.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by StarDust »

OK. Så här resonerar jag. Jag bygger inte zoner på parkeringar, och jag bygger de inte på trafikerade bilvägar för det kan vara farligt, jag vet inte hur vägen är trafikerad och det kan orsaka olyckor om en bil stannar. Dessa som påpekades tidigare är på mindre vägar/grusvägar, det tycker jag är OK.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Velocipedryttaren »

jimarild wrote: Threadzone ligger i farozonen för att bli en leråker. Den har man någon gång under sommaren gjort mindre, uppenbarligen för att försvåra drive-in. Jag föreslår att den görs större och även täcker vägen runt om. Vägen är asfalterad och på den kan man både köra bil, cykla och gå ;-)

Slutligen gillas Velocipedryttarens inlägg ovan. Det är bra med en ordentlig diskussion innan ändringar görs.
Threadzone har slitits hårt och man nästan skäms ibland när man står på gräsmattan där, efter sista klippningen har det värsta döljts ett tag iallafall. Men istället för att göra den större kan man antingen flytta en söder ut på cykelbanan eller norrut så man kan ta den på den väldigt låg trafikerade gatan ovanför sandlådan. Denna gräsmatta verkar vara dåligt dränerad och blir väldigt mjuk vid regn.
Att den sen är synlig för väldigt många då gatan/cykelbanan utanför är en större matarled mot centrum ger inte turf ett gott rykte.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by StarDust »

Ok, zonen är flyttad uppåt och marginellt breddad så med lite GPS-tur så kanske man kan ta den innan man kommer högst upp på bågen.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Velocipedryttaren »

Velocipedryttaren wrote:
StarDust wrote:Vad tycker ni om Optimus förslag? Skulle det kanske funka? Var fick du tag i kartan? Varken gmaps, bing eller eniro har den såvitt jag kan se.
Förslaget vid stora stenen/trädet tycker jag ser bra, tänkte föreslå där men lägger inte förslag själv utan att vara på plats och jag har inte vägarna förbi dör just nu.
Nu har jag varit på plats vid Enterikea, tog några screenshots när jag står på cykelbanan vid dom stora stenarna. Jag tycker det är en bra plats för zonen och den kan vara ganska liten (rund 10-12m diameter) så den inte "läcker" ut på gata/parkeringsytan för mycket och ändå gå att ta på cykelbanan, höjden med stenarna är högt gräs och inte så skoj att knalla omkring i för att hitta zonen.
Vad tycker ni andra turfare?
Screenshot_2012-10-16-09-07-38_resized.png
Screenshot_2012-10-16-09-07-38_resized.png (216.58 KiB) Viewed 2060 times
Screenshot_2012-10-16-09-07-58_resized.png
Screenshot_2012-10-16-09-07-58_resized.png (209.04 KiB) Viewed 2060 times
Screenshot_2012-10-16-09-08-12_resized.png
Screenshot_2012-10-16-09-08-12_resized.png (239.64 KiB) Viewed 2060 times
Locked

Return to “Västmanland”