Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by farbrorP »

StarDust wrote:Så tänk på att visa respekt, oavsett hur man än tar sig fram!
Bra talat!

De flesta av oss kan nog skärpa oss lite. :)
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Optimus »

farbrorparbor wrote:Men som sagt, det kanske inte ens var någon turfare även om jag anar det, men jag ska inte gnälla.
Troligen händer det att bilturfare gör så, men oftast (troligen) inte.
"Problemet" med oss är att vi sällan/aldrig stannar och inspekterar gräsmattorna där det INTE finns zoner - men om man gör det upptäcker man ibland att det finns "bil"-spår på de mest ologiska ställen ibland... :?
ImageImage
User avatar
chefen
Posts: 16
Joined: 01 Oct 2012 21:45
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by chefen »

Även om jag personligen finner bilturfande ordentligt patetiskt, så tycker jag det gott kan få pågå utan åtgärder från oss övriga. Och med patetiskt menar jag de som utför majoriteten av sina takes med bil,, och bor i tätort med många zoner.

Problemet som jag ser det är svinturfningsapekten och den allmänna badwillen som uppstår när folk ser bilar komma och gå kring sina närområden. Skulle allmänheten veta att syftet är att få virituella poäng på en websida så tror jag inte folk blir mer positiva. Sönderkörda gräsytor på det gör det än sämre. Sammanfattnings påstår jag att bilturfande inte ger communityt något positivt, utan bara negativt.

En bilturfare kan aldrig heller någonsin konkurrera om en hyfsad position på rankingen, vilket gör saken än mer meningslös.
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Toubkal »

Jag struntar egentligen också i hur man tar sig fram. Vill man bränna fossilbränslen för att ta virtuella zoner och tycker det är kul får man väl göra det, lika väl som en del tycker det är kul att bränna däck på parkeringsplatser...
Jag såg turfandet som ett bra sätt att motivera en extra motionsrunda, till fots eller cykel, men jag vill inte medverka till att nån mupp känner sig tvungen att bränna runt i bil för att "ta tillbaka" de virtuella zoner jag just "tagit". Då struntar jag hellre i att ta de där zonerna trots att jag ändå passerar förbi.
Vi har för mycket bilister som kör omkring och är ivägen här ändå.
Donkiwin
Posts: 26
Joined: 22 Oct 2012 15:01
Country: Sweden

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Donkiwin »

Toubkal wrote:Jag struntar egentligen också i hur man tar sig fram. Vill man bränna fossilbränslen för att ta virtuella zoner och tycker det är kul får man väl göra det, lika väl som en del tycker det är kul att bränna däck på parkeringsplatser...
Jag såg turfandet som ett bra sätt att motivera en extra motionsrunda, till fots eller cykel, men jag vill inte medverka till att nån mupp känner sig tvungen att bränna runt i bil för att "ta tillbaka" de virtuella zoner jag just "tagit". Då struntar jag hellre i att ta de där zonerna trots att jag ändå passerar förbi.
Vi har för mycket bilister som kör omkring och är ivägen här ändå.

Följde din och din turfkollegas lilla debatt för någon dag sedan.
Även om jag inte har samma ork och engagemang som du försöker jag så gott jag kan. Det är ju en del annat som ska hinnas med oxå, familj och oregelbundna skifttider.
Ser det hela som ett sätt att få motion, utan turfandet hade jag förmodligen hunnit se betydligt mera på tv ;).
Fenomenet med bilturf är intressant, väldigt många verkar förakta bilturfandet för att sedan själva ta bilen. Själv cyklar jag eller går fast är det så att jag är på tipsprommenad med familjen uppe på IKHP så självklart passar jag på att ta "houseview". Ett annat exempel är när jag är på A6 och passar på att då ta "atbiggun". Gör det då mig till en sk bilturfare?
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Isengrim »

Att man tar en zon dit man har åkt må vara en sak. Men har sett folk åka enbart för att plocka zoner och då bara plockat dom som varit väldigt lätt tillgängliga från bil. Har även sett en stanna på E4an för att ta CarWatch (gångbro men stannar man under den på vägen så tar man ju den) http://turfgame.com/map/CarWatch förvisso var det kl ½1 på natten, men då har man ju gått långt över gränsen imho. Sen är det så att även den normale bilturfaren inte är med i toppstriden så kan de sabba rätt ordentligt för en enskild turfare. Att plocka bara typ var tredje zon som råkar vara enkel att plocka med bil gör ju att nån som är ute till fots eller på cykel får köra lika långt som vanligt men bara för 1/3 av poängen. Ändå är nog mopedisterna värst.

Tar man däremot med sig sin cykel på bilen och tar sig till en annan stad och kör på där så är det en helt annan sak, som västeråsgänget gjorde när dom drog till Uppsala.

Nu är det ändå inte så många turfare, när iOS versionen kommer lär vi se en fördubbling. Att då inte ha klara regler för vad som är ok kommer leda till anarki och det kommer drabba spelet publicitetsmässigt och skall man locka sponsorer så kommer ett motordrivet turfande inte locka speciellt många sponsorer om man nu inte vill nischa sig mot OKQ8, mekonomen och biltema...
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Blabert »

Man kan ju tänka sig att första pris i bildivisionen sponsras av Statoil/Mekonomen etc... ;-) <--- obs - ironisk smiley - obs

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Toubkal »

Delar helt Isengrims och Donkiwins uppfattning. Jag tycker också det är helt ok att "passa på" när man ändå är på plats. Tog själv Houseview när jag var där ändå för en tävling, och har tagit nån z i Eksjö, GBG, S-holm, Oslo, London och Växjö till fots när jag ändå varit på plats, men skulle aldrig komma på idén att bränna dit med bilen bara för att ta en eller flera zoner.
Bävar också för vad som kommer hända när ios-turfarna ansluter, och kanske de som är mer seriösa cyklister än vad varken jag eller MadMajk nånsin kommer att vara... :shock:
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by StarDust »

Ni glömmer momentet där man tar zoner med bilen på vägen till någonstans som jag kan göra ibland. 200 m omväg är inte så farligt för bil om man inte behöver gå så långt från bilen. Det blir kanske 20 minuter extra restid.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Toubkal »

Visst, helt ok att köra vilket fordon man vill om man tycker det är kul, men tävlingsmomentet blir ju meningslöst om alla kör med olika "regelböcker". Jag ser ingen utmaning i att ta bilen och köra runt och ta virtuella zoner, dels kostar det pengar, dels förstör det miljön, och kanske viktigast, det ger ingen motion alls, vilket nog är en viktig anledning till att många turfare håller på.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”