Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by StarDust »

Det finns bara en korrekt regelbok, den som skaparna gjort. Där framgår det tydligt att alla fordon är tillåtna.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Toubkal »

Självklart, turfreglerna bestämmer turfcrew, jag bara menar att själva tävlingsmomentet blir meningslöst eftersom vi tävlar på olika sätt, och med olika hjälpmedel.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Blabert »

Toubkal wrote:Självklart, turfreglerna bestämmer turfcrew, jag bara menar att själva tävlingsmomentet blir meningslöst eftersom vi tävlar på olika sätt, och med olika hjälpmedel.
Tävlingsmomentet ligger ju i att få mest poäng, i nuläget oavsett färdmedel, hur är det meningslöst? Som i precis alla andra tävlingar har olika deltagare olika förutsättningar. Lyckligtvis finns det andra roliga och intressanta aspekter av Turf, förutom att försöka vinna en omgång :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Toubkal »

Jag menar att tävlingsmomentet relativt andra turfare blir meningslöst. De flesta tävlingar förutsätter ju att alla deltagare följer samma regler. Man tävlar ju tex inte i 10000 meter och kan välja om man ska cykla, åka bil eller springa. Sen innehåller ju turf möjligheten att sätta upp egna mål och försöka uppnå dem, eller att en mindre grupp på en ort bestämmer sig för att "tävla" med vissa egna uppsatta regler och inom en förutbestämd tid, ungefär som en bonanza. Den möjligheten är kul.
Jag tycker mest att det är tråkigt om turf lockar till mer bilåkande. Vi behöver inte fler bilister som är ivägen överallt, utan hellre färre. Geocaching har tex blivit så stort att jakten på att hitta nya burkar först (FTF) ibland leder till rena bilrallyt. Helt idiotiskt, tycker jag.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Blabert »

Jag vill inte heller att folk bilturfar, håller helt med om att det körs tillräckligt med bil ändå.

Att jämföra turf med en löptävling känns konstigt, reglerna där är ju att man springer, precis som reglerna i turf är att man får ta sig fram som man själv behagar. Glasklart skulle jag vilja påstå. Vill man konkurrera måste man ta massor av zoner, simple as that :-)

Sedan vet du väl förmodligen att en bilturfare inte kan konkurrera med en cyklist, som utan problem plockar zoner snabbare i de allra flesta städer stora som små.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Toubkal »

Vi är nog egentligen rätt överrens, det är nog bara vissa detaljer i pph och tp som behöver trimmas för att det ska bli riktigt kul och kännas meningsfullt att tävla. Idag kan man dra iväg till andra orter/regioner/länder utan aktiva turfare och bilturfa till sig massor av PPH som tickar på i bakgrunden förutom dem man förtjänar i hemmastaden/regionen. Ska man då tävla på lika villkor ska man alltså bränna dit och svepa även dessa zoner, vilket ju leder till ytterligare bilåkning. Turf borde trimmas så att tex ca 75% av alla tp och pph ska komma från de z man tar i hemregionen. Då har man ju iallafall en rimlig möjlighet att välja cykel (om man vill) och fortfarande "tävla" på ungefär samma villkor.
Strix Uralensis
Posts: 17
Joined: 04 Oct 2012 14:09
Country: Sweden

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Strix Uralensis »

Toubkal wrote:Vi är nog egentligen rätt överrens, det är nog bara vissa detaljer i pph och tp som behöver trimmas för att det ska bli riktigt kul och kännas meningsfullt att tävla. Idag kan man dra iväg till andra orter/regioner/länder utan aktiva turfare och bilturfa till sig massor av PPH som tickar på i bakgrunden förutom dem man förtjänar i hemmastaden/regionen. Ska man då tävla på lika villkor ska man alltså bränna dit och svepa även dessa zoner, vilket ju leder till ytterligare bilåkning. Turf borde trimmas så att tex ca 75% av alla tp och pph ska komma från de z man tar i hemregionen. Då har man ju iallafall en rimlig möjlighet att välja cykel (om man vill) och fortfarande "tävla" på ungefär samma villkor.
Nu är jag både nybörjare och långt ifrån någon harcoreidrottare. Men har du inte tänkt på att det kanske finns de som vill spela turf men som inte har mer än någon enstaka zon på "hemorten". Som kanske tar en zon eller tre på jobbet och sedan någon när man skjutsar till hockyträningen. Som jag tillexempel som gärna tar en promenad när jag endå åkt till byn för att handla mat.

Jag tycker att det är ett fantastiskt incitament att ta en bensträckare när jag är på kundbesök och ska sätta mig i bilen igen. Jag tillhör dem som tar merparten av mina zoner på andra ställen än hemma, alltid med bilen då.

Jag skulle aldrig komma på tanken att skjutsa min 15-åring 3-4 mil med hockeytrunk och allt på pakethållaren för att uppfylla några nördars önskan om att alla ska cykla för att spela detta spel. Nej för mig är melodin att under tiden jag väntar på träningen eller vad det vara månde tar en promenad och hinner med någon/några zoner.
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by knegge »

Strix Uralensis wrote:Jag skulle aldrig komma på tanken att skjutsa min 15-åring 3-4 mil med hockeytrunk och allt på pakethållaren för att uppfylla några nördars önskan om att alla ska cykla för att spela detta spel. Nej för mig är melodin att under tiden jag väntar på träningen eller vad det vara månde tar en promenad och hinner med någon/några zoner.
Jag håller med. Ibland kan man nästan skymta tendenser att det ska vara upplagt så bra som möjligt för eliten. Att man inte ska "förstöra" genom att ta varannan zon på ett visst ställe eller liknande. Detta är ju oavsett transportmedel men det är den detaljen det gnälls om. Så det gäller ju lika mycket sporadiska promenadturfare som bil/moped osv. Eller för den delen de med alternativa rutter som korsar andras stråk.

Allt detta är en del av spelet.
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Blabert »

Självklart strävar utvecklarna efter att Turf ska passa så många som möjligt. Det är därför fairy finns tex, hur skulle det annars sett ut med en statisk tp oavsett om man har tillgång till hundratals zoner i sin stad eller bara en handfull. Snacket om bilturf, varannan zon etc är just bara snack som man inte behöver bry sig om. Så klart får man ta sina zoner när man råkar vara i närheten av dom när man kör bil, lika självklart som att cykelturfa eller vad man nu gör.

Sen får man ju tycka vad man vill om det, det är fritt fram att ha en åsikt. Men man måste också faktiskt respektera andras och försöka förstå att Turf ser väldigt olika ut på olika ställen och det inte är något fel med det. Tvärtom! :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by GuteLappen »

Det sämsta som kan hända, är om det blir dålig stämning och Turf får dåligt rykte pga att vissa lägger värderingar i hur andra Turfar. Det sämsta är nog att skriva sådana värderingar i chatten eller att i verkligheten pracka på sina värderingar på ett negativt sätt då de träffar på andra spelare som är ute och Turfar.
Detta kan resultera i att folk slutar Turfa och att Turf får dåligt rykte, vilket vore väldigt tråkigt då grundtanken med Turf är enkel och rolig.
Givetvis så måste man få diskutera dessa aspekter, men lämna värderingarna utanför.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”