Kalmar - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Sv: Kalmar - Felanmälan

Post by tomtebloss »

Helan wrote:Såg nu att du(?) har flyttat zonen. Mycket bra placering om jag får säga det själv!
Jupp, den var ju felanmäld. Ska inte ligga på skolgårdar. Var jag otydlig att jag hade flyttat zonen? Inte min mening i sådana fall.
User avatar
Helan
Posts: 89
Joined: 22 May 2012 22:15
Country: Sweden

Sv: Kalmar - Felanmälan

Post by Helan »

Nej du skrev det, jag tolkade det som att du hade flyttat den vid ett tidigare skede. Den är fortfarande vid en skola men inte på en skolgård längre så den fungerar.

Tack!
Image
Mattsson91
Posts: 16
Joined: 18 Nov 2012 02:20
Country: Sweden

Re: Kalmar - Felanmälan

Post by Mattsson91 »

Halloj.

Satt o kollade på kartan över Zoner i Hultsfred och såg en som är numera olämpligt placerad och en som borde byta namn. Lägger upp bild och förklaring

Image

Zon 1 (HultStation). Den markeringen kan ni strunta i. Såg efter en närmare titt att den inte ligger där jag först trodde. Dom håller på att bygga hus här men zonen är placerad på nya parkeringsplatsen.

Zon 2 (HultSchool) borde byta namn eller flyttas på, då närmsta skola ligger inom min tredje markering. Ser inte långt ut på kartan men det är nog dryga kilometern emellan i alla fall
Image
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Kalmar - Felanmälan

Post by Dacop »

Mattsson91 wrote:Zon 1 (HultStation). Den markeringen kan ni strunta i. Såg efter en närmare titt att den inte ligger där jag först trodde. Dom håller på att bygga hus här men zonen är placerad på nya parkeringsplatsen.

Zon 2 (HultSchool) borde byta namn eller flyttas på, då närmsta skola ligger inom min tredje markering. Ser inte långt ut på kartan men det är nog dryga kilometern emellan i alla fall
Zon 1 ligger precis vid stationens nya parkeringsplats - det stämmer. Tycker den ligger bra där.

Zon 2 ligger enligt Google Maps 220 meter från skolan, utmed Skolgatan. En gräsplätt, ointressant men inga konstigheter där heller.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
Mattsson91
Posts: 16
Joined: 18 Nov 2012 02:20
Country: Sweden

Re: Kalmar - Felanmälan

Post by Mattsson91 »

Dacop wrote:
Mattsson91 wrote:Zon 1 (HultStation). Den markeringen kan ni strunta i. Såg efter en närmare titt att den inte ligger där jag först trodde. Dom håller på att bygga hus här men zonen är placerad på nya parkeringsplatsen.

Zon 2 (HultSchool) borde byta namn eller flyttas på, då närmsta skola ligger inom min tredje markering. Ser inte långt ut på kartan men det är nog dryga kilometern emellan i alla fall
Zon 1 ligger precis vid stationens nya parkeringsplats - det stämmer. Tycker den ligger bra där.

Zon 2 ligger enligt Google Maps 220 meter från skolan, utmed Skolgatan. En gräsplätt, ointressant men inga konstigheter där heller.
Ja Zon 1 gjorde jag en miss på.

Och Zon 2 var en rejäl tankevurpa. Skyller på klockslaget då jag skrev det :P
Image
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Kalmar - Felanmälan

Post by tomtebloss »

Okej. Då verkar allt i sin ordning. Namnet på zonen verkar vara hämtat från gatunamnet. Den kan också varit flyttad från skolan då vi inte ska ha zoner på sådana ställen numera.
wombawomba
Posts: 30
Joined: 19 Nov 2011 11:57
Country: Sweden

Re: Kalmar - Felanmälan

Post by wombawomba »

Lite feedback främst vad gäller namn på diverse zoner i Kalmar.

1. Lotsutsikten » Lotsutkiken

2. Ölandskaj » Sylvanderparken
Ligger förvisso nära ändan av gatstumpen Ölandskajen men ligger vid Slottsfjärden snarare än Ölandskajen/Gästhamnen. Parkremsan heter Sylvanderparken och omnämns i de
lokala ordningsföreskrifterna som en av stadens offentliga platser där alkoholförtäring beivras. Som en ren bonus vid namnbyte slipper man att det inte fungerar att länka på sedvanligt sätt med [zone]Ölandskaj[/zone] i forumet.

3. Southkanal » Sveaplan
Med reservation för att det givetvis finns mer än ett dussin "Sveaplan" i landet så verkar namnet inte upptaget av någon annan zon. "Södra Kanalgatan" slutar ju innan rondellen och bron. Zonen får väl i ärlighetens namn erkännas ligga väster om kanalen. Systraströmmen kallas f.ö. kanalbiten men tillsammans med Fredrikskanskanalen så finns det tre zoner som hade kunnat göra anspråk på det andra nämnda namnet. (Även här råder alkoholförbud, även om de lokala föreskrifterna använder det föredetta kårhuset, "Corehouse", som referens för att inkludera ett större område)

4. Calmbay » Rävspelet
Redan i dagsläget ligger ytterligare två zoner i anslutning till malmfjärden. Rävspelet är namngett med anledning av trädplanteringen och udden kallas Kärringalåret, men det kan väl besparas modern tid. Nackdelen med namnbyte skulle väl vara bokstaven ä

5. RailwayBridge » Bragebron
1,5 km bort ligger ytterligare en bro över samma järnväg, med ytterligare en zon. "Bragegatan" hette vägstumpen här som numera nästan helt ersatts av bron. Träbron/övergången som låg här fram till 1954 kallades för övrigt Suckarnas bro.

5. SpreadMore » Bremerlyckan
Efter namnet på den lilla stadsdelen. Ligger förövrigt på en lekplats som synes (på satelitbilderna) och skulle kunna flyttas västerut på samma gräsyta, kant-i-kant med nuvarande zonsträckning.

6. NorrlidZone resp Norrlid » Förslag?
Det säger sig självt att det är olämpligt med dessa "dublettnamn", speciellt med fyra zoner inom norrlidsområdet sedemera. NorrlidZone skulle exempelvis kunna heta Norrlidsbadet eller Norrlidsbastun



För övrigt så finns det ett roande stort antal prefix för kalmarzoner: kalmar, calma, kal, calm & kalma. Det hade inte skadat att bestämma något enhetligt om så än för framtida zoner, och i synnerhet använda hela ordet Kalmar när antal tecken tillåter

Är öppen för korrigeringar/diskussioner
MasterOfTurf
Zonemaker
Posts: 243
Joined: 26 Nov 2012 22:51
Country: Sweden

Re: Kalmar - Felanmälan

Post by MasterOfTurf »

Hej

Håller med Wombawomba om zonnamnen i Kalmar förutom Spreadmore som är lite fyndigt. Zonen bör dock flyttas ut lite från lekplatsen.

Nytt namn på Norrlidzone skulle kunna vara Bastuzonen. Vad gäller zonsträckning är det tunt med zoner mellan Ölandsleden och Erik Dahlbergs väg, dvs. mellersta delen av staden.

/MasterOfTurf
User avatar
Helan
Posts: 89
Joined: 22 May 2012 22:15
Country: Sweden

Re: Sv: Kalmar - Felanmälan

Post by Helan »

MasterOfTurf wrote:Hej

Håller med Wombawomba om zonnamnen i Kalmar förutom Spreadmore som är lite fyndigt. Zonen bör dock flyttas ut lite från lekplatsen.

Nytt namn på Norrlidzone skulle kunna vara Bastuzonen. Vad gäller zonsträckning är det tunt med zoner mellan Ölandsleden och Erik Dahlbergs väg, dvs. mellersta delen av staden.

/MasterOfTurf
+1
Image
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Kalmar - Felanmälan

Post by tomtebloss »

Så. Sent omsider så har jag nu tagit tag i din post. Ursäkta dröjsmålet.
wombawomba wrote:1. Lotsutsikten » Lotsutkiken
Ingen utsikt där alltså?
wombawomba wrote:2. Ölandskaj » Sylvanderparken
Ligger förvisso nära ändan av gatstumpen Ölandskajen men ligger vid Slottsfjärden snarare än Ölandskajen/Gästhamnen. Parkremsan heter Sylvanderparken och omnämns i de
lokala ordningsföreskrifterna som en av stadens offentliga platser där alkoholförtäring beivras. Som en ren bonus vid namnbyte slipper man att det inte fungerar att länka på sedvanligt sätt med [zone]Ölandskaj[/zone] i forumet.
Fick bli Sylvander då zonutläggarverktyget endast tillåter 13 tecken i zonnamnen.
wombawomba wrote:3. Southkanal » Sveaplan
Med reservation för att det givetvis finns mer än ett dussin "Sveaplan" i landet så verkar namnet inte upptaget av någon annan zon. "Södra Kanalgatan" slutar ju innan rondellen och bron. Zonen får väl i ärlighetens namn erkännas ligga väster om kanalen. Systraströmmen kallas f.ö. kanalbiten men tillsammans med Fredrikskanskanalen så finns det tre zoner som hade kunnat göra anspråk på det andra nämnda namnet. (Även här råder alkoholförbud, även om de lokala föreskrifterna använder det föredetta kårhuset, "Corehouse", som referens för att inkludera ett större område)
Varför blandar du in alkohol i snack om turf och namn på zoner är för mig obegripligt? Lite petigt då både norra och södra kanalgatan är in synhåll ändå. Men nu är den bytt till SveaPlan.
wombawomba wrote:4. Calmbay » Rävspelet
Redan i dagsläget ligger ytterligare två zoner i anslutning till malmfjärden. Rävspelet är namngett med anledning av trädplanteringen och udden kallas Kärringalåret, men det kan väl besparas modern tid. Nackdelen med namnbyte skulle väl vara bokstaven ä
Som sagt då. Eftersom du ogillade bokastaven "Ä" så fixck det bli FoxPlay istället.
wombawomba wrote:5. RailwayBridge » Bragebron
1,5 km bort ligger ytterligare en bro över samma järnväg, med ytterligare en zon. "Bragegatan" hette vägstumpen här som numera nästan helt ersatts av bron. Träbron/övergången som låg här fram till 1954 kallades för övrigt Suckarnas bro.
BrageBron it is!
wombawomba wrote:5. SpreadMore » Bremerlyckan
Efter namnet på den lilla stadsdelen. Ligger förövrigt på en lekplats som synes (på satelitbilderna) och skulle kunna flyttas västerut på samma gräsyta, kant-i-kant med nuvarande zonsträckning.
Namnet är kvar. Dock flyttade jag ut zonen till cykelbanan. Hoppas det smakar...
wombawomba wrote:6. NorrlidZone resp Norrlid » Förslag?
Det säger sig självt att det är olämpligt med dessa "dublettnamn", speciellt med fyra zoner inom norrlidsområdet sedemera. NorrlidZone skulle exempelvis kunna heta Norrlidsbadet eller Norrlidsbastun
Numera heter den kort och gott Bastun. Vi frångår mer och mer att zoner ska heta zone. Det finns så gott om de ändå.

wombawomba wrote:För övrigt så finns det ett roande stort antal prefix för kalmarzoner: kalmar, calma, kal, calm & kalma. Det hade inte skadat att bestämma något enhetligt om så än för framtida zoner, och i synnerhet använda hela ordet Kalmar när antal tecken tillåter.
Flera olika zonutläggare har byggt zoner genom tiderna. Sen går vi inte igenom alla befintliga zoner i en region när vi lägger ut några nya. Dessutom har vi teckenstopp vid 13. Då vi byggde upp sydkorea så hade vi bara 11 tecken att leka med. Sen att vi döpt vissa zoner till engelska och mixar språken i zonnamnen är också ett russin i kakan tyvärr. Så en blandning av dessa är nog det som skapat förvirringen.

Sen är det nog bra om vi inte byter namn på varenda zon i hela kalmar heller. Vissa är vana att de heter som de heter. Så det blir ingen omedelbar åtgärd på det här problemet. Om det är några specifika zoner som ni stör er extra mycket på så får ni höra av er.
Locked

Return to “Kalmar”