[FÖRSLAG] Motivera att ha GPSen aktiv

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Tycker DU att det skulle behövas uppmuntran till att ha igång sin GPS?

Ja, helt klart!
14
93%
Nej, onödigt.
1
7%
Bryr mig inte.
0
No votes
 
Total votes: 15

Zkeeter66
Posts: 96
Joined: 02 Nov 2010 17:19
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Motivera att ha GPSen aktiv

Post by Zkeeter66 »

För mig så handlar det om att spara batteri...
Drar jag ut på en seriös turfrunda utan bil så finns det inte en sportkeps att jag ska klara av 20+ zoner på ett batteri...
Därför stänger jag av.
MEN JAG GILLAR att man kan se sina combatanter... :twisted:
Ett JÄ... dilemma det här...
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Motivera att ha GPSen aktiv

Post by Arias »

tomtebloss wrote:Ett meddelande kan visas när man slår av och på gpsen som berättar att man får mera poäng om man har den påslagen. Fast det stör kanske mer än nyttan med det?
Bra ide, jag tror det skulle funka med en snygg ruta av något slag som poppar upp när man stänger av GPSen, där det står info om att man kan tjäna extra poäng genom att låta den vara igång istället. För att slippa spam känslan så kör man en enkelt två knapps alternativ OK eller "Visa inte igen", kanske t o m 3 alternativ OK, "visa inte igen" eller "mer info", vilket slungar en till help delen med mer info om det hela.

Att köra popup när man stänger av GPS'en istället för när den slås på, tror jag kommer medföra att det blir mindre spammig känsla och att man slipper få upp den om man har GPS på autostart med appen.

mortuus wrote:hade jag varit i stockholm hade jag stängt av den i taktik syfte så ingen vet var man är på väg och dyker upp ;)
Precis, vilket är att turfa på det fega sättet!
Och vi vill ju inte uppmuntra folk till att vara fegisar, därför uppmuntrar vi till att vara coola med GPS igång istället :geek:
Image
zquig
Posts: 4
Joined: 21 Jan 2011 00:10
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Motivera att ha GPSen aktiv

Post by zquig »

Tycker också att det vore bra att uppmuntra folk att synas för andra spelare. Om man vill köra lite mer hemligt och stänga av gpsen av taktiska skäl så kan man ju ändå göra det, men missar då lite extrapoäng. Det ger en fler olika sätt att spela på, och det är ju kul.

Skulle det inte gå att ge ett visst antal poäng per säg 15min som en spelare är inloggad och har gpsen på, oavsett om spelaren tar zoner eller ej? Det får ju inte vara för många poäng så att det går att sitta hemma och bara göra ingenting, men lite grann? Känns som det vore lätt att förklara för nya spelare.
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Motivera att ha GPSen aktiv

Post by Arias »

zquig wrote:Tycker också att det vore bra att uppmuntra folk att synas för andra spelare. Om man vill köra lite mer hemligt och stänga av gpsen av taktiska skäl så kan man ju ändå göra det, men missar då lite extrapoäng. Det ger en fler olika sätt att spela på, och det är ju kul.

Skulle det inte gå att ge ett visst antal poäng per säg 15min som en spelare är inloggad och har gpsen på, oavsett om spelaren tar zoner eller ej? Det får ju inte vara för många poäng så att det går att sitta hemma och bara göra ingenting, men lite grann? Känns som det vore lätt att förklara för nya spelare.
i så fall lär det vara poäng för första 15 minuterna, typ som "start minuterna"..

att du kan få "extra poäng för de första 15 turf-minuterna", det kommer säkert vara folk som drar in poäng på den kvarten utan att riktigt turfa. Men det kommer enligt mig inte ha någon betydelse i längden, då det inte borde vara så höga poäng.. Men det kan fungera bra som drivkraft för nya spelare.

Bra ide !
Image
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: [FÖRSLAG] Motivera att ha GPSen aktiv

Post by StarDust »

En bump på den här idén. Klart man ska se vart folk tar vägen så man kan återblocka sin zon innan denne kommer dit (den möjligheten kommer snart).
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: [FÖRSLAG] Motivera att ha GPSen aktiv

Post by Arias »

Tror att det enklaste sättet att uppmuntra och ge poäng för att ha gps igång är att ge ut lite extra poäng för varje tagning som man haft gpsen igång sen senaste tagningen. Ungefär som en neutral bonus!

Detta ska vara som en morot och inga överdrivna poäng, precis som neutral bonusar.

Säg att du är ute och tar en runda, första zonen får du ingen bonus för, men sen om du håller gpsen vid liv så får du +50poäng per zontagning du gör utan att stänga gpsen.

Det viktiga med det här förslaget är att man inte får glömma att det är inte bara för att uppmuntra till att ha gps igång.. Skulle ni inte bli mer sugna på att ta stora rundor och turfa längre tider och mer om det var så att ni fick en bonus för det?

Denna lilla bonus skulle alltså skapa mer intresse för att visa vart man är på kartan och även ge en kick för att vilja turfa mer!
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: [FÖRSLAG] Motivera att ha GPSen aktiv

Post by Blabert »

Arias wrote:Tror att det enklaste sättet att uppmuntra och ge poäng för att ha gps igång är att ge ut lite extra poäng för varje tagning som man haft gpsen igång sen senaste tagningen. Ungefär som en neutral bonus!

Detta ska vara som en morot och inga överdrivna poäng, precis som neutral bonusar.

Säg att du är ute och tar en runda, första zonen får du ingen bonus för, men sen om du håller gpsen vid liv så får du +50poäng per zontagning du gör utan att stänga gpsen.

Det viktiga med det här förslaget är att man inte får glömma att det är inte bara för att uppmuntra till att ha gps igång.. Skulle ni inte bli mer sugna på att ta stora rundor och turfa längre tider och mer om det var så att ni fick en bonus för det?

Denna lilla bonus skulle alltså skapa mer intresse för att visa vart man är på kartan och även ge en kick för att vilja turfa mer!

Detta är ju en skitbra idé! Men hur orättvist blir det inte för oss med skitGPSer som måste startas om inför var och varannan zonövertagning? Jag har i princip alltid GPSen på mellan zonerna, men i 70-80% av fallen måste jag starta om den när jag kommer till nästa zon.

Om det går att lösa denna lilla fråga, så är jag grymt för en bonus till de som har GPS på!
Image
ManBehavingBadly
Posts: 14
Joined: 18 Mar 2011 10:00

Re: [FÖRSLAG] Motivera att ha GPSen aktiv

Post by ManBehavingBadly »

Jag gillar också den här idén, även om den kommer att innebära att en fot-turfare som jag drabbas negativt eftersom GPS slukar batteri samtidigt som det är svårt att byta batteri utan att slå av sin GPS. Jag hinner helt enkelt inte ta särskilt många zoner om jag har min GPS ständigt aktiv.
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Re: [FÖRSLAG] Motivera att ha GPSen aktiv

Post by Arias »

Blabert wrote:
Arias wrote:Tror att det enklaste sättet att uppmuntra och ge poäng för att ha gps igång är att ge ut lite extra poäng för varje tagning som man haft gpsen igång sen senaste tagningen. Ungefär som en neutral bonus!

Detta ska vara som en morot och inga överdrivna poäng, precis som neutral bonusar.

Säg att du är ute och tar en runda, första zonen får du ingen bonus för, men sen om du håller gpsen vid liv så får du +50poäng per zontagning du gör utan att stänga gpsen.

Det viktiga med det här förslaget är att man inte får glömma att det är inte bara för att uppmuntra till att ha gps igång.. Skulle ni inte bli mer sugna på att ta stora rundor och turfa längre tider och mer om det var så att ni fick en bonus för det?

Denna lilla bonus skulle alltså skapa mer intresse för att visa vart man är på kartan och även ge en kick för att vilja turfa mer!

Detta är ju en skitbra idé! Men hur orättvist blir det inte för oss med skitGPSer som måste startas om inför var och varannan zonövertagning? Jag har i princip alltid GPSen på mellan zonerna, men i 70-80% av fallen måste jag starta om den när jag kommer till nästa zon.

Om det går att lösa denna lilla fråga, så är jag grymt för en bonus till de som har GPS på!
Är ju redan orättvist i och med att ni har det svårt att ta zoner eftersom att GPS strular så ofta ;-)

Tanken är att till en början i alla fall ha en hyfsat låg bonus, i slutändan plus några extra poäng näst intill obetydligt.

Sent from my HTC Desire
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Re: [FÖRSLAG] Motivera att ha GPSen aktiv

Post by Blabert »

Arias wrote:
Blabert wrote:
Arias wrote:Tror att det enklaste sättet att uppmuntra och ge poäng för att ha gps igång är att ge ut lite extra poäng för varje tagning som man haft gpsen igång sen senaste tagningen. Ungefär som en neutral bonus!

Detta ska vara som en morot och inga överdrivna poäng, precis som neutral bonusar.

Säg att du är ute och tar en runda, första zonen får du ingen bonus för, men sen om du håller gpsen vid liv så får du +50poäng per zontagning du gör utan att stänga gpsen.

Det viktiga med det här förslaget är att man inte får glömma att det är inte bara för att uppmuntra till att ha gps igång.. Skulle ni inte bli mer sugna på att ta stora rundor och turfa längre tider och mer om det var så att ni fick en bonus för det?

Denna lilla bonus skulle alltså skapa mer intresse för att visa vart man är på kartan och även ge en kick för att vilja turfa mer!



Detta är ju en skitbra idé! Men hur orättvist blir det inte för oss med skitGPSer som måste startas om inför var och varannan zonövertagning? Jag har i princip alltid GPSen på mellan zonerna, men i 70-80% av fallen måste jag starta om den när jag kommer till nästa zon.

Om det går att lösa denna lilla fråga, så är jag grymt för en bonus till de som har GPS på!
Är ju redan orättvist i och med att ni har det svårt att ta zoner eftersom att GPS strular så ofta ;-)

Tanken är att till en början i alla fall ha en hyfsat låg bonus, i slutändan plus några extra poäng näst intill obetydligt.

Sent from my HTC Desire

Jo visst är det redan orättvist, men man får väl skylla sig själv som har en skitmobil ;-) Skillnaden dock, är ju att i nuläget förlorar man bara tid. Om man skulle förlora typ 50p/zon (eller hur många poäng nu en eventuell bonus skulle vara) blir det inte så lite tråkigt. För min egen del skulle det röra sig om 1000p/dag i snitt, ganska stor skillnad i slutet av månaden.

Men som sagt, är positiv egentligen :-)
Image
Post Reply

Return to “Förslag”