[REQ] Seriespel

User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 373
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Sv: Seriespel

Post by Westeras »

Blabert wrote:Affanicaffan hade ju ett väldigt enkelt sätt att rangordna alla spelare i en första omgång genom att basera rankingen på totalpoints toplist. Tycker det låter vettigt och framför allt, enklast.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
Låter mycket bra :mrgreen:
wanwa
Posts: 486
Joined: 08 Oct 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Seriespel

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 17:04, edited 1 time in total.
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Seriespel

Post by affanicaffan »

wanwa wrote: (Blir det exempelvis 100+ turfare i Div IV så får man väl införa en Div V när det känns aktuellt.
("Obegränsat" antal turfare i lägsta divisionen för att alla ska få möjligheten att delta.)[/color]

Men jag tror i varje fall på en lägsta "uppsamlingsdivision" - den gör att fler får chansen att haka på denna roliga idé med seriespel.

Och angående vilka turfare som ska spela i vilken division vid uppstart - så spelar det kanske inte så stor roll om vi börjar med "eliten" i högsta divisionen om reglerna säger att många kommer degraderas.
De klart vettigaste du skrev, märkligt att ingen (inte ens jag) hade kommit på att skriva det än :P Det gillas! :)

Men jaa, till en början kanske man ska hålla det enkelt, första tre omgångarna kommer vi nog knappast få mer än 100 anmälda i vilket fall. Sedan kanske en pyramid är rätt väg att gå, men det är i framtiden isåfall!
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Seriespel

Post by Blabert »

@ Wanwa: eftersom ingen sagt det så gör jag det: KISS....

Inget fel i att ha stor rotation, men gör det då enkelt. Vill man flytta upp/ned 8 st så gör man det, finns ju ingen anledning att krångla till det?

Men med ett så stort antal spelare som byter division blir ju risken ganska överhängande att folk blir degraderade trots att de kanske haft mer poäng än de som blir uppflyttade, vilket känns lite trist.

Om placering 15-20 (1-5) innebär automatisk nedflyttning (uppflyttning), kan man kanske jämföra poängen mellan placering 12-14 mot 6-8 och då kanske 8 går upp, eller bara 5 beroende på poäng.

Då eliminerar man ju också att folk i en division softar, då risken att 8 stycken åker ur istället för kanske bara 5 blir större.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
Image
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: Seriespel

Post by knegge »

En tanke man kan ha, om man ändå ska starta upp detta smidigt och ändå få alla på ungefär rätt plats från början, så kan man ju gå tillbaka historiskt och se vilka poäng de anmälda haft de senaste 6 månaderna och köra det manuellt i excel eller nått. Detta för de som fram till ett slutdatum anmält sitt intresse.

Angående vilken typ (rak/pyramid/olinjär) får nån annan än jag besluta. Ska skissa på att detta kan automatiseras och att det inte blir så mycket tjorv, det ska ju inte vara något manuellt involverat om det inte absolut behövs.

Jag antar att det är intressant att kunna ha översikt på detta under rundans gång, där det tydligt framgår vilka som kommer att hoppa upp/ner en pinne.
Image
wanwa
Posts: 486
Joined: 08 Oct 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Sv: Seriespel

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 17:05, edited 1 time in total.
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Seriespel

Post by Jimo »

Låt oss kartlägga intresset - skapa intresseanmälningstråd!
Skapa divisioner utifrån intresset. Antalet divisioner och hur stora de ska vara är lättare att diskutera om man har ett intresseunderlag. Naturligtvis ska högst totalpoäng få börja högst upp. Efter några omgångar är det ändå glömt vem som började var.
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Seriespel

Post by affanicaffan »

Visa ert intresse i denna tråd: http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=55&t=3012 :D
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Seriespel

Post by affanicaffan »

Får jag föreslå att jag, jimarild, Knegge och Wanwa bildar någon form av arrangörsgrupp eller vad vi nu vill kalla det, ju fler kockar desto sämre soppa osv... Självklart får alla som har en idé skriva i tråden, vi lovar att titta på era förslag :)

(Vi fyra verkar ha visat störst engagemang hittills)

(P.S) skriv i intresseanmälantråden allihopa
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Seriespel

Post by Blabert »

Image

..istället för att skriva "8 går upp, 8 går ned" är ganska o-kissigt.. :-)

I vilket fall så ser jag att jag var ganska otydlig också..

Ponera en situation där turfarna i div 1 på placering 12-20 alla har mellan 200-300k poäng och turfarna i div 2 på placering 1-8 alla har mellan 100-150k poäng. Är det inte då orättvist att de 16 byter division då?

Någon form av direktkvalificiering är bra, men inte så många som 40% av seriedeltagarna. Antigen som jag skrev innan, med 5 st automatiskt upp/ned, eller kanske bara de tre medaljörerna i varje division skulle vara garanterade en plats upp (de tre jumboplaceringsrna garanterat ned) och sen får övriga 10 kämpa med poäng för att avancera eller inte åka ur.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
Image
Post Reply

Return to “Tredje Part”