Zone vs. Turf

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

User avatar
IownThisTown
Posts: 40
Joined: 22 Sep 2010 13:46
Country: Sweden
Location: Stockholm

Zone vs. Turf

Post by IownThisTown »

Jag har funderat lite på namnet på detta spel.
Ordet turf betyder ju i det här fallet område, men av någon anledning är det inte "turfs" vi jagar, utan zoner. Det ä ju inte Hayturf du tar över, utan Hayzone. Logiskt sett borde spelet ändra namn till Zonewars eftersom det är zoner vi tar hela tiden.
I feel like I'm taking crazy pills.
Last edited by IownThisTown on 21 Jan 2011 23:42, edited 2 times in total.
Mobil: Samsung galaxy S | Rom: 2.2 Froyo| Ort: Stockholm | Medaljer: Image
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zonewars vs. Turfwars

Post by Arias »

Problemet är väl dock att spelet heter Turf och inte Zone...

Tror att enda stället som turfwars finns på är väl hemsidan http://turfwars.se, för att turf.se är redan upptaget..

Men numera har du ju den nya hemsidan som har annan url adress..


Finns väl inget ställe där det står att spelet heter Turfwars?
Image
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Zonewars vs. Turfwars

Post by Drassen »

Ett förtydligande:
Allas vårt eget kärleksbarn heter TURF och inte turfwars.

Vi hade en olycklig url tidigare ja...men nu glömmer vi det förflutna och går in på turfa.se

ord som man kan höra på stan är därmed: turfa, turfen, turf, turfiera, turfat, turfade, turfande

Ex: "Mitt turfande förgyller mitt liv"
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
IownThisTown
Posts: 40
Joined: 22 Sep 2010 13:46
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Zone vs. Turf

Post by IownThisTown »

Olyckligt satt titel på denna tråd, det borde stå "Zone vs. Turf" (vilket jag nu rättat till).

Namnet på appen antyder att vi sysslar med Turfs (geografiska område av något slag), men terminologin som genomgående används om områdena som ska tas är "Zone".

Istället för: Jag har "Turfat" och tagit zoner, så borde det vara: Jag har "Turfat" och tagit turfs.
eller för all del: Jag har "Zonat" och tagit zoner.

Inte så viktigt, jag vet, bara en observation.
Mobil: Samsung galaxy S | Rom: 2.2 Froyo| Ort: Stockholm | Medaljer: Image
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Zonewars vs. Turfwars

Post by tomtebloss »

Tror du krånglar till det för mycket.

En "turf" är väl ett engelsk uttryck för gräsplätt eller liknande. Används som slang för område, revir, region, hemmaplan. I engelskspråkiga länder, främst usa så har gäng olika "turfs" som de härskar och försvarar över. Men det tror jag du redan vet.

Kollar man tex SAOL på ordet zon så betyder det också område. Liksom "zone".

Hittar ingenstans att det ska vara sammanhängande områden, hur de ska vara formade eller hur stor yta det gäller.

Så för min del är det synonymt. Men för all del hade man lika gärna kunnat kalla ett område i spelet för "turf". Spelet genomsyras dessutom av ett "svengelsk" språkbruk. Alla zoner/turfs består inte heller av "zone" även om det är mycket vanligt innehåll i namnet.
User avatar
IownThisTown
Posts: 40
Joined: 22 Sep 2010 13:46
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Zone vs. Turf

Post by IownThisTown »

tomtebloss wrote:Tror du krånglar till det för mycket.

En "turf" är väl ett engelsk uttryck för gräsplätt eller liknande. Används som slang för område, revir, region, hemmaplan. I engelskspråkiga länder, främst usa så har gäng olika "turfs" som de härskar och försvarar över. Men det tror jag du redan vet.

Kollar man tex SAOL på ordet zon så betyder det också område. Liksom "zone".

Hittar ingenstans att det ska vara sammanhängande områden, hur de ska vara formade eller hur stor yta det gäller.

Så för min del är det synonymt. Men för all del hade man lika gärna kunnat kalla ett område i spelet för "turf". Spelet genomsyras dessutom av ett "svengelsk" språkbruk. Alla zoner/turfs består inte heller av "zone" även om det är mycket vanligt innehåll i namnet.
Håller absolut med om att zon och turf är synonymt. Det enda jag försökte uppmärksamma var det lite roliga (enl. mig i alla fall) i att ha ett spel som heter "Turf" - som är en benämning på geografiskt avgränsat område, som går ut på att ta geografiskt avgränsade områden, men att dessa områden i spelet kallas för zone och inte turf. That is all.
Mobil: Samsung galaxy S | Rom: 2.2 Froyo| Ort: Stockholm | Medaljer: Image
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Zone vs. Turf

Post by tomtebloss »

Då är jag med.
zquig
Posts: 4
Joined: 21 Jan 2011 00:10
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Zone vs. Turf

Post by zquig »

Hmm, jag har nog hela tiden tänkt på turf i betydelsen revir. Och då tänker jag på alla zoner som en spelare äger för tillfället som den personens revir, dvs turf, där varje zon utgör en del ens nuvarande turf. Men det är kanske bara för att det verkar logiskt i mitt huvud...
User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 533
Joined: 04 Aug 2010 14:51

Re: Zone vs. Turf

Post by eddyueue »

Jag känner att zonerna representerar ett större område. Tar jag towngallzone 'äger' jag hela stadshuset, inkl gården och omnejd. Tar jag skåla zoner som ligger I gamla stan äger jag hela gamla stan, även om ytan av alla zoner bara täcker en liten del av området.

Jag gillar turf som det är; både namnet och storleken på zoner.
GeneralERROR
Posts: 1
Joined: 19 Sep 2010 23:51

Re: Zone vs. Turf

Post by GeneralERROR »

zquig wrote:Hmm, jag har nog hela tiden tänkt på turf i betydelsen revir. Och då tänker jag på alla zoner som en spelare äger för tillfället som den personens revir, dvs turf, där varje zon utgör en del ens nuvarande turf. Men det är kanske bara för att det verkar logiskt i mitt huvud...
Jo, det kan jag nästan köpa faktiskt. Man bygger upp ett turf med hjälp av zones.
Post Reply

Return to “Allmänt”