[REQ] Seriespel

wanwa
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 18:36, edited 1 time in total.
wanwa

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 18:34, edited 1 time in total.
Jimo

Post by Jimo »

Varsågod på förhand Wanwa :-)

Jag har bullat på wikisidan lite. Mer kommer.

Det som just nu upptar min tankekraft är kvalgruppen och hur den ska se ut framöver. Som jag ser på den just nu...

Plus
Nya spelare börjar spela direkt, ingen väntan utanför seriespelet.
Många (upp till sju) hungriga spelare tar på en omgång över platserna från "trötta" spelare i lägsta divisionen.
Inaktiva spelare åker snabbare ut den "naturliga vägen"

Minus
Spelare i både kvalgrupp och lägsta division kan överraskas av plötsligt nytt motstånd.
Färgkodningen fungerar inte korrekt (vilseledande).
Lägsta divisionen spelar inte med samma förutsättningar som de andra divisionerna.

Att göra om kvalgruppen till en öppen division är en idé till trolig förbättring. Den öppna divisionens tre poängbästa spelare går upp. Detta gör att lägsta divisionen likställs de andra divisionerna. Den öppna divisionen har inget maxtak för antal spelare och spelare anmäler/avanmäler sig när som.

Att göra om kvalgruppen till en sluten/öppen intresselista är en annan idé. Då ställs spelarna i kö efter när de anmälde intresse utan hänsyn till poäng. De tre översta går upp till lägsta divisionen och de som åker ur lägsta divisionen får ställa sig sist i kön.

Att dela kvalgruppen i tre grupper där bara vinnaren tar plats i lägsta divisionen är ytterligare en idé. Grupperna fylls på i turordning så de får samma antal spelare. Det blir färre motståndare och målet att ta en plats känns troligen inte så avlägset som det kan göra i en öppen division med många spelare.
bubblan

Post by bubblan »

1. Det vore bra om vi kunde spika resultatet i februari, så alla vet i vilken division man spelar. Hur går det i bubblan/kaninmage-frågan? ;)

2. Sedan bestämma en veckas spärrtid för nya inkvalande innan mars-omgångens slut. Anmälningar därefter hamnar bland april månads inkvalande.

3. Sedan börja fundera på ytterligare förbättringar. Ingen borde bli "fast i kvalgrupp" utan man borde rutinmässigt starta nya divisioner om det finns intresserade. Den lägsta gruppen behöver inte vara fulltalig!
Image
Jimo

Post by Jimo »

1. Det är svårt att dra en rättvis gräns för vilka som ska kompenseras för "uteblivet" avancemang. Kaninmage hade mer poäng än bubblan, Stone hade mer poäng än TangoXRay. Det hela stred inte mot de förutsättningar vi kom överens om från början. Med facit i hand är som sagt en förändring på gång. Kaninmage blir kvar i div4 och bubblan i div5! Kämpa på nu!

2. Eftersom spelare lägger till och tar bort sig själva måste spärren isf vara "teknisk". Eventuellt tar man en skärmdump en vecka innan och plockar bort de som "inte fattar vad som gäller". Eller så går man ut med en skritlig uppmaning och hoppas att turfare hör bön. :-)

3. Från början räknade vi på att ca trettio skulle vara intresserade av att deltaga. Skulle det bli femtio skulle vi vara glada. Idag är det över sjuttio och allt tyder på att fler vill vara med. Även om funktioner och skript framöver skulle kunna sköta det mesta måste det vara överskådligt. Jag tror personligen att det ska vara max nio divisioner. Ca tolv spelare per division är troligen det optimala. Maximalt femton. Då innehåller serien 100-140 spelare. Vill man sedan utöka tror jag att man får dela serien i två (eller flera) baserat på geografisk tillhörighet. Exempelvis nord och syd serien.

Bubblan: Om lägsta serien inte är fulltalig utan innehåller ex fem spelare, vilka tre går då upp och vilka tre åker ur? Eller åker ingen ur lägsta serien ever? :?
knegge

Post by knegge »

Lite snabbt så är detta sista poängen jag tog ner från API't, 11:55.
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharing
Image
wanwa

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 18:33, edited 1 time in total.
turdus

Post by turdus »

Något ni skulle vilja ha?
serieWidget.png
serieWidget.png (204.11 KiB) Viewed 2554 times
knegge

Post by knegge »

hmm, vänta nu.. länken jag postade är ju slutpoäng men efter flyttningarna var klara. ska uppdatera den lite med en ny kolumn vilken div före och efter.
Image
Blabert
Zonemaker

Re: Sv: [REQ] Seriespel

Post by Blabert »

turdus wrote:Något ni skulle vilja ha?
serieWidget.png
Har påven rolig hatt? :-)

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
Image
Post Reply