Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by bubblan »

Jag vet inte om detta diskuterats eller om man tänkte på det i spelets begynnelse, men jag tycker mig märka såväl av egen erfarenhet som av statistik över tagna medaljer att det är en svår tröskel att ta sig över för dem som testar spelet till att bli riktigt addicted... Väldigt många fortsätter inte.

Jag tror att det kan bero på blocktiden för nybörjare, som endast är fem minuter. Jag tror också att nya turfare är mer revirtänkande och vill äga snarare än jaga poäng i början, då är det väldigt avtändande att blir fråntagen en zon bara efter 5-10 minuter. SPECIELLT av någon med 30 minuters blocktid då man inte kan svara med samma mynt och ta tillbaka zonen lika snabbt. Många tappar intresset redan här är jag övertygad om. Det kan upplevas som ett inslag av mobbing mot nykomlingar, när det är så enkelt att ta deras zoner.

Radikalt förslag:

Låt nya användare starta med 60 min blocktid, och räkna ned denna efterhand till 30 min, i samma takt som den nu räknas upp från 5 till 30. Alltså får nya användare lite mer tid att njuta av zonägandet. Alla veteraner kommer förstås att svära över att stoppas i 60 minuter, men vi är ju redan rutinerade och tar oss bara vidare till nästa zon. En block betyder inte så mycket för oss.

Har detta diskuterats? Vad tycker ni?
Image
embeoo
Zonemaker
Posts: 822
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by embeoo »

Intressant, men 60 minuter är lång tid, det var max tiden en gång i tiden, finns en anledning till att den halverades...
Nu kommer inte rookies blocka upp ett helt område antagligen, men alla upp till rank 30 har mer blocktid => det kommer låsa sig mer.

Jag tycker fortfarande att det är en bättre ide att under tillvänjningen, upp till rank 5-10, är man immun och kan ta trots block (man ser inte blocken/behöver inte bry sig om konceptet föränn man går över). De skulle också kunna ha långblock, men som sedan faller snabbt till dagens trappa, men mest tycker jag det hänger på veteranerna och låta nya få komma in i spelet innan man plockar för mycket av dem.
Last edited by embeoo on 16 Jun 2013 11:18, edited 1 time in total.
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by tomtebloss »

Vi hade ju 60min block och det halverades just pga att det blockerade oskäligt mycket. Nu var det på dem som hade rank 30 och över förstås. Nybörjare började på 5min så det var samma problem som du beskriver nu.

Omvänd blocktid har diskuterats tidigare.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by Isengrim »

Omvänd blocktid skulle vara kontraproduktivt imho.

1. Flera nybörjare skulle kunna lamslå en mindre ort.
2. Nån som bor på en liten ort skulle kunna jävlas med folk på besök för unikjakt och ha ett extra abb bara för att kunna blocka rejält.
3. Hur motiverar man nån till att fortsätta när de får svårare att behålla zonerna. Motivationen att fortsätta blir ju även den omvänd.
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by bubblan »

embeoo wrote:Intressant, men 60 minuter är lång tid, det var max tiden en gång i tiden, finns en anledning till att den halverades...
Nu kommer inte rookies blocka upp ett helt område antagligen, men alla upp till rank 30 har mer blocktid => det kommer låsa sig mer.

Jag tycker fortfarande att det är en bättre ide att under tillvänjningen, upp till rank 5-10, är man immun och kan ta trots block (man ser inte blocken/behöver inte bry sig om konceptet föränn man går över). De skulle också kunna ha långblock, men som sedan faller snabbt till dagens trappa, men mest tycker jag det hänger på veteranerna och låta nya få komma in i spelet innan man plockar för mycket av dem.
Andelen rookies i förhållande till veteraner är ändå ganska liten, när spelet varit igång så pass länge som det har nu. Det är alltså en klart begränsad skara nybörjare som kommer ha 60 min blocktid, och när deras intresse hålls vid liv så tappar de raskt sin långa blocktid också. Jag är öppen för att också ha en snabbare trappa ner till 30 min än motsvarande upp från 5 idag.

Jag tror inte man kan endast lita på veteranernas goda vilja att inte plocka av nybörjare... Vi är giriga jävlar. ;)

Ändringen från 60 min till 30 min blocktid generellt var helt klart en mycket bra reform när den kom. Det här handlar inte om en återgång till det.
Image
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by bubblan »

Isengrim wrote:Omvänd blocktid skulle vara kontraproduktivt imho.

1. Flera nybörjare skulle kunna lamslå en mindre ort.
2. Nån som bor på en liten ort skulle kunna jävlas med folk på besök för unikjakt och ha ett extra abb bara för att kunna blocka rejält.
3. Hur motiverar man nån till att fortsätta när de får svårare att behålla zonerna. Motivationen att fortsätta blir ju även den omvänd.
1. Med en hyggligt rask avtrappning av blocktiden slutar de vara nybörjare snabbt!
2. Men hur sannolikt är detta och hur stort problem skulle det vara? Är extra abb vanligt?
3. De får ju lättare att behålla sina zoner. Till att börja med, så de hinner bli fast i spelet och inte tappar sugen direkt.

Det här handlar lite om spelets framtid tror jag. Det måste bli mer välkomnande för nybörjare.
Image
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by Isengrim »

bubblan wrote:
Isengrim wrote:Omvänd blocktid skulle vara kontraproduktivt imho.

1. Flera nybörjare skulle kunna lamslå en mindre ort.
2. Nån som bor på en liten ort skulle kunna jävlas med folk på besök för unikjakt och ha ett extra abb bara för att kunna blocka rejält.
3. Hur motiverar man nån till att fortsätta när de får svårare att behålla zonerna. Motivationen att fortsätta blir ju även den omvänd.
1. Med en hyggligt rask avtrappning av blocktiden slutar de vara nybörjare snabbt!
2. Men hur sannolikt är detta och hur stort problem skulle det vara? Är extra abb vanligt?
3. De får ju lättare att behålla sina zoner. Till att börja med, så de hinner bli fast i spelet och inte tappar sugen direkt.

Det här handlar lite om spelets framtid tror jag. Det måste bli mer välkomnande för nybörjare.
1. Vad säger att dom inte skapar ett nytt konto för att kunna dra nytta av sin längre blocktid nästa runda?
2. Jag tror det förekommer och med den här gyllene möjligheten blir det fler imho.
3. Blir det lättare eller blir folk som varit med ett tag mer benägna att gå ut och försöka blocka när dom ser en newbie samt så fort som blocktiden går ut ta zonerna bara för att dom har en fördel i blocktid?
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by bubblan »

Isengrim wrote:
bubblan wrote:
Isengrim wrote:Omvänd blocktid skulle vara kontraproduktivt imho.

1. Flera nybörjare skulle kunna lamslå en mindre ort.
2. Nån som bor på en liten ort skulle kunna jävlas med folk på besök för unikjakt och ha ett extra abb bara för att kunna blocka rejält.
3. Hur motiverar man nån till att fortsätta när de får svårare att behålla zonerna. Motivationen att fortsätta blir ju även den omvänd.
1. Med en hyggligt rask avtrappning av blocktiden slutar de vara nybörjare snabbt!
2. Men hur sannolikt är detta och hur stort problem skulle det vara? Är extra abb vanligt?
3. De får ju lättare att behålla sina zoner. Till att börja med, så de hinner bli fast i spelet och inte tappar sugen direkt.

Det här handlar lite om spelets framtid tror jag. Det måste bli mer välkomnande för nybörjare.
1. Vad säger att dom inte skapar ett nytt konto för att kunna dra nytta av sin längre blocktid nästa runda?
2. Jag tror det förekommer och med den här gyllene möjligheten blir det fler imho.
3. Blir det lättare eller blir folk som varit med ett tag mer benägna att gå ut och försöka blocka när dom ser en newbie samt så fort som blocktiden går ut ta zonerna bara för att dom har en fördel i blocktid?
Ärligt talat. Jag tror du oroar dig i onödan. Det kommer inte bli lönt att hålla på så där. Vem vill ha ett nytt konto varje månad för några sketna blocktidsminuter... Vem bryr sig så mycket om en newbie så man går ut bara för att blocka denne...
Image
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by farbrorP »

Låt det vara som det är. Alla som vill spela kommer över det där med att de "måste" äga zonerna länge. Visst är det kul men det är takes som gäller. Bara att lära sig och det har vi alla fått göra hittills. :)
User avatar
Cee
Posts: 178
Joined: 05 Sep 2010 16:20
Country: Sweden
Location: Göteborg

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by Cee »

Att bli av med sin zon behöver inte vara av ondo, tvärt om så kan det nog snarare vara en morot som får folk att ge sig ut igen. Tappar du en zon relativt fort så märker du ju ändå att det finns aktivitet, kan du blocka ett området i en timma helt själv så kanske man istället kan få känslan "jaha, var det bara det?".
Post Reply

Return to “Förslag”