Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by kaninmage »

30min känner jag är helt ok som tak. 15min för spökturfare. ;)

/Kaninmage
christoffe9
Posts: 46
Joined: 14 Jan 2013 12:48
Country: Sweden

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by christoffe9 »

Jag skulle hävda att ju fler spelare vi blir, ju mer destruktiv blir långa blocktider för spelkänslan oavsett level.
Om zonerna är blockade finns det ju inga att ta

Redan idag, med 30 min, är stora områden helt blockade när 3-4 är ute samtidigt
Hur hade det sett ut om de var dubbelt så många, med ännu längre blocktider?
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by farbrorP »

kaninmage wrote:30min känner jag är helt ok som tak. 15min för spökturfare. ;)

/Kaninmage
+1 :)
User avatar
Cee
Posts: 178
Joined: 05 Sep 2010 16:20
Country: Sweden
Location: Göteborg

Re: Sv: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by Cee »

christoffe9 wrote:Jag skulle hävda att ju fler spelare vi blir, ju mer destruktiv blir långa blocktider för spelkänslan oavsett level.
Om zonerna är blockade finns det ju inga att ta

Redan idag, med 30 min, är stora områden helt blockade när 3-4 är ute samtidigt
Hur hade det sett ut om de var dubbelt så många, med ännu längre blocktider?
Håller med. Syftet måste väl ändå vara att hålla så många spelare som möjligt aktiva, inte premiera ett fåtal personer bara för att de har spelat mest/längst.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by mortuus »

Då kan man lika gärna ta bort blocktiden eller sätta 10min max för alla om det nu är så att man ska kunna ta zoner hela tiden utan avbrott, kanske göra högre TP och lägre pph istället.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by Isengrim »

Svårigheten i att fånga nya spelare kan oxå bero på bristen på strategi bakom utläggandet av zoner där det finns många ställen där det ligger ojämt...

Se på tex Motala, där har man lagt zonerna ganska jämt fördelat på knappt halva stan. Resten är tomt med ett undantag. Har du två nya spelare och den ena bor rätt och den andra fel i förhållande till zonerna så vem har vi chans att fånga långsiktigt?

Klickbar bild.
Image
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by Jimo »

Det som är störande med blocken är att jag blir helt poänglös trots att jag tagit mig till zonen. Att vänta i 25 minuter är inte aktuellt så det ger mer poäng att fortsätta till andra zoner.

Jag föreslår att blocken förlängs till 60 minuter men att den också knyts till turfarens aktivitet under pågående omgång (alltså både rank och aktivitet) och att man samtidigt inför besökspoäng. När man besöker en blockerad zon får man besökspoäng (men man tar inte själva zonen). Den formel man använder för att räkna ut besökspoängen bör innehålla TP för zonen samt resterande blocktid.
På det här viset får ägaren ha zonen ett tag men alla som de facto besöker zonen får poäng för det.
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by mortuus »

Jimo wrote:Det som är störande med blocken är att jag blir helt poänglös trots att jag tagit mig till zonen. Att vänta i 25 minuter är inte aktuellt så det ger mer poäng att fortsätta till andra zoner.

Jag föreslår att blocken förlängs till 60 minuter men att den också knyts till turfarens aktivitet under pågående omgång (alltså både rank och aktivitet) och att man samtidigt inför besökspoäng. När man besöker en blockerad zon får man besökspoäng (men man tar inte själva zonen). Den formel man använder för att räkna ut besökspoängen bör innehålla TP för zonen samt resterande blocktid.
På det här viset får ägaren ha zonen ett tag men alla som de facto besöker zonen får poäng för det.
Håller med något åt det hållet vore bra.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by Isengrim »

Jimo wrote:Det som är störande med blocken är att jag blir helt poänglös trots att jag tagit mig till zonen. Att vänta i 25 minuter är inte aktuellt så det ger mer poäng att fortsätta till andra zoner.

Jag föreslår att blocken förlängs till 60 minuter men att den också knyts till turfarens aktivitet under pågående omgång (alltså både rank och aktivitet) och att man samtidigt inför besökspoäng. När man besöker en blockerad zon får man besökspoäng (men man tar inte själva zonen). Den formel man använder för att räkna ut besökspoängen bör innehålla TP för zonen samt resterande blocktid.
På det här viset får ägaren ha zonen ett tag men alla som de facto besöker zonen får poäng för det.
Det kommer bara innebära att folk tar rundan som ger mest.
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Post by Jimo »

Isengrim: Så är det redan och kommer alltid att vara, så förslaget ändrar inte det beteendet.
Post Reply

Return to “Förslag”