En del av er har säkert hört talas om geocaching. Om inte. Googla.
Geocaching är något som jag pysslat med ett litet tag, och har nyligen kommit igång med "Turfing". Två utmärkta utomhusaktiviteter att kombinera.
Nu undrar jag om man inte skulle kunna ta och låna lite av det här med geocaching till den här aktiviteten. Caches alltså. Mer exakt: Zone caches.
En liten extra morot till att fånga vissa zoner helt enkelt.
Tänkte mig att man lämnar en ledtråd i zon-informationen online, och likaså lämnar en liten behållare (Typ liten väderbeständig burk) någonstans i zonen, gömd på ett finurligt ställe, men ändå relativt lätt att hitta om man vet vad man letar efter.
I denna behållare hittar man en lapp med... säg... engångskoder. Man noterar en kod, och stryker den och lägger tillbaks lappen. (Alternativt ett litet block med en kod per sida).
Koden kan sedan lösas in mot extra bonuspoäng eller medaljer.
Ett anant förslag är att kombinera geocaches med turfing, och placera zoner ovanpå existerande geocaches. Det underlättar kombinationen av de två aktivteterna.
Förslag: Zone caches.
Moderator: Zonemakers
Re: Sv: Förslag: Zone caches.
Kommer förmodligen aldrig hända, utvecklarna vill nog inte att Turf ska vara som geocaching.
Zoner vid cachar finns det dock lite här och där, tog en sådan zon häromdagen senast turfgame.com/map/kaschetten
Gillar man ingress också finns det åtskilliga platser med både portaler och zoner, ibland har de tom samma namn.
Tapatalked from my Xperia Z
Zoner vid cachar finns det dock lite här och där, tog en sådan zon häromdagen senast turfgame.com/map/kaschetten

Gillar man ingress också finns det åtskilliga platser med både portaler och zoner, ibland har de tom samma namn.
Tapatalked from my Xperia Z

Re: Förslag: Zone caches.
SysGhost: Men om du skapar cachar får du ju gärna göra ledtrådarna/gåtan så man måste undersöka turf för att hitta rätt. Oprovocerat lura fler geocachare att prova turf alltså 

Ett utmärkt förslag. Skall se vad jag kan göra.embeoo wrote:SysGhost: Men om du skapar cachar får du ju gärna göra ledtrådarna/gåtan så man måste undersöka turf för att hitta rätt. Oprovocerat lura fler geocachare att prova turf alltså
Det leder mig till en annan fundering: Vore bra om man kunde lägga in information i zonen som bara avslöjas/visas efter ett övertagande.
Detta skulle kunna nyttjas till just det du ger förslag om. Och har även andra användningsområden.
T.ex information om platsen ifråga.
Går inte idag, och även om andra önskat om mer information bundet till en zon, som wikitext om platsen, så skulle inte jag hålla andan.
Tänkte mer lösningssteg som bygger på det som alla ser - övertagande eller inte, som håll en kurs parallellt med en linje mellan zon a och b i 200 m; 25 m norr om spetsen på zon c; i zonen som heter som lösningen på kryptot.
Tänkte mer lösningssteg som bygger på det som alla ser - övertagande eller inte, som håll en kurs parallellt med en linje mellan zon a och b i 200 m; 25 m norr om spetsen på zon c; i zonen som heter som lösningen på kryptot.
Det jag funderar på just nu, är att skapa en så kallad chain cache. Eller länkade caches.embeoo wrote:Går inte idag, och även om andra önskat om mer information bundet till en zon, som wikitext om platsen, så skulle inte jag hålla andan.
Den första cachen skulle kunna ha ledtrådar så som: "Nästa ledtråd finner ni i Turf-zonen <Zon-Namn> här i närheten. Se http://www.turfgame.com för mer information"
Alternativt ha en kort ledtråd med en QR-kod som länkar till turfgame.com + zon-namn. Det är upp till geocacharen att koppla ihop ett och ett.
Skall nu bara ta reda på om detta är tillåtet, eller om man kan hitta ett kryphål i geocache-reglementet.