Jönköping

Moderator: Zonemakers

Post Reply
ManBehavingBadly

Jönköping

Post by ManBehavingBadly »

Jag tror att Jönköping skulle må bra av några fler zoner. Om man kikar i statistiken så här mot slutet av månaden kan man bl.a. konstatera att:

* Jönköping är den stad med flest zoner som helt saknar neutrala zoner.

* Jönköping är den stad som har sjunde flest aktiva spelare (12), trots att det endast finns 30 zoner. Jönköping har t.ex. fler aktiva spelare än städer som Malmö (73 zoner), Borås (37), Västerås (51), och Örebro (52).

* Jönköping är den stad som har femte flest takeovers (683).

* Jönköping är den stad som har tredje högst takeover per zone (22,77), strax efter Linköping (23,45).

* Jönköping är den stad som har tredje högst takeover per player (24,33), strax efter Borås (54,78).

* Jönköping har 2,5 zoner per aktiv spelare. Att jämföra med t.ex. Karlstad (24), Norrköping (6), Sundsvall (4), Uppsala (3,5) och Stockholm (3,07). Det finns dock fler städer som synes vara i behov av fler zoner, t.ex. Göteborg, Linköping, Lund och Gävle.

Bland de befintliga zonerna i Jönköping vill jag även poängtera följande:
* Elmia West, Elmia Nord och Elmia Syd ligger alla inom inhängnat område. Elmia Syd går ibland att plocka dagtid under helger (om det är en mässa). Elmia West och Nord går sannolikt att plocka endast om man råkar vara anställd på Elmia eller deltar vid en utomhusmässa (kostar i regel massor och är inte särskilt ofta). Det är mycket möjligt att dessa zoner medvetet ligger inom inhägnat område. Det innebär dock i praktiken att 10 % av Jönköpings zoner oftast är omöjliga att ta (det finns en vattenzon också, men det tycker jag är skoj och jag har full förståelse för att inte alla zoner ska gå att ta jämt, känns dock lite trist när 10 % faller bort). Om det är möjligt får gärna dessa zoner flyttas ut utanför det inhägnade området.

* Torpazone ligger huvudsakligen på en privat tomt. Den går att ta om man "står och hänger i grindhålet". Det känns dock inte alldeles bekvämt. Strax öster om tomten går en väg som är i princip otraffikerad (Löjtnantsgatan). Det vore sannolikt bättre att flytta zonen dit, då kan den även tas från trottoaren etc. om det mot förmodan skulle komma en bil. En annan lösning skulle kunna vara att antingen flytta den till den märkliga rondellen ett hundratal meter nordöst, eller parkeringen strax söder om rondellen, eller till Jordbrovallen som är ett stort fotbollsplansområde (gärna inte mitt på en plan då) ett hundratal meter sydöst.

* Basketzone har jag tidigare påpekat ligger i en byggarbetsplats. Den kan egentligen vara kvar, men jag tycker nog att det skulle vara bättre att flytta den till tändsticksområdet österut. Det är ett roligare område att besöka och för tillfället helt byggfritt.

När det gäller eventuella nya zoner vill jag framhålla följande (ja, jag har tipsat om en del av dessa "i systemet":
* Östra sidan av centrum saknar i princip zoner (medan det finns en hel del på den västra sidan. Hovrättstorget och även kanske Östra torget (ej den västra delen på det byggs hus där) skulle sannolikt vara lämpliga platser för zoner på östra sidan av centrum.
* Munksjön. Det finns en zon i Munksjön. Promenaden runt Munksjön är dock ett populärt stråk. Jag tror det finns plats för en zon även någonstans längs med promenaden. Förslagsvis då den södra stranden av Munksjö, eller den östra stranden vid en liten pir som går vid slutet av Norsuddsgatan.
* Nordvästra delarna av staden saknar helt zoner. Bymarken, Hisingstorp etc. är helt fritt från zoner. Jag skulle gärna se en zon i dessa områden. Jag är inte så bekanta med dem (inte haft någon anledning att vara där eftersom det inte finns några zoner...) och kan därför inte ge några egentliga förslag. Vill man vara lite mer äventyrlig kan man även placera zoner vid Björnebergs herrgård eller Järstorps kyrka. Där har jag varit och det är fina områden, som dock liger något avsides.
*Tänkte föreslå en zon vid Centralstationen för tillfälliga besökare också, men inser att få personer passerar Jönköping med tåg. Så det behövs nog inte.

I övrigt vill jag tacka för ett utmärkt spel (Och nej, jag bor inte vid någon av de zoner jag föreslagit. Jag bor i de sydvästra, och zontäta, delarna av staden.)
StarDust
Zonemaker
Country: Sweden

Re: Jönköping

Post by StarDust »

Jag har bara skummat igenom det lite lätt i brist på tid men det känns som att inlägget passar lite bättre i Olämpliga zoner tråden.
Nya zoner kan föreslås i appen men kommentarer i forumet om zoner välkomnas gärna av mig, dock i kortare variant.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Malaco

Post by Malaco »

Vad han vill påpeka i allra största mån som ja förstår det så är det att Jönköping behöver fler zoner då statistiken visar att vi är mer aktiva här än städer som på sin höjd har väldigt många fler zoner...
Men han passade även på att nämna ett par zoner som gör att statistken blir lite konstig också eftersom dem är svårt tillgängliga, och suggestar zoner är vi massvis som gör utan en enda ny sen ja började turfa och då har ja värvat en 10 pers med. inte till min egen fördel direkt haha
Dacop
Zonemaker

Post by Dacop »

Observera att tråden är ett år gammal, det har hänt mycket sedan dess.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
Toubkal

Post by Toubkal »

Jag har återigen lagt förslag som fyller ut luckor i Jönköpings centrala södra delar. Norr om Råslätt för att knyta ihop Värnamoroad, Vid gångbron över Tabergsån vid trafikplats Haga för att knyta ihop Gräshagen med Kättilstorp, samt i sydöstra delen av Ljungarum för att just Ljungarum är för glest idag.
Toubkal

Post by Toubkal »

Snart är det jul och önska kan man ju alltid. :D
Kanske att kommande zoner i Jönnet kanske kunde få hamna där det är glest och inte där det redan är tätt.
Vore kul med lite omväxling samt att fler zoner innebär ju ökad aktivitet generellt nu när vi har fått ett antal nya turfare både i Barnarp och Hovslätt förutom Albmi som enträget håller de glesa Ljungarumszonerna. Gnutten kunde ju också få ett par som kompletterar den enda i Gräshagen.
Hoppas du har ett par förtätningar på gång nu snälle Blabert. :D
Wallen
Zonemaker

Post by Wallen »

Några zoner inför nästa omgång vore ju inte fel.

Södra delarna av Jönköping för att exploatera nya områden, bättre binda ihop och skapa fler vägval för att göra dessa områden mer attraktiva då sjöarna centralt ställer till det tidvis vad gäller möjligheter och söderut är det som sagt aningen glest och därmed inte jätte attraktivt att turfa gentemot mer zontäta områden.

Men först borde kanske Nässjö få fokus och kanske även Vetlanda och Habo....
Toubkal

Post by Toubkal »

Klart att Nässjö, Vetlanda och Habo gärna kunde få några nya, även Eksjö, där av någon anledning alla z utom 1 ligger i norra halvan av stan. Södra delen (Västra Brudbadet, Bykvarn och Kvarnarp)kunde få ett par nya.
Ett par nya z i Habo (och Bankeryd) skulle nog inte heller vara fel, men här skulle även ett par nya i Kortebo/Trånghalla och Domsand/motell Västgöte förmodligen bidra till ökad aktivitet åt det hållet.
Om Jönköpings tätort (som rent statistiskt omfattar även Norrahammar och Huskvarna) sen ska ha nya finns det som Wallen nu också påpekat ett stort tomrum söderut (Gräshagen/Tokarp/Haga/Ljungarum/Kättilstorp/Råslätt) att fylla.
Post Reply

Return to “Jönköping”