[FÖRSLAG] Regionstillhörigheterna nollställas vid ny omgång

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Arias
Moderator
Country: Sweden

Re: Re: Regionstillhörigheterna nollställas vid ny omgång

Post by Arias »

eddyueue wrote:
Arias wrote:Att den beräknas från omgångens start är väl samma som att den börjar om att räknas vid omgångens start (nollställas)?
Nollställa ens region känns som att man vid varje omgångsstart inte kommer att tillhöra någon region alls, istället för den region man tillhörde i slutet av förra omgången.
Okej, då är jag med. Då tycker jag ditt förslag är bättre.

Men vi alla är eniga om att den ska räkna från den pågående omgångens start

Sent from my HTC Desire
Image
Fredrick
Donator

Re: Regionstillhörigheterna nollställas vid ny omgång

Post by Fredrick »

eddyueue wrote: Vidare tycker jag att man ska tillhöra den regionen där man turfat mest, dvs tagit flest zoner. Åker man till stockholm och tar 100 zoner och totalt under månaden tagit 90 zoner i kalmar har man ju trots allt turfat flest zoner i stockholm...
Fast turfar man ca 20 dagar i Kalmar och 4 dagar i Stockholm. Sen att man är mer framgångsrik i en aktiv stad är en annan femma. Nu är det väl kanske ett extremfall då det i dagsläget bara är 2 st andra kalmariter som turfat denna omgång.
Men låt säga att vi blir 5-10 turfare i April som slåss om regiontiteln, då är det ju lite surt att bli förflyttat till annan region bara för att man fifflar lite och drar iväg till en paradis-stad som Stockholm.
Så tänker jag.
[Kalmar/Skedshult • Xperia Z3]
iostream
Donator

Post by iostream »

Fredrick wrote:Men låt säga att vi blir 5-10 turfare i April som slåss om regiontiteln, då är det ju lite surt att bli förflyttat till annan region bara för att man fifflar lite och drar iväg till en paradis-stad som Stockholm.
Så tänker jag.
Men om du turfar mer i Stockholm än Kalmar kan du ju inte vara med och tävla om regionstiteln i Kalmer, eftersom du turfar så pass mycket mer i Stockholm att det skulle bli orättvisst för de andra i Kalmar ;)
Arias
Moderator

Re: Re: Regionstillhörigheterna nollställas vid ny omgång

Post by Arias »

Fredrick wrote:
eddyueue wrote: Vidare tycker jag att man ska tillhöra den regionen där man turfat mest, dvs tagit flest zoner. Åker man till stockholm och tar 100 zoner och totalt under månaden tagit 90 zoner i kalmar har man ju trots allt turfat flest zoner i stockholm...
Fast turfar man ca 20 dagar i Kalmar och 4 dagar i Stockholm. Sen att man är mer framgångsrik i en aktiv stad är en annan femma. Nu är det väl kanske ett extremfall då det i dagsläget bara är 2 st andra kalmariter som turfat denna omgång.
Men låt säga att vi blir 5-10 turfare i April som slåss om regiontiteln, då är det ju lite surt att bli förflyttat till annan region bara för att man fifflar lite och drar iväg till en paradis-stad som Stockholm.
Så tänker jag.
Det är sant, men det tror jag inte går att lösa med något annat än att man för välja region manuellt..

För om du fortsätter göra tripper till Stockholm så kommer det inte spela så stor roll hur långt tillbaka regionstillhörigheterna räknas ifrån, för att du ändå kommer ha mest poäng gjorda i Stockholm.

Sent from my HTC Desire
Image
humbug
Donator

Post by humbug »

Om vi skulle hålla det riktigt riktigt enkelt och alla själva fick välja vilken region de vill tillhöra, hade det varit så dumt egentligen? Det går förstås att leta fram olika formler för att beräkna hur många dagar det turfats i andra regioner, hur många zoner som tagits eller varifrån poängen kommer, men det går också att se regiontillhörigheten som en del i ens spelaridentitet där de flesta av oss nog känner lite mer för någon särskild region. Lite "Keep It Simple Stupid" hade det varit iaf. Spelet inbjuder ju till besök i andra städer och jag kan inte riktigt se att det skulle vara orättvist för dem i en viss region om vinnaren i regionen besökt många andra städer (it's all part of the game liksom).
Image
StarDust
Zonemaker

Post by StarDust »

Skulle man välja manuellt så skulle jag välja en väldigt liten by med få zoner och eftersom jag bor i Uppsala med många zoner så skulle den byn vara chanslös mot mig. Hade det inte varit bättre att man tillhör flera regioner? Om man åker till olika regioner så tillhör man flera, men den totala poängen räknas självklart till den största vinsten.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
humbug
Donator

Post by humbug »

@Stardust: Varför skulle du välja en väldigt liten by med få zoner ifall du kunde välja manuellt? Att vinna i "sin" region ger ju ingen medalj eller andra fördelar, så var är poängen med att en månad bli "vinnare" i någon liten avkrok du inte varit i?
Image
Arias
Moderator

Post by Arias »

Gud vad jag känner att jag drog igång en lång och krånglig diskussion.. Allt jag ville ha var ju bara att regionstillhörigheterna räknades från omgångens start :cry:
Image
StarDust
Zonemaker

Post by StarDust »

humbug wrote:@Stardust: Varför skulle du välja en väldigt liten by med få zoner ifall du kunde välja manuellt? Att vinna i "sin" region ger ju ingen medalj eller andra fördelar, så var är poängen med att en månad bli "vinnare" i någon liten avkrok du inte varit i?
Jag tror och hoppas att Turf blir så stort så att man kan dela ut lokala priser. Jag hoppas iaf att vi snart kommer att ha lokala podiumplatser i nyhetsbrevet med äran som vinst.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Fredrick
Donator

Post by Fredrick »

iostream wrote:
Fredrick wrote:Men låt säga att vi blir 5-10 turfare i April som slåss om regiontiteln, då är det ju lite surt att bli förflyttat till annan region bara för att man fifflar lite och drar iväg till en paradis-stad som Stockholm.
Så tänker jag.
Men om du turfar mer i Stockholm än Kalmar kan du ju inte vara med och tävla om regionstiteln i Kalmer, eftersom du turfar så pass mycket mer i Stockholm att det skulle bli orättvisst för de andra i Kalmar ;)
Fast jag har ju flest turfdagar här i Kalmar och lägger ner mer tid på turf i Kalmar än i Sthlm.
Som om en hockeyspelare skulle spela 20 elitseriematcher en månad och göra 2 mål men i landslaget en helg så gör han hattrick. Spelare tillhör ju fortfarande klubben även om han är mer framgångsrik tillsammans med eliten i landslaget. :mrgreen:
[Kalmar/Skedshult • Xperia Z3]
Post Reply

Return to “Förslag”