Jakobsberg / Kallhäll

Moderator: Zonemakers

User avatar
JÄRVEN
Posts: 62
Joined: 27 Sep 2012 14:42
Country: Sweden
Location: CoffinMoon

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by JÄRVEN »

Nice med Astridsberg ska ut o testa de nya z i em :-)

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

(tillägg: ser att man inte kan se hela min karta här i inlägget. Kopiera bildlänken och öppna i ny flik så syns allt)

Nu har jag fixat en till karta ;) Lägger den i den här tråden trots att största delen av den visar Görväln och lite av Viksjö. Galet vad tomt det är på zoner i det området med tanke på att det är hur vackert som helst där!

Image
1: "Badberget", ett berg som folk gärna solar på och badar från under sommaren. Väldigt vackert vintertid också. Går fina promenadstigar dit och man kan lätt cykla till stigens början, är dock inte tillåtet med cykel på själva stigen sedan.
2: Görvälns slott (bild: http://i956.photobucket.com/albums/ae43 ... 1fea00.jpg). Fina byggnader på kulle med vacker utsikt och i parken runtomkring finns massvis av konstverk.
3: Fin grusväg längs vattnet. Bra länk mellan slottet och Görvälnsbadet.
4: Brukets backe. Stor skidbacke som är välbesökt på vintern och fin på sommaren. Finns cykelväg upp till den och bra utmaning även för de som promenerar. Fin utsikt där med!
5: Görvälnsbadet. Enormt populär badplats! Zonen precis nedanför tycker jag att bör flyttas upp lite eller tas bort då den är lätt att ta direkt från bilen.
6: Riktigt fin skogsväg som kopplar ihop de olika områdena lite. Kan tex bli jättefint att parkera vid slottet, ta zon Mälargrill, 3, 5, 6 och sedan avsluta med zon 2 och ta en fika där.
7 och 8: i varsin ände av en till synes riktigt vacker skogsväg. Kan koppla ihop Viksjö med Görväln bra.
9, 10, 11: Gång- och cykelväg i utkanten av Viksjö där det i dagsläget är väldigt tomt på zoner. Tittar man på gatuvyn på google maps ser det fint ut där med.
12: Görvälns griftegård. Fint och lugnt område med gång- och cykelvägar. La zonen ungefär vid dammen, där brukar man kunna se sjöfåglar, grodor, rådjur m.m.
13: Branta trappan. En riktigt lång och jobbig trappa, men den är riktigt fin och parallellt med den är ett konstgjort vattenfall som till sist rinner ut i dammen. Finns viloplatser längs med trappan också för de som vill ta en paus av någon anledning.
14: Liten gång- och cykelväg som kan bli en liten länk mellan västra Jakobsberg och Görväln.
15: Gång- och cykelväg som är lämplig för de som vill ta sig från västra Jakobsberg till Viksjö.
16: Aspnässkolan. Ett litet skogsområde precis bredvid skolan med gång- och cykelväg. Trevligt alternativ till vägarna i bostadsområdet.
17: Tunnel under Viksjöleden. Bra väg för de som varit vid zonerna nere till höger på kartan och som sedan vill upp till Runestone eller mina zonförslag i området.
18: Den enda lilla gräsplätt i den delen av bostadsområdet som inte ligger på någons tomt :p Känns som om det behövs en zon där någonstans.
19: Som med 18. Liten pluttgräsplätt mitt emot ett stort dagis.
20: Utmärkt gång- och cykelväg om man ska ta sig från Jakobsberg till Kallhäll.

Kan tillägga att jag medvetet undvikit att lägga zoner i den stora skogen eftersom min mobil har riktigt(!) dålig mottagning där. Misstänker att zoner i det området därför kan bli svåra att ta för många då varken gps eller något annat vill samarbeta riktigt.
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Dacop »

Bra underlag att börja med, tack ska du ha Changrila!
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

Inser nu att jag skrev fel.. Andra kartan, zon 16 ligger vid Olofslundskolan och inget annat.
Sultanen

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Sultanen »

Bra nya zoner borde va Ängsjö, Ryssgraven samt Stäketsruinen
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Dacop »

Sultanen wrote:Bra nya zoner borde va Ängsjö, Ryssgraven samt Stäketsruinen
Ordna gärna lite konkreta förslag på karta eller bild. Mycket lättare att jobba med.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

Tack för nya zonerna :D :D
Marcuzo
Posts: 51
Joined: 27 Feb 2014 07:04
Country: Sweden

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Marcuzo »

Jätteroligt med de nya zonerna! Tack också Changrila för bakgrundsjobbet att leverera förslag etc!

Är det inte läge för dig att ta en långpromenad till Kungsängen snart? Många fina nya zoner där!
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

Tack :D

Och jodå, det är det absolut dags för! Tänkte ta flera rejäla promenader och plocka unika zoner när det blir ny turfomgång, men nu är jag sugen på att ta åtminstone en tur till Kallhäll den här veckan...
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

Hoppas på att inte låta som en grinig gnällkärring nu, men jag kan inte låta bli att fundera på hur det tänktes med nya zonen "Drabant".

Jag fick ett meddelande i appen om att ett av mina zonförslag blivit godkända, men zonen låg inte där jag föreslagit. Fullt förståeligt om det hade varit en olämplig plats jag föreslagit, men nu kan jag inte se varför man skulle ha en zon på nya stället.

För att förklara:
Här på kartan syns nya zonen. Den gröna ringen visar var mitt förslag låg. Den gula ringen visar var man skulle kunnat lägga zonen om mitt första förslag inte var bra nog.
Image

Såhär ser det ut där zonen ligger nu. En plats som i mina ögon är väldigt tråkig och intetsägande.
Image

Här är var jag föreslog att zonen skulle ligga. Många passerar där när de kommer från pendeltåget, det finns cykelbana tvärs över stället, en av få statyer i Jakan finns där och fontänen (som nu är övertäckt) är jättefin på somrarna.
Image

Om inte det stället var bra nog. Varför inte flytta det åt andra hållet, till där min gula ring på kartan är? Där finns en fin liten gräsplätt med blommor i mitten samt ett "konstverk" som är en karta över Järfälla. Även det lättåtkomligt med cykel och många går förbi där. Enligt mig är det ett mycket mer "speciellt" ställe än där zonen ligger nu, och jag trodde att zoner skulle ligga på fina/speciella platser om det var möjligt?
Image

Så ja, hur tänktes det med Drabant-zonen?
Post Reply

Return to “Stockholm”