Lite OT men: Ihopfällbara cyklar

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

LeiLar
Country: Sweden

Lite OT men: Ihopfällbara cyklar

Post by LeiLar »

Någon som har koll? Jag är sugen på att köpa en Brompton så att jag kan ta bussen till Storuman eller flyget till London och plocka unika zoner. Men vilken cykel ska man köpa? Det finns ju fler märken än Brompton. För- och nackdelar med olika märken? Hör av dig under dennna rubrik. Tack på förhand.
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
acachberga

Re: Lite OT men: Ihopfällbara cyklar

Post by acachberga »

Hur är det egentligen att cykla på en sån här cykel? Vore kul om nån som gjort det skrev om det. Och inte bara kört kortare sträckor, utan kanske mer en hel (?) dag.
För egen del vill jag nog ha en jonne som kan användas BÅDE i terräng/skogaktigt och på vanlig gata.
Om man tittar på priset på en sån och på en Brompton så är dom ju jämförliga, omkr 6.000:-
farbrorP

Post by farbrorP »

Du får nog ha tur om du ska hitta en Brompton för 6 lax. De kostar ju från ca 10 nya.
acachberga

Post by acachberga »

Ooops! My blushes Watson. Nåja, har nog ändå, om det blir av, tänkt skaffa en sorts hybrid då. En som är användvar BÅDE på gator/gångstigar och skogsstigar.
farbrorP

Post by farbrorP »

Ska du ha en grym hybrid ska du nog lägga en bit över 6k också så du får en lätt med fina bromsar och växlar.:)
acachberga

Post by acachberga »

Grejen är ju den att jag vill kunna få in den i bilen. Har en WV Golf och utrymmet bak med framfällda ryggar är ju inte över sej stort. Blir kanske nödvändigt då att tillfälligt ta av framhjulet. Viktigt då att det inte är för mycket grejer att fixa till, typ sladdar mm.
farbrorP

Post by farbrorP »

acachberga wrote:Grejen är ju den att jag vill kunna få in den i bilen. Har en WV Golf och utrymmet bak med framfällda ryggar är ju inte över sej stort. Blir kanske nödvändigt då att tillfälligt ta av framhjulet. Viktigt då att det inte är för mycket grejer att fixa till, typ sladdar mm.
Då är ju vikcyklar en bra idé. (får försöka komma on topic ;))
JÄRVEN

Post by JÄRVEN »

Kommer inte ihåg om jag skrivit i tråden men...Låna en brompton och prova, de är lätta att vika ihop och ingen verkar höja på ögonbrynet i kollektivtrafiken men hjulen är rätt små och det är nog en tillvänjning innan man är helt komfortabel. Jag har skaffat ett par gamla delbara låghulingar typ monark med duomatic nav de går att plocka i fyra delar och enkelt stoppa i bilen. Har strippat av allt onödigt bara behållit skärmar. De har 20tums hjul.

kan hittas för 500-1000kr på blocket nu o då nya däck o kanske ny sadel så är man strax på g

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Yeahvle

Post by Yeahvle »

Är denna för stor ?

http://m.clasohlson.com/se/Cykel-Reebok-Switch/31-1018

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Velocipedryttaren

Post by Velocipedryttaren »

Yeahvle wrote:Är denna för stor ?

http://m.clasohlson.com/se/Cykel-Reebok-Switch/31-1018

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Den är ganska stor när man vikt den också, sadelstolpen är för kort även för mig som bara är 173cm lång. Inte ens i närheten av en Brompton i något avseende.
Ska man hitta något som liknar Brompton blir det nog Birdy http://www.birdybike.com/index.php/models lite större och inte lika enkel att vika ihop men ska vara lite trevligare att cykla på, för vardags pendling skulle jag nog välja en Brompton men för turf och ta med på resor ligger en Birdy bättre till hos mig.
Post Reply

Return to “Allmänt”