Småländska Höglandet

Moderator: Zonemakers

weed65
Posts: 31
Joined: 31 Aug 2012 10:46
Country: Sweden

Re: Småländska Höglandet

Post by weed65 »

Såg att Landsbro har fått sin första Zon! skulle inte Myresjö behöva en också :D
förslagvis utan för den trevliga cykel handlaren Häggs http://haggs.nu/
vi gillar ju alla cykelturf :o
som en händelse skall jag besöka häggs snart då min Mtb behöver lite kärlek
embeoo
Zonemaker
Posts: 822
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Småländska Höglandet

Post by embeoo »

Jag tittade lite på Myresjö också, men *riktigt* litet samhälle och inga förslag... Börja med att släcka Landsbro så får vi se.
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Småländska Höglandet

Post by Dacop »

Tack för zonerna i Stockaryd och Sävsjö!

Timmergölen är svår som du säkert anar, stövlar rekommenderas. Har man tur kanske man kan ta den från tippen, annars blir det att följa diket/kanalen.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
embeoo
Zonemaker
Posts: 822
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Småländska Höglandet

Post by embeoo »

Lars-agne var ju på den direkt i mörket, gick lite långsamt över tippkanten men verkar inte varit något stort problem. Tänkte att det bara är att gå bakvägen från stigen, men är det klafsigt, desto bättre ^^
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Småländska Höglandet

Post by Dacop »

embeoo wrote:Lars-agne var ju på den direkt i mörket, gick lite långsamt över tippkanten men verkar inte varit något stort problem. Tänkte att det bara är att gå bakvägen från stigen, men är det klafsigt, desto bättre ^^
Skulle gärna se att du petade iväg zonen så den blev aningen lättare, som det är nu så ligger den precis i kanten av tippen (flygbilderna är gamla) så det är gott om björksly och elände vid zonen. Betongbitar, asfalt och slam från brunnsborrning för att vara exakt.

Jag har lyckats ta den två gånger och göra en revisit, men LarsAgne och RedWulfr säger sig inte vilja ta den mer. Den sistnämnde gick i närstrid med slyet och förlorade men blodvite som följd.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
User avatar
RedWulfr
Posts: 89
Joined: 17 Feb 2012 09:13
Country: Sweden

Re: Småländska Höglandet

Post by RedWulfr »

Nåja, jag fick zonen efter idogt kämpande, men jag ger mig som sagt inte på den igen.

Slyet är väl acceptabelt, även om det hittar kreativa vägar att ta blodprov ibland, men jag hittade inget ställe där man kom ner någorlunda säkert, det är rullgrus och lössand i slänten med stora betongblock liggandes däruppe så jag är rädd att någon i farten kan få för sig att försöka klättra upp där det är närmast och få stora objekt över sig.
Image
embeoo
Zonemaker
Posts: 822
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Småländska Höglandet

Post by embeoo »

Och om man följer stigen som går ovanför och sen går mot zonen 'snett ovanfrån från höger', lika illa? Tänkte den skulle ligga vid dammen - som jag inte har någon aning om vilken skönhet det är. Lite till vänster så är den uppe på tippen?
User avatar
RedWulfr
Posts: 89
Joined: 17 Feb 2012 09:13
Country: Sweden

Re: Småländska Höglandet

Post by RedWulfr »

Dacop hade nån ide om nåt ställe lite norrut, inte riktigt mina domäner så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt. Du bör nog helst inte skicka upp den västerut, upp på tippen, för det innebär att det blir en bilzon.
Image
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Småländska Höglandet

Post by Dacop »

embeoo wrote:Och om man följer stigen som går ovanför och sen går mot zonen 'snett ovanfrån från höger', lika illa? Tänkte den skulle ligga vid dammen - som jag inte har någon aning om vilken skönhet det är. Lite till vänster så är den uppe på tippen?
Kan eventuellt ordna lite bilder på skönheten i eftermiddag, eller på hela området.
RedWulfr wrote:Dacop hade nån ide om nåt ställe lite norrut, inte riktigt mina domäner så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt. Du bör nog helst inte skicka upp den västerut, upp på tippen, för det innebär att det blir en bilzon.
Att flytta zonen en bit västerut, låt säga en halv zonbredd vore nog säkert ur bilturfaspekt, ingen som frivilligt ger sig ut i den terrängen och bland all bråte. Enligt min telefon ligger redan det västra hörnet pä zonen uppe på tippen.

Mitt förslag låg utmed stigen strax nordost om zonen, det går att urskilja den lilla bron som går över diket där eller strax västerut bredvid berget där ormarna brukar ligga och sola om somrarna... :) Detta också helt säkert ur bilturfsynpunkt.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Småländska Höglandet

Post by Dacop »

Lite bilder från zonen och omgivningen

Vid björken i mitten av bilden har jag lyckats ta zonen. Jordhögarna har kommit dit idag: https://www.dropbox.com/s/g8ly8g5ggkwcs ... 181823.jpg

Bild på dammen/gölen: https://www.dropbox.com/s/ppjqvw31v7bda ... 183002.jpg

Bron över kanalen: https://www.dropbox.com/s/9gvyjrz2pow9a ... 183300.jpg

Del av tippen som inte nyttjas längre: https://www.dropbox.com/s/jg447toyogty5 ... 181947.jpg

En möjlighet vore att lägga zonen inom det avspärrade området, då får man en hyfsat lätttillgänglig zon som inte förändras på länge och som är omöjlig att bilturfa.

https://www.google.se/maps/ms?msid=2102 ... e0c1&msa=0
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
Post Reply

Return to “Jönköping”