Konfrontera turfare

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Konfrontera turfare

Post by mortuus »

Kanske dags att ändra hela pph systemet? borde vara mera take points och lite pph istället då tanken är att man ska röra på sig och inte bygga upp en sjukt hög poäng som tickar varje natt och dessutom få hjälp från andra att hålla då känns det inte speciellt roligt längre... vem har lust att slåss om guld platsennär man vet att ettan har hela stans turfare bakom sig som hejjar på den å allt ?
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Konfrontera turfare

Post by Velocipedryttaren »

mortuus wrote:Kanske dags att ändra hela pph systemet? borde vara mera take points och lite pph istället då tanken är att man ska röra på sig och inte bygga upp en sjukt hög poäng som tickar varje natt och dessutom få hjälp från andra att hålla då känns det inte speciellt roligt längre... vem har lust att slåss om guld platsennär man vet att ettan har hela stans turfare bakom sig som hejjar på den å allt ?
Dynamisk pph, sjunker för varje timme man äger zonen. Det gynnar mest dom som är ensamma på sin ort och gör revisit då pph hoppar upp till ursprungs värdet vid revisit.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Konfrontera turfare

Post by Blabert »

Ni glider iväg från ämnet lite.. Finns massor av trådar för poängsystemet :-) Med det sagt, så snittar ju guldmedaljörer oftast en bit över 200 takes per dygn, knappast så att de latar sig oavsett natt-pph eller ej...

Skickat från min Z1 via Tapatalk
Image
User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Konfrontera turfare

Post by kaninmage »

Att många turfare i ett område hjälper den lokala "toppturfaren" till ett bättre resultat är bara naturligt, vem vill inte att staden/regionen kammar hem en topplacering (och ev. medalj)? Utöver patriotismen så finns det givetvis även en viss sammanhållning mellan de lokala turfarna, inte minst p.g.a. grillträffar, "turfölar" och diverse andra event som blivit mer frekventa på senare tid, som gör viljan att hjälpa starkare.

Skulle t.ex. någon i Malmö göra en seriös storsatsning en omgång så skulle denne antagligen inte ens behöva fråga om hjälp, han/hon skulle blivit erbjuden det (hamsterhjul, överlåtande av natt-PPH m.m...). Sen finns det givetvis turfare som gör tvärtom och satsar mer just den omgången bara för att jävlas/förstöra, men det är del av spelet det också och inget man kan göra något åt.

Draghjälp är (på gott och ont) nödvändig om man ska hålla sig allra högst i topplistorna nuförtiden och jag ser inga regeländringar som kan ändra på det. Hjälpen ska dock självklart vara 100% frivillig.
weed65
Posts: 31
Joined: 31 Aug 2012 10:46
Country: Sweden

Re: Konfrontera turfare

Post by weed65 »

På frivillig väg hjälpa genom att avstå vissa rundor och låta någon behålla natt pph eller att själv plockar zoner och på sätt göra väg för någon annan måste väl vara helt ok. men att verbalt hota face to face eller i chatten är inte ok.

Nu är det väl bara en regionsmedalj som delas ut som jag förstått det!? om man lägger till silver och brons medalj på regionsnivå skulle kanske bli lite mer kamp i storfräsarnas hemregioner.

Lyckades själv med Greed 150 medaljen i Växjö nu under semestern utan att be om hjälp.
Sista passet för att komma upp i 150z tog ca 3,5tim sista timmen var det en härlig jakt för medaljen för det var 2 andra ute och körde.
Dagen efter hade jag fortfarande 140z och började köra mot 200 medaljen men efter 2 timmar hade jag bara 130 zoner så jag packade ihop för dagen. läste lite senare i chatten att jag hade förstört för en annan för han skulle minsann ta greed 50 och hade bett i chatten att få friväg/hjälp. så jag fick ta en del skit i chatten.
User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Konfrontera turfare

Post by kaninmage »

Jag har endast varit med om tvärtom när jag turistturfat, d.v.s. att jag ombetts ta fler zoner.

Förra året när jag var i Örebro över några dagar så undrade Tturf om jag ville låna hans reservcykel (som var på annan ort) för att ta ett varv och få loss en del zoner från honom, men innan detaljerna blev färdiga så dök Annkan upp i Örebrochatten och erbjöd sin cykel istället (som var mycket närmre).

Prima exempel på gott samarbete i en ort/region för att hjälpa toppkandidaten, som lyckades knipa åt sig ett silver.

/kaninmage
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Konfrontera turfare

Post by Changrila »

Velocipedryttaren wrote: Dynamisk pph, sjunker för varje timme man äger zonen. Det gynnar mest dom som är ensamma på sin ort och gör revisit då pph hoppar upp till ursprungs värdet vid revisit.
Den idéen gillar jag!
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Konfrontera turfare

Post by Toubkal »

Håller med om att uppmaning till att inte sno nåns z pga att denne siktar på guld är rätt löjligt. Poängen kommer ju ändå främst från många takes, och inte pph. Ska man hjälpas åt för att få fram en omgångsguldvinnare är det la bättre om man snor dennes z så hen kan ut och sno tillbaka dem? Givetvis i samarbete så man inte blockar...
Men detta är naturligtvis frivilligt och väljer man att inte medverka ska man inte få gnäll för det, vaken från guldaspiranten eller andra...
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Konfrontera turfare

Post by mortuus »

Toubkal wrote:Håller med om att uppmaning till att inte sno nåns z pga att denne siktar på guld är rätt löjligt. Poängen kommer ju ändå främst från många takes, och inte pph. Ska man hjälpas åt för att få fram en omgångsguldvinnare är det la bättre om man snor dennes z så hen kan ut och sno tillbaka dem? Givetvis i samarbete så man inte blockar...
Men detta är naturligtvis frivilligt och väljer man att inte medverka ska man inte få gnäll för det, vaken från guldaspiranten eller andra...
Det man läser är att folk får oftast skit och sura miner när det väl gäller och det tycker jag är dålig stil, jag tycker att turfar man i en någorlunda stor stad så ska man acceptera att man inte är ensam annars förstår jag inte varför det kommer som en överraskning för dom flesta. Läser oftast att man "sabbar" ens försök till att ta medalj osv, vem har sagt att ta medalj ska vara lätt? Folk börjar bli lite väl bekväma i spelet och minsann ska man ta medalj när man känner för det och helst ska ingen annan turfa under tiden annars blir det direkt sura miner på den som inte gör något fel alls, dvs ta zoner precis som spelet går ut på. Varför ska jag bli passiv för att nån är ute samtidgt som jag och vill ta en medalj? man får väl antigen ta den sent på kvällen/natten eller tidig morgon då är det knappast lika många ute om ens nån..
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Konfrontera turfare

Post by Toubkal »

mortuus wrote:
Toubkal wrote:Håller med om att uppmaning till att inte sno nåns z pga att denne siktar på guld är rätt löjligt. Poängen kommer ju ändå främst från många takes, och inte pph. Ska man hjälpas åt för att få fram en omgångsguldvinnare är det la bättre om man snor dennes z så hen kan ut och sno tillbaka dem? Givetvis i samarbete så man inte blockar...
Men detta är naturligtvis frivilligt och väljer man att inte medverka ska man inte få gnäll för det, vaken från guldaspiranten eller andra...
Det man läser är att folk får oftast skit och sura miner när det väl gäller och det tycker jag är dålig stil, jag tycker att turfar man i en någorlunda stor stad så ska man acceptera att man inte är ensam annars förstår jag inte varför det kommer som en överraskning för dom flesta. Läser oftast att man "sabbar" ens försök till att ta medalj osv, vem har sagt att ta medalj ska vara lätt? Folk börjar bli lite väl bekväma i spelet och minsann ska man ta medalj när man känner för det och helst ska ingen annan turfa under tiden annars blir det direkt sura miner på den som inte gör något fel alls, dvs ta zoner precis som spelet går ut på. Varför ska jag bli passiv för att nån är ute samtidgt som jag och vill ta en medalj? man får väl antigen ta den sent på kvällen/natten eller tidig morgon då är det knappast lika många ute om ens nån..
Gilla ;)
Locked

Return to “Allmänt”