Jakobsberg / Kallhäll

Moderator: Zonemakers

User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Sv: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

Maqqan wrote:
Changrila wrote:
Dacop wrote: Maqqans guide innehåller en del tips för att skapa en egen karta. http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=6&t=3848
Nu har jag försökt, och totalt misslyckats. Får nog ta skärmdump på en karta och klottra i photoshop istället, annars lär jag aldrig få till något bra :/
Hejsan, av ren nyfikenhet och utveckling av guiden, vart gick du bet?

Sony Z2 and Tapatalk
Ska testa igen och se hur det går, nu har jag hunnit glömma hur guiden var och hur allt fungerade ;) Återkommer!
User avatar
Kingslayer
Zonemaker
Posts: 881
Joined: 22 Aug 2012 21:13
Country: Sweden
Location: Åstorp

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Kingslayer »

Måndagar är vanligtvis trista dagar.

:D
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

Kingslayer wrote:Måndagar är vanligtvis trista dagar.

:D

Men just idag är det en fantastisk dag! ÅH så många nya, tokbra zoner :D Här ska turfas rejält! :D
Drini
Posts: 10
Joined: 17 Aug 2014 10:58
Country: Sweden

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Drini »

Kingslayer wrote:Måndagar är vanligtvis trista dagar.

:D
:shock: :shock: :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Ungefär så jag reagerade igår. Riktigt bra placeringar, hade haft liknande i tankarna och att se hur bra dem blev gjorde mig glad ^_^
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

Nu har jag testat nya zonerna mellan Säbysjön och Översjön, helt klart en ny favoritrunda för mig. Helt underbart fint var det!

Nu saknar jag bara en zon ungefär vid brukshundklubben, mellan Gymnastics och Fältkrysset ungefär (finns som förslag på alla kartor jag lagt in i tråden hittills). Vägarna där ute på Järvafältet ser visserligen hyfsat stora ut på kartorna, meeen de är avspärrade med bommar så den enda trafik där sker med bilar från kommunen som har tillåtelse att åka där. Inget bilturf-läge m.a.o. utan perfekt för turfare, både de som tar sig fram på cykel och till fots.
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

Nu har jag gjort en karta som visar vad som behövs för ett perfekt turfläge i Jakobsberg ;) Förklaring kommer under bilden.

Image

Zon 1 och 2, någon av dem behövs för att det inte ska bli världen största "hål" mellan zonerna till vänster i bild och zonerna ute på Järvafältet till höger i bild. Att det inte finns någon zon 1 eller 2 tror jag är anledningen till att zonerna på Järvafältet inte tas fler gånger. Det finns ingen bra turfväg ut till dem. Zon 1 ligger vid den enda vägen som finns ut från bostadsområdet ut till tunneln under E18. Ska någon ut på Järvafältet en annan väg så är det via zonen Säbytunnel som gäller, den är mycket längre söderut.

De rosa plupparna på kartan visar var det finns vägbommar. Från norra rosa pluppen och norrut är det alltså bara cykel- och gångväg, likadant söder om den södra rosa pluppen. Zoner där kan ligga var som helst, den enda trafiken är de kommunbilar som åker där någon enstaka gång i veckan för att kolla till själva naturreservatet eller de plogbilar som vintertid ser till att vägarna där går att komma fram på.

Den befintliga zonen Fältkrysset skulle därför kunna flyttas så att den faktiskt ligger på vägarna, men det är inte något jättenödvändigt för mig som gåturfare ;)

Zon 3 skulle behövas, eftersom de tre zonerna SäbySkog, Säbysoftstyle och SäbyNightmare är mullezoner som ytterst sällan blir tagna. SäbySoftstyle går visserligen att cykla till vissa tider på året och Säbyskog är också enkel (iaf till fots), men nästan ingen tar vägarna förbi där, vilket är tråkigt då zonerna är jättefina.

Hela området som syns på min karta ÄR ett område där många rör sig. Det kryllar av joggare, cyklister, hundfolk (mellan rosa plupparna på kartan finns en brukshundklubb), folk som promenerar, orienterare och vintertid även skidåkare. Med fler lättillängliga zoner där så skulle det nog även bli ett populärt turfområde, det skulle åtminstone ha potential att bli det då.
User avatar
Kingslayer
Zonemaker
Posts: 881
Joined: 22 Aug 2012 21:13
Country: Sweden
Location: Åstorp

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Kingslayer »

Ju mer man stirrar desto mer kan man pressa in :-) Jag har detta i åtanke men det kommer nog inte att hända de närmaste veckorna.
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

Kingslayer wrote:Ju mer man stirrar desto mer kan man pressa in :-) Jag har detta i åtanke men det kommer nog inte att hända de närmaste veckorna.
Visst är det så ;) Låter bra ändå! Då ska jag fortsätta hålla tummarna.
Post Reply

Return to “Stockholm”