Poängfördelning

Moderator: Zonemakers

User avatar
Vaktarn
Posts: 100
Joined: 31 Mar 2011 00:02

Re: Poängfördelning

Post by Vaktarn »

några snabba kommentarer.

att ägande neutraliseras känns "tråkigt" helt enkelt, står helt klart på turf-devs sida

att de zoner som är aktivast, alltså ligger i de zontätaste områdena, ska ha höga takepoints låter mycket ologiskt, och orättvist, i mina öron. i uppsala t ex är det inga problem att ta 20 zoner på en timme om man håller sig centralt, vore meningslöst att ta periferin i detta läge, för att inte tala om potentialen i sthlms innerstad, står helt klart på tomtes sida.

och en lång.
skulle vilja gå tillbaka till truemavericks originalförslag och eddys invändning att det bestraffar aktivitet.

jämför mig i uppsala med att ta en död region, örebroraid mer specifikt :roll:

nuvarande scenario: örebro 157 pph ger 3768 p/dygn
uppsala 3,5 pph 65 tp (snitt på de centralare jag tog uppskattningsvis) håller dem i snitt säg 7 h, det ger då 89,5 p
för att väga upp örebro krävs då: ca 42 takeovers per dygn (orimligt många imo)

dynamiskt scenario: örebro 52 zoner med förmodligen 1 pph ger 52pph och 1248 p/dygn
uppsala: 5,5 pph 45 tp (höftar) ger 83,5 p/takeover
väga upp: ca 15 takeovers per dygn (rimligt, ta stor död region kräver engagemang)

slutsats: aktivitet gynnas, inte i absoluta tal men i relation till dödazontagarna, vilket är målet. eller?

ett rakt dynamiskt poängsystem känns f ö intuitivt mest rätt.
andra fördelar är att förutsättningarna ändrar sig från omgång till omgång, statiskt ÄR faktiskt tråkigt, och förstås, tror jag nämnt det förut, man kan PÅVERKA förutsättningarna :D
Last edited by Vaktarn on 18 May 2011 07:53, edited 1 time in total.
telefon: hero | vaktar: Uppsala
User avatar
Vidde
Posts: 8
Joined: 02 May 2011 19:59
Country: Sweden

Re: Poängfördelning

Post by Vidde »

Vaktarn wrote: ett rakt dynamiskt poängsystem känns f ö intuitivt mest rätt.
andra fördelar är att förutsättningarna ändrar sig från omgång till omgång, statiskt ÄR faktiskt tråkigt, och förstås, tror jag nämnt det förut, man kan PÅVERKA förutsättningarna :D
Håller med. Ta bara Västerås som var ganska lugnt tills jag råkade nämna Turf för några kollegor. Nu är det plötsligt omöjligt att hålla hela centrum ett helt dygn. Damn me and my mouth... :)

Frågan är om jag ska vara ledsen över det eller ej...
User avatar
Jojje
Posts: 694
Joined: 10 Aug 2010 11:45
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Poängfördelning

Post by Jojje »

Vidde wrote:
Vaktarn wrote: ett rakt dynamiskt poängsystem känns f ö intuitivt mest rätt.
andra fördelar är att förutsättningarna ändrar sig från omgång till omgång, statiskt ÄR faktiskt tråkigt, och förstås, tror jag nämnt det förut, man kan PÅVERKA förutsättningarna :D
Håller med. Ta bara Västerås som var ganska lugnt tills jag råkade nämna Turf för några kollegor. Nu är det plötsligt omöjligt att hålla hela centrum ett helt dygn. Damn me and my mouth... :)

Frågan är om jag ska vara ledsen över det eller ej...
Du berättade för dom för du ville ha konkurrens och få mer poäng för övertagningarna, right? Tycker du isf att du får så mycket poäng så det gör skillnad?
Bara en zon till
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Poängfördelning

Post by Drassen »

okej...jag har uppdaterat fairy rätt rejält..den kommer att köras vid nästa månadsskifte.

men ang. takepoints som också bör ändras. vad sägs om detta?

tp = (10-holdpoints)*40

om ni misstycker så vill jag givetvis ha förslag på en bättre formel:)
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Re: Poängfördelning

Post by Arias »

Andreas wrote:okej...jag har uppdaterat fairy rätt rejält..den kommer att köras vid nästa månadsskifte.

men ang. takepoints som också bör ändras. vad sägs om detta?

tp = (10-holdpoints)*40

om ni misstycker så vill jag givetvis ha förslag på en bättre formel:)
Vad kör ni för formel i dagsläget?
tp = (10-holdpoints)*10?


Sent from my HTC Desire
Image
gurubashi
Posts: 256
Joined: 14 Apr 2011 06:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Poängfördelning

Post by gurubashi »

Andreas wrote:tp = (10-holdpoints)*40
I princip låta dagens holdpoints vara orörda men justera upp takepoints med en faktor fyra? Det verkar ligga i linje med de flestas önskemål.

De zoner med låg takepoint och hög holdpoint, typ innerstadstorg och andra aktiva zoner, tycker jag är de som orsakar mest problem. De ger en oproportionerligt stor andel holdpoints, typ 30/7. De skulle då ge 120/7. Ett alternativt, eller kompletterande, sätt att komma runt problemen är att vara mer restriktiva med hur många och hur mycket zoner justeras. Just 80/2 känns annars som ett ok defaultvärde.

Lite exempel på vad "tp = (10-holdpoints)*40" skulle innebära, med holdpoints orörda mot idag...
Default för en "normal" zon skulle då bli 320/2. En "aktiv" zon skulle hamna på 120/7. Att ta en vanlig zon skulle då ge lika mycket som att hålla den i ungefär en vecka. Det känns som att 120/7 möjligen är väl balanserat, men 320/2 för zonerna med lägre aktivitet blir takepoints istället en för stor del.


Jag tycker att formeln i sig är väldigt bra och lämpar sig väl för att balansera lågaktiva och högaktiva zoner! Men jag skulle hellre se en mindre justering till kanske "tp = (10-holdpoints)*20", eller möjligen 30. Och dessutom se över och vara lite mer restriktiva med vilka zoner som får hög holdpoints.

Något i stil med
"Default" zon 160/2
"Aktiv" zon 140/3 - 120/4 <-- utnyttja detta intervall mer
"Mkt aktiv zon" 100/5 - 80/6
"Top-tio-zoner" 60/7
Image
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Poängfördelning

Post by Arias »

Jag skulle nog vilja påstå att "tp = (10-holdpoints)*50" skulle fungera bättre, blir inte så jätte stor höjning från *40, men fortfarande en liten skillnad. De som är mest aktiva med zontagandet ligger som mest vid 80% poäng från tp i så fall och det betyder att pph fortfarande har en betydelse i spelet.

*50 är även tillräckligt för att folk som är taktiska som t ex tomtebloss kan komma på topp, trots att han inte har flest takeovers, vilket jag anser är bra. Det ska inte bara vara antal tagningar som ska spela in i poängen. Men *50 sållar ut de "värsta" som bara får poäng för att äga "döda" zoner.


Jag vet att det ser ut att vara en extrem höjning, men om ni kollar hur olika rundor skulle ha slutat så kommer ni se att poäng genom taktik fortfarande är värt, vilket jag tycker är viktigt, då Turf handlar om mer än bara mängden zoner man tar.

Om vi skulle ha haft *50 förra omgången skulle tomtebloss fortfarande kommit på första plats och jag inte ens på topp5, detta trots att jag tog fler zoner än tomte.. Så tro inte att det här kommer påverka belöning för taktiskt spelande!
Image
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Poängfördelning

Post by StarDust »

Jag måste hålla med Arias där, men jag tycker att vi kan testa med 40 först. :geek:
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Vidde
Posts: 8
Joined: 02 May 2011 19:59
Country: Sweden

Re: Poängfördelning

Post by Vidde »

Fick just en tanke: finns det någon uträkning angående hur många poäng/yta som finns på olika platser? För jag ser att zonerna är skapligt tätare i centrum av sthlm än v-ås, men att tp där är betydligt lägre också. Beror det bara på hur ofta de tas, eller finns det någon balanseringstanke mellan städerna?
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Poängfördelning

Post by Arias »

Vidde wrote:Fick just en tanke: finns det någon uträkning angående hur många poäng/yta som finns på olika platser? För jag ser att zonerna är skapligt tätare i centrum av sthlm än v-ås, men att tp där är betydligt lägre också. Beror det bara på hur ofta de tas, eller finns det någon balanseringstanke mellan städerna?
Det där är ett ganska stort problem i dagsläget, vad jag vet så tror jag att man gick efter hur stora städerna är (i folkmängd) och la ut antal zoner efter det. Men städerna är olika aktiva från omgång till omgång, oavsett hur stora de är, så där framstår ett problem.
Image
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”