1. Nej. Bara en fråga per siffra tackcaptHaddock wrote:Mycket bra att även Stardust (som är zonläggare) kommenterar tråden. Jag skulle vara mycket glad om Stardust och/eller fler zonläggare bemötte något/några av följande argument:
1. Är det inte ett problem att ta zoner genom att medvetet förvränga sin gps-position? Följande är definitionen av takeover time:
"A turfer's takeover time is the number of seconds he/she has to stand inside a zone in order to take it."
Givet att turfs crew inställning är att armhåleturf inte är ett problem och att det är helt OK att uppmuntra till detta genom att lägga zoner på spår tycker jag att man får vara ärlig och ändra denna definition?
2. Är det inte problematiskt att mina vägar som gå/cykel turfare blir blockerade av folk som kommer med tunnelbana/tåg? Det är inte så motiverande att på en promenad ta sikte mot en zon för att se den bli tagen från tunnelbanan när man är några meter i från. Om andra turfare går eller cyklar dit och kommer före mig känns det fair på en helt annan nivå.
3. Jag (och säkert många med mig) turfar med Iphone. Jag har hört att denna telefon är mycket svår att armhåla med. Är det inte ett problem att möjligheten att armåhåla påverkas av valet av telefon?
4. Är det inte svårt att balansera hur många zoner som ska eller inte ska ligga på spår? Jag har många zoner som ligger precis utanför spåret på vägen till jobbet. Varför ska inte alla dessa dras över spåret och hur avgör man hur många som är lagom?
Ett exempel, jag tar det med "Jakan" som någon nämnde ovan. Följande zoner ligger på spåret på pendeltåget påväg in mot city:
Jakanperrong
Vasknorren
Barcarby
Spångazone
SundbybergC
Hevigsdal (osäker på om denna ligger på såret eller inte)
Frågor uppkommer här direkt, varför ligger inte zonen vid Karlberg station som ligger på samma sträcka även den över spåret?
Ta helt andra zoner som exempelvis den vid Gullmarsplan, varför är den dragen så den ligger nästintill perfekt på perrongen och inte på spåret?
Jag personligen har en del zoner som ligger precis bredvid spåret på vägen till jobbet. Kan man begära att få dessa flyttade så att de även täcker spåret?
Jag kan skulle kunna lista fler argument men de ovan tycker jag är viktigast just nu. För att sammanfatta:
Jag tycker inga zoner ska ligga på spår (eller perronger). Givet att man verkligen tycker detta är en bra idé så tycker jag att det mest rättvisa skulle vara att dra ner takeover timen till 0 sec för jag tycker inte att man ska behöva armhåla om man inte vill.
2. Man får turfa som man vill.
3. Jag har samma problem med min Samsung Galaxy S4 Active, men jag tycker inte att "bara för att jag inte kan" är ett argument.
4. Jakanperrong ligger på en perrong och kan tas till fots. SpångaZone sträcker sig över en bra där den kan tas ifrån. SundbybergC ligger på en perrong och kan tas till fots. Resterande ovannämnda zoner hittar jag inte.
Hur en zonmakare tänkte när den byggde de andra nämnda zonerna kan jag inte säga. Vissa kan vara förslag eller så har zonmakaren valt att tänka på ett helt annat sätt.
Hoppas du är nöjd med svaren!