Jag gjorde en annan tråd med ett liknande ämne. Men har har en annan idé i fall den andra inte skulle gillas. Eller vice versa.
När man går in i en zon, så har man normalt bara ett enda syfte - att ta den. Varför skulle man över huvud taget lämna den? Ofta anser Turf/gps:en att man hovrar in och ut just på kanten av en zon (trots att man står i mitten av den) och har man otur får man stå där och trampa runt i fem minuter innan zonen faktiskt blir tagen. Jag föreslår att Turf borde ta hänsyn till detta - spelarens enda syfte, att ta zonen - och inte vara så oerhört kinkigt med hur gps:en tolkas. I stället ha överseende och lita på att spelaren faktiskt inte står och hoppar fram och tillbaka på zonens kant, och i stället låsa fast spelaren i zonen tills den är tagen (så länge gps:en inte hamnar orimligt långt utanför den, där spelaren kanske faktiskt valt att springa iväg mitt under zonövertagandet).
Denna filosofi används i spelprogrammering: låt oss ta Pong som ett exempel: i fall spelaren tolkar en träff som en träff, trots att det inte exakt gör det i programmets kod, så ska programmet ta hänsyn till detta - och ändå låtsas som att det blev en träff, och ge spelaren poäng.
Om programmet fungerar "exakt rätt" d v s inte accepterar en miss som verkligen ser ut som en träff, då blir spelaren väldigt arg, och du har ett praktexempel på värdelös speldesign. Spelet ska alltid tjäna spelaren, och inte tvärt om.
Låsa fast sig i zoner
Re: Låsa fast sig i zoner
Jag tycker istället att sådana zoner ska flyttas om det är såna problem att ens komma in i dom, ska ju kräva lite av en också att man ska gå till ett visst område och inte ska spelet skjuta in dig så att säga.. Kanske egentligen skulle takeover tiden sänkas en aning den är ju rätt värdelös enligt mig.
Det kan ju vara just din mobil det är fel på ,andra kanske går till den direkt utan strul? men är det zoner nära höga hus och annat så visst kan den hoppa till lite ibland men då är det oftast extremfall att man måste böka i 5min eller mer för att få det rätt..
Det kan ju vara just din mobil det är fel på ,andra kanske går till den direkt utan strul? men är det zoner nära höga hus och annat så visst kan den hoppa till lite ibland men då är det oftast extremfall att man måste böka i 5min eller mer för att få det rätt..
Jag håller helt med. Jag slutade spela för något år sen pga att jag inte orkade stå som en idiot och gå fram och tillbaka i flera minuter för att försöka få gubben att bli i zonen. Jag spelar mest inne bland massa höga hus och det är otroligt frustrerande.
Anledningen att jag skriver detta nu är för att jag träffade en turfare för några dagar sen där jag sa att jag slutat spela pga detta och han tyckte jag skulle föreslå en ändring för han hatade med allt GPS strul.
Så mitt förslag är precis som det som nämnts att om man väl kommit in i en zon så ska det krävas att man kommer 10-20 meter ifrån den för att hoppa ut. Som att zonen blir lite "magnetisk" efter att man väl kommit in i den.
För som det är nu så förstör det hela spelupplevelsen tyvärr för det är ett otroligt trevligt spel för övrigt.
Och som också nämndes så kan olika telefoner vara olika bra men jag använde 3 olika telefoner under de åren jag spelade och alla hade extremt mycket strul vid dåligt väder och när det var höga hus nära (dvs nästan överallt).
Jag tror inte detta önskemål kommer fixas för det är nog ingen lätt ändring men är värt ett försök.
Anledningen att jag skriver detta nu är för att jag träffade en turfare för några dagar sen där jag sa att jag slutat spela pga detta och han tyckte jag skulle föreslå en ändring för han hatade med allt GPS strul.
Så mitt förslag är precis som det som nämnts att om man väl kommit in i en zon så ska det krävas att man kommer 10-20 meter ifrån den för att hoppa ut. Som att zonen blir lite "magnetisk" efter att man väl kommit in i den.
För som det är nu så förstör det hela spelupplevelsen tyvärr för det är ett otroligt trevligt spel för övrigt.
Och som också nämndes så kan olika telefoner vara olika bra men jag använde 3 olika telefoner under de åren jag spelade och alla hade extremt mycket strul vid dåligt väder och när det var höga hus nära (dvs nästan överallt).
Jag tror inte detta önskemål kommer fixas för det är nog ingen lätt ändring men är värt ett försök.
En idé kanske att man studsar in på nåt sätt med hjälp av appen om det ens går koda sånt ? men gps studs vid hög hus är ingen höjdare nej men troligen lär det bli svårt göra nåt. Zonerna kan väl heller inte vara hur stora som helst. Beror på hur omfattande detta är så bara utvecklare som kan ge ett bra svar..
Jag tillbringade nästan 10 minuter för att plocka en zon på Manhattan i New York. Allt för att min telefon hade för stora problem med reflektioner mot höghus. Vid flera tillfällen kom jag in i zonen i någon sekund innan jag gled ut igen. Fick försöka prova ställa mig någon annanstans för att lura Turf att "glida" över zonen. Sedan vandra i ny riktning för att svep efter svep till sist få nog med tid att ta zonen.
Här i Sverige är det sällan problem att få en zon, bara man har en bra telefon. Bara det att nu inte alla har lika bra telefon. Jag har provat turf med telefon där jag står på en bro och inser att jag behöver en 3-4 meter lång arm för att sträcka ut telefonen utanför broräcket för att nå zonen. Och ibland få positionen att just glida in i zonen en kort stund, innan jag hamnar utanför igen.
Grundregeln borde vara att användare inte skall behöva känna frustration för att få en zon, om de väl har transporterat sig till rätt plats. Så helt klart vore det bra om programmet kunde erbjuda en "snap-to-zone" ifall man lyckas lirka in sig i zonen.
Här i Sverige är det sällan problem att få en zon, bara man har en bra telefon. Bara det att nu inte alla har lika bra telefon. Jag har provat turf med telefon där jag står på en bro och inser att jag behöver en 3-4 meter lång arm för att sträcka ut telefonen utanför broräcket för att nå zonen. Och ibland få positionen att just glida in i zonen en kort stund, innan jag hamnar utanför igen.
Grundregeln borde vara att användare inte skall behöva känna frustration för att få en zon, om de väl har transporterat sig till rätt plats. Så helt klart vore det bra om programmet kunde erbjuda en "snap-to-zone" ifall man lyckas lirka in sig i zonen.
Vad ni också kan testa, om ni inte redan gjort det, är att stänga av wi-fi under tiden ni turfar. Är det igång så kan gpsen bråka en del. Det finns också appar som kan starta om/nollställa gpsen så att den börjar om och blir mer exakt.
Ni får lära er armhåleturf
in med den och kläm till så fort ni hör taking zone.
Ett annat förslag är att felanmäla zonerna ni har problem med så kan vi bredda dem över taken i hopp om att det blir bättre.
Tapatalking with Samsung S7

Ett annat förslag är att felanmäla zonerna ni har problem med så kan vi bredda dem över taken i hopp om att det blir bättre.
Tapatalking with Samsung S7
Åtminstone här i Umeå är zonerna 10 gånger bättre nu än för några år sedan. Så det märks att det finns en fungerande process att anpassa de zoner som är för snäva eller har för stor del av himlen skymd. Det är bra att inte behöva pallnita cykeln först när programmet ropar "Taking Zone", utan ha möjlighet att titta bakåt och göra kontrollerade inbromsningar.