Tullinge-Riksten

Moderator: Zonemakers

LAn
Country: Sweden

Tullinge-Riksten

Post by LAn »

Hej!
Jag tycker det behövs fler zoner i Tullinge och framförallt Riksten (kanske kan sammanfalla med att jag ska flytta dit :D )

Det skulle vara kul att kunna cykla en slinga i Riksten. Men även en slinga Riksten-Brantbrink Tullinge och så ut igen, kanske Västerhaningevägen tillbaka.

Detta inlägg är en start, och sen kommer reella förslag.

Och gärna fler förslag från andra turfare?
Kungen

Re: Tullinge-Riksten

Post by Kungen »

Ja jag är ju långt ifrån en hacker, och det går ju inte att lägga in bilder här i forumet, så jag försöker tappert länka JPG-bilder från annan sajt.

Men oavsett det, har lite förslag på zoner i Tullinge Riksten, lägger upp 2st bilder här. En med förslag i området Riksten med dess tillfarter, och det andra är en mer överblick på Tullinge totalt, där man då ser hur Riksten ligger i förhållande till övrigt (och att det inte blir så snett och tätt med zoner ändå ute i "skogen".

Förslag på zoner (obs att Riksten tidigare har 3 zoner, som här syns som 2st gröna och en röd då jag tog bilden i grunden från turfgame.com:

Image

Bild 2 - översikt över Tullinge:
Image

Tankar om förslagen
Historiskt sett är hela området en gammal flygflottilj. Sen 2008 har man dock börjat göra om området till bostadsområde (Riksten Friluftsstad) men det finns mycket historia i området.

Har försökt att lägga ett antal zon-förslag här utifrån kunskaper om området (har själv bott här sen 2008)

Zonerna är lagda så det blir bra cykelvägar. På bilderna kan man tro att det är ”vägar” det handlar om och att det skulle gynna bilturfare. Det är det inte. Det är många grusvägar, det är också stora breda gamla flygbanor som är avspärrade för biltrafik.
Fina omgivningar…

Tycker det är extra viktigt med zonerna 3, 10 och 11, för Riksten har idag 3 befintliga zoner (varav en är en mulle-zon) och det är långt till zontätare område. För oss som bor i Riksten är det halvtrist att man har en start på ett par kilometer innan man är i zontätare område, samt om man kommer cyklande från tumba eller huddinge så tvekar man säkert med en så pass lång avstickare, om det inte finns nåt antal zoner som motiverar den långa omvägen.

Zoninfo:
Image

Hoppas det går att läsa, förstå och att det finns möjlighet att förtäta lite härute i skogen .)
// Roger (KarlXVIGustaf)
TheZizzler

Post by TheZizzler »

Härligt med förslag på zoner i Riksten! Jag har också önskat några zoner där för att kunna göra så att det blir lönt att cykla ut till Riksten. Det är ju så fint där! / TheZizzler
LAn

Post by LAn »

Tack för bra zonförslag. Väl genomtänkta!
Stödjer fullt ut!
Shitty
Zonemaker

Post by Shitty »

Intressant, snyggt.
Ska slå en kik :)
LAn

Post by LAn »

Spännande 8-)
LAn

Post by LAn »

Shitty, kikat på Tullinge-Riksten?
Vi har fått en fin ny zon :D
Men gärna några fler!!
Shitty
Zonemaker

Post by Shitty »

Kul att den är uppskattad!
Men nu återstår att se, både om det finns utrymme för fler i potten oså måste jag tänka lite på att sprida skurarna över hela perioden, hang in there.
Tålamod är en dygd... ;)
LAn

Post by LAn »

Hej!
Skulle någon kunna kika på all fina zonförslag ovanför. KarlXVIGustaf har gjort ett jättefint jobb. Vi har fått ett par av dem, men sprid gärna en liten skur över Riksten :P
MasterOfTurf
Zonemaker

Post by MasterOfTurf »

Ännu ett tillskott i Riksten.
Post Reply

Return to “Stockholm”