Hej!
Assist är en jättebra funktion som blev infört för att båda parterna skulle kunna få samla zoner till Unika-medaljen.
Men nu har vi spelare samma problem med Assist-medaljen....dvs att endast en person kan få den.
Jag tycker att det vore rimligt att båda kan få assist (eftersom man assisterar varandra). Då slipper man de här jobbiga "vem ska ta den nu"-problemet dvs samma problem som man hade innan assist infördes.
Sen kan den som tog den först stå som ägare av zonen, precis som idag.
Fler som tycker som jag?
Båda ska få assist vid tagen zon
Båda ska få assist vid tagen zon
Last edited by Marzzone on 04 May 2017 20:09, edited 2 times in total.
-
- Country: Sweden
Re: Båda ska få assist vid tagen zon
På ett sätt gillar jag att den som får assisten får något "extra" (jobba mot assist medeljerna) eftersom den som tar zonen får take + pph.
Å andra sidan så upplever jag också att det är lite jobbigt med "vem ska ta den nu" - problemet. Det verkar vara många som vill ha assisten nu när det är nytt (och kanske framöver också eftersom man alltid kommer att ha färre assists än takes).
Jag har mött folk som väldigt gärna vill ha assisten. Jag har gått in i zonen först men sen råkat komma utanför. Då måste vi båda gå ut ur zonen för att säkerställa att assisten kommer rätt vilket såklart är frustrerande just då.
Sammantaget har hittills problemen uppkommit väldig sällan för mig så jag har inga starka åsikter i frågan.
Å andra sidan så upplever jag också att det är lite jobbigt med "vem ska ta den nu" - problemet. Det verkar vara många som vill ha assisten nu när det är nytt (och kanske framöver också eftersom man alltid kommer att ha färre assists än takes).
Jag har mött folk som väldigt gärna vill ha assisten. Jag har gått in i zonen först men sen råkat komma utanför. Då måste vi båda gå ut ur zonen för att säkerställa att assisten kommer rätt vilket såklart är frustrerande just då.
Sammantaget har hittills problemen uppkommit väldig sällan för mig så jag har inga starka åsikter i frågan.
Förstår inte riktigt hur du har tänkt det ska fungera att båda ska få assist, vem ska då få taken? Det finns ju både assistmedalj och takemedalj, ska ingen få takemedalj?
-Den som tar zonen först får taken/phh etc i vanlig ordning och assist eftersom dom assisterar varandra.Maqqan wrote: Förstår inte riktigt hur du har tänkt det ska fungera att båda ska få assist, vem ska då få taken? Det finns ju både assistmedalj och takemedalj, ska ingen få takemedalj?
-Den som assisterar får assistpoängen och assist.
Jag tycker att appen fokuserar för mycket på dom (få? Säg top 30/län) i varje län som tävlingscyklar flera mil om dagen och glömmer bort oss "vanliga" som använder appen när vi promenerar/motionerar eller bara är ute med vänner och råkar passera zoner. Eller när man åker till en annan stad över en helg och tar med sig en turfkompis för att upptäcka alla möjliga nya ställen.
För oss blir det då problem eftersom vi måste turas om att ta assisten på en zon.
Precis samma problem som vi hade när vi behövde turas om vem som skulle få den unika zonen förrut....
Samma problem blir för övrigt ifall man tex är 21st som ska ta Greed 21-medaljen....man måste vara 22st personer och en blir utan, men får en Take ist.

- Velocipedryttaren
Det är nog inte lätt om man måste ha millimeter rättvisa hela tiden själv har jag inte så många assist men har inte tagit varannan zon utan vi har tagit några stycken innan vi bytt vem som gått in i zonen först, någon enstaka gång har någon ramlat ur zonen men det får man skylla sig lite själv för när man inte zoomar in och ser hur zonen verkligen ser ut och ligger.Marzzone wrote: ↑04 May 2017 20:07
För oss blir det då problem eftersom vi måste turas om att ta assisten på en zon.
Precis samma problem som vi hade när vi behövde turas om vem som skulle få den unika zonen förrut....
Samma problem blir för övrigt ifall man tex är 21st som ska ta Greed 21-medaljen....man måste vara 22st personer och en blir utan, men får en Take ist.![]()
Crowdy 21 medaljen har vi hört rykten om kreativa spelare som startat ett extra konto för att göra taken med, dom är uppfinningsrika dom där turfarna

Självklart kan man göra så, men de förutsätter att du bor i en stad med många zoner. Går man igenom Ske-å så passerar man 4st centrala zoner, i Västerås är det ett XX antal fler.Velocipedryttaren wrote: Det är nog inte lätt om man måste ha millimeter rättvisa hela tiden själv har jag inte så många assist men har inte tagit varannan zon utan vi har tagit några stycken innan vi bytt vem som gått in i zonen först

Om syftet med införandet av Assist var att 2st ska kunna ta samma zon (därav få samma unika) så har ni istället bara flyttat problemet till Assist-medaljen, samma problem kvarstår (att en blir utan).
Mitt förslag gynnar de "vanliga" motionärerna som går ut med hunden en längre sträcka tsm med en turfkompis pga turf, dvs dom som vanligtvis ligger under 100k i poäng/omgång. Förslaget missgynnar ingen utan är WIN - WIN.

Låter som det är bättre att ta bort assistmedaljerna så är problemet löst...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Ehm, nej absolut inte.SunYour wrote: Låter som det är bättre att ta bort assistmedaljerna så är problemet löst...

Är man 2 i en zon så bör båda få assisten, ingen förlorar på det och de är mitt förslag.
Faaaaast en assist är väl tänkt att fungera precis som det gör idag? En tar zonen (målgöraren) och x antal andra hjälper till att ta den (assisterande). Precis som i en hockeymatch eller annan sport. Målgöraren får ju inte assistpoängen också.
Även om jag förstår ditt problem så blir det väldigt skumt att ändra på medaljen så som du vill ha det. Då fallerar hela idén med en assist?
Nu har jag inte testat på detta särskilt mycket ännu (endast tagit 1 zon), men båda får väl zonen markerad som tagen? Dvs. att du får zonen markerad som tagen på warded (= du kan samla unika zoner tsms oavsett vem som får själva takepoängen samt pph)? Om inte så borde ju det räcka att justera?
/John aka Bjulle
Även om jag förstår ditt problem så blir det väldigt skumt att ändra på medaljen så som du vill ha det. Då fallerar hela idén med en assist?
Nu har jag inte testat på detta särskilt mycket ännu (endast tagit 1 zon), men båda får väl zonen markerad som tagen? Dvs. att du får zonen markerad som tagen på warded (= du kan samla unika zoner tsms oavsett vem som får själva takepoängen samt pph)? Om inte så borde ju det räcka att justera?
/John aka Bjulle
-
Nej, det är så bra som det är nu. Jag och maken turas om att cykla först, den som gjorde assist får bestämma vilken zon som är nästa om det finns flera vägar att välja på.
Båda får ju unika, så det problemet är ju helt borta.
Det enda som kan vara ett problem är unika turfare som bara går till den som gör taken, men det ser jag ingen rimlig lösning på. försöker man registrera unik turfare till alla som gör assist, så skulle det ju också innebära att den som tar en zon som tagits med assist får alla de som var i zonen som unika tagna turfare och det blir väldigt konstigt.
Båda får ju unika, så det problemet är ju helt borta.
Det enda som kan vara ett problem är unika turfare som bara går till den som gör taken, men det ser jag ingen rimlig lösning på. försöker man registrera unik turfare till alla som gör assist, så skulle det ju också innebära att den som tar en zon som tagits med assist får alla de som var i zonen som unika tagna turfare och det blir väldigt konstigt.