Och även om inga toppnoteringar i antalet spelare under en omgång har uppnåtts så har antalet återkommande och verkligen aktiva spelare ökat markant. Visst finns det även "pröva påare" på listan, men en stor del av spelarna har passerat detta stadie och samlar regelbundet på sig mycket fina turfpoäng.
Detta gör att det ofta kan vara väldigt trångt på banan, i synnerhet i Mariehamns mer centrala delar, men även längre ut. Många jag har pratat med känner att det vore mycket tacksamt om det dök upp lite nya zoner, gärna på de närliggande vägarna utanför Mariehamn, och helst så att det går att cykla rundor i stället för återvändsgränder.
Jag har i går varit ut på en rekognoseringsrunda för att se hur det vore möjligt att bygga rundor på Önningebyvägen (mellan ÖnningebyZone och LargeCry) och även hur man lätt kunde skapa fina valmöjligheter att styra längden på sina cykelturer med hjälp av några zoner på vägarna genom Österkalmare och Västerkalmare. Liknande runda skulle på ett trevligt sätt lätt gå att skapa väster om flygfältet genom att knyta i hop zonen WatchPlane och via Torpvägen kunna ta sig till Svibyvägen. Jag var även och kollade in Södersundavägen men sparar dessa förslag till senare. Flera av förslagen ligger längs de med skyltar grönmarkerade officiella cykellederna på Åland. Jag har även lagt in några förslag i Mariehamn för att skapa fler "raka spår" så att man lättare kan mötas utan att blocka för mycket då man rör sig mellan Mariehamns centrala och södra delar vidare ut mot Järsö. Och till sista finns även en personlig favorit på Kobba Klintar inlagd som förslag på kartan nedan.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... sp=sharing
Och för att ytterligare motivera varför Åland skulle kunna vara fötjänt av lite zonregn är det bara att ta en titt på warded. Etta i världen vad gäller "takeovers per zone" (72.06, Västmanland tvåa på 61.91). Med i toppen även vad gäller "takeovers per active player" (trea på 135.66) och just nu (som många gånger tidigare) även lägst antal zoner per aktiv spelare (1.93). Man kan lätt tro att de fina siffrorna påverkats mycket av turister men då högsäsongen är förbi går det även att utläsa att Åland har lägst procent (2.62) i kolumnen "takeovers by tourists".
Med glada turfhälsningar

/rozaliona