Zonförslag Skedshult

Moderator: Zonemakers

User avatar
Fredrick
Donator
Posts: 262
Joined: 10 Dec 2010 02:42
Country: Sweden
Location: Kalmar
Contact:

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Fredrick »

Satte upp turf-lappar på anslagstavlorna i byn.
En vid den gamla ICA-butiken/bensinmacken (som varit med i Efterlyst när någon rånare snodde bensin där). Detta är fortfarande en central punkt i Skedshult då det finns en godisautomat där.
En vid den gamla verkstaden. Tveksamt hur mycket rörelse det är här.
En vid badplatse (SPOONBEACH). Här räknar jag med att många kommer glo när bryggan väl sjösätts.

Är dock lite besviken på aktiviteten hittills, även om det pratats mycket Turf i byn.
Men det är sent i omgången så det kanske brakar loss efter helgen.
[Kalmar/Skedshult • Xperia Z3]
User avatar
Fredrick
Donator
Posts: 262
Joined: 10 Dec 2010 02:42
Country: Sweden
Location: Kalmar
Contact:

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Fredrick »

Har några tankar om Project Spoonhult
SpoonBeach
Ligger idag ett stenkast från stranden där det dessvärre är vildvuxet med snår och ogästvänliga stenar.
Här skulle zonen kunna flyttas 25 m norrut och faktiskt hamna på stranden som är (ca 10 meter lång men ändå) en av Smålands bättre insjöstränder.
Image

SpoonZone
Ligger idag på ett kalhygge i utkanten av samhället.
Tycker att denna zon borde ligga mer central och har här två alternativ.

1: Vid Byggdegården som är en festpunkt med allt från skolavslutning till fylleslag, Luciatåg och "mini-bio" (PS3 & projektor).
Image

2: Vid den gamla ICA-butiken där folk fortfarande stannar till för att prata med varandra.
Image

BarrierZone
Ligger bra och är en riktig utmaning för simturfare.

Överblick över Skedshult, med nya förslag markerade i grönt.
Image

I dagsläget känns zoner för svåra att ta för ovana vardagsturfare. Dock skulle mina förslag underlätta lite för bilturfande turister i fallet SpoonZone. Vid SpoonBeach-förslaget råder bilförbud och har även en grind sommartid (oplogad vintertid).

EDIT: Uppdaterade bilderna:
http://krossasaidfun.se/spoonbeach.png
http://krossasaidfun.se/spoonz1.png
http://krossasaidfun.se/spoonz2.png
http://krossasaidfun.se/spoonview.png
Last edited by Fredrick on 22 Jul 2011 13:58, edited 1 time in total.
[Kalmar/Skedshult • Xperia Z3]
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Zonförslag Skedshult

Post by tomtebloss »

Ser inte bilderna tyvärr. Tiden har gått ut :cry:

Code: Select all

<Error>
<Code>AccessDenied</Code>
<Message>Request has expired</Message>
<RequestId>206ECF7B05A7403E</RequestId>
<Expires>2011-07-22T02:20:04Z</Expires>
<HostId>1UHjxA/YpUi0wThol0nn4oyjPLb+Nq5tAMph10AgxwaWic2fdJFNFNzrK1/jfvSf</HostId>
<ServerTime>2011-07-22T11:26:07Z</ServerTime>
</Error>
User avatar
Fredrick
Donator
Posts: 262
Joined: 10 Dec 2010 02:42
Country: Sweden
Location: Kalmar
Contact:

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Fredrick »

Har flyttat bilderna till KrossaSaidfun.se - fungerar?
[Kalmar/Skedshult • Xperia Z3]
babatrik
Posts: 3
Joined: 28 Jul 2011 13:36

Re: Zonförslag Skedshult

Post by babatrik »

Är nuvarande ägare till båda zonerna i Skedshult. Spoonzone borde flyttas något; zonen ligger mitt i tät vegetation och mina shortsbeklädda ben sargades rejält av att ta den.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zonförslag Skedshult

Post by StarDust »

Alltså, jag bygger medvetet zoner som är svåra att ta för bilturfare...
Tanken med zonerna i denna by var ju att det skulle främja byborna inte bilturfare.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Fredrick
Donator
Posts: 262
Joined: 10 Dec 2010 02:42
Country: Sweden
Location: Kalmar
Contact:

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Fredrick »

StarDust wrote:Alltså, jag bygger medvetet zoner som är svåra att ta för bilturfare...
Tanken med zonerna i denna by var ju att det skulle främja byborna inte bilturfare.
Precis!
Dessvärre, som det ser ut nu så ligger SpoonZone för långt ifrån byns centrala punkter och det är mest bilturfare som orkar sig ut dit. Visst, det är en liten promenad från där vägen slutar så turfaren måste kliva ur. Men det går även att göra vid Bygdegården. Kanske lägga den på andra sidan, baksidan? Där går det inte köra med bilen och det är en mer folkrik plats än där nuvarande SpoonZone ligger. Baksidan påminner även väldig mycket om Norrköpings Midisland, sett till vegetationen.

Alternativ 2, vid den gamla ICA-butiken så är det svårare att förhindra bilturferi, men att klippa ner zonen och göra den mindre och lägga den närmare huset kanske?

Dit jag vill komma är att det är kring dessa två platser (och stranden då) som byfolket rör sig i. Kommer det sedan en främmande bil och ställer sig i zonen så fattas det snabbt misstankar och traktorer rullar ut på gatorna för att kontrollera den mystiska bilen.
[Kalmar/Skedshult • Xperia Z3]
Binks82
Posts: 89
Joined: 26 Jul 2011 05:56

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Binks82 »

Va bor du i för paranoid by där dom ger sig ut med traktor för att forska i va du är ute och gör?
Så länge du inte är på privatmark eller förstör något så har väll ingen något med vad du gör?
Image
Strix Uralensis

Re: Zonförslag Skedshult

Post by Strix Uralensis »

Hej, nu formligen exploderade det med turfare här i byn. Jag föreslår ytterligare zoner (har skickat in förslag med min app) Några som är möjliga att bil-turfa och andra som man måste gå till.

Önskvärt vore om man kunde få ett knippe (läs 5-10)turfzoner med enbart promenad eller cyckelaccess. Intresset för turfning är stort och kan bli större om man kan gå en lång promenad och få ett antal poäng. Jag tror att även bilturfare skulle gå ur bilen om möjligheten till ett antal zoner finns inom någon-nåra timmars promenad.
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Zonförslag Skedshult

Post by TBIT »

Barrierzone är fortfarande gul ju... låna en båt vetja! :-P

Uppdatering Och ta en utflykt till KustCamp?

PS. Sitter min affisch kvar vid Spoonbeach?
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
Post Reply

Return to “Kalmar”