Nya turfare! - Presentationstråden

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

OlolaKok
Posts: 8
Joined: 16 Jul 2011 16:19

Re: Nya turfare! - Presentationstråden

Post by OlolaKok »

Hejsan,

Ola heter jag och jag började turfa i mitten på April, hittade hit från en tråd på Flashback. Fastnade direkt för spelet och jagade zoner främst i Halsmstad och Helsingborg.

Insåg ganska snart att 'jaktområdet', med sina drygt 20 zoner, var aldeles för litet och utökade med Varberg, Hässleholm, Lund och Landskrona. (plus 'strö-zonerna' på vägen.)

Min första omgång slutade jag runt 30e plats och det gav mersmak. Ville vinna nästa eftersom man på den tiden fick en zon som etta.

Taktiken jag tänkt mig var att snabbt ta alla zoner innom 'rimligt' område som var neutrala när April rundan slutade.

Det gick åt pipan direkt. Va det första Maj den började? Bakis som sjutton och Turf lockade inte det minsta. Skam, den som ger sig. Många tusen poäng efter ledaren gav jag mig iväg.

Helsingborg, upp till Varberg, Svenljunga, Värnamo, Ljungby sen hem. Dag två blev det Hässleholm, Kristianstad, Ystad, 'Syd-punkten' och så mycket jag orkade i Lund.

Vid detta laget låg jag tvåa och förstod att jag måste ta semester om jag skall vinna.

Bestämmer mig för att strunta i vinst men bevaka pallplats. Det visar sig nog så svårt eftersom Halmstad, en av 'hemma zonerna' är helt död.

För att behålla 3e platsen, som jag är rätt stolt över, var jag tvungen att dra ner till Malmö sista dagen och plocka zoner. Allt annat i 'närområdet' ägde jag redan...

Så här i efterhand kan jag konstatera att taktiken var okej men jag missbedömde Malmö. Aktiviteten där var riktigt låg i Maj och hade jag börjat där, i stället för min turne till småstäderna, kanske utgången blivit en annan.

Vill skicka en speciell hälsning och tack till Trit, som en dag satt utanför Halmcastle och väntade på mig. Trots mina snart 50 vågade jag planka in till slut :)

Ljudas, xet och Trit (igen) var duktiga på att ta tillbaka zoner i Landskrona och Helsingborg. Tack! Utan er hade jag varit utan min bronspeng :)

Numer bor jag i Shanghai så ni kommer inte att se mycket av mig i de svenska jaktmarkerna. Saknar turf och skulle gärna se en Zon eller två här. Har några arbetsksmtater med Android som jag redan fått nyfikna på spelet.

Kan man 'requsta' zoner nuförtiden?

Varma hälsningar från en zonlös turfare.
kepn
Donator
Posts: 48
Joined: 04 Aug 2011 23:53

Re: Nya turfare! - Presentationstråden

Post by kepn »

Hej,

Kenneth heter jag, är 46 år och bor i Norrköping. Blev tipsad av en kollega om Turf och fastnade direkt. Jag jobbar med IT utveckling och projektledning i ett logistikföretag. Gillar konceptet med Turf, är sedan tidigare flitig användare av Gowalla där jag är Street Team member (typ admin) som också är en "location based service", men med en helt annan inriktning även om det borde gå att dra nytta av Gowalla även i Turfvärlden, får kanske återkomma med lite förslag kring det.

Har efter två dagars användning av Turf insett att jag måste inhandla en cykel... Nu har det blivit promenader vilket inte funkar om det ska hända något, det insåg jag snabbt. Här har vi två zoner som är riktiga utmaningar och jag är full av beundran över Saidfun som (såg det på youtube) simmade över till Blixholmen för att ta "midisland"! Det är nog inte det första jag ger mig på, i så fall får det bli båt, eller möjilgen när isen lagt sig...

Jag reser mycket i mitt jobb så jag kommer förmodligen att få räkna med lite längre restid framöver, för det blir säkert ett o annat stopp på vägen. Har halva mitt liv i Motala också så jag kommer väl att jaga lite där också från gång till annan.

Läste i en annan tråd om "fluktar-problemet"... har inte blivit drabbad själv, inte på det sättet, men igår var det några ungdomar som satt och smygrökte uppe på ett berg (där det förstås ligger en zon) och jag kan lova att de verkligen undrade vad en "gubbe" som jag hade upp på berget att göra när det finns både promenadstigar och gångbanor på båda sidor... Men det får man ta, kul är det i alla fall och jag hoppas utvecklingen fortsätter och att intresset håller i sig.
Image
HTC Desire | Android 2.3.3 | Stad: Norrköping
LoudShenanigans
Posts: 8
Joined: 05 Aug 2011 05:20
Country: Sweden
Location: Vindeln

Re: Nya turfare! - Presentationstråden

Post by LoudShenanigans »

Ja då kanske man ska ansluta sig till tråden!

Jag heter Robin och jag bor i Vindeln som ligger mellan Lycksele och Umeå. Här pluggar jag på folkhögskolan de ämnen jag saknar från min gymnasieutbildning (psykologi A och B, Historia, osv) då jag har som mål att söka in till polishögskolan nu när jag har åldern inne och blir färdig med studierna. Kom över Turf av en slump på Swedroid då jag är en rätt så ny Android användare. Jag har innan Turf hållt på lite med foursquare som är smått liknande men inte i närheten av så lika kul och avancerat! Nu är det dock både kul och tråkigt att Vindeln fått 6 Zoner.. jag är ensam och har bara 1 vän i byn då jag är ny inflyttad dock finns det mkt kids/ungdomar här så att få motståndare lär inte vara svårt utan jag får helt enkelt annonsera och sätta lite flyers på Zoner och på andra platser! Ska bli kul att få följa med i utveckling av Turf och hoppas på att kanske få vinna en guldmedalj men lär bli svårt när man bor i de glesa norrländska skogarna :)
OlfiCinq
Posts: 34
Joined: 23 Jun 2011 16:56

Re: Nya turfare! - Presentationstråden

Post by OlfiCinq »

Jag hoppar också på tråden här... Olof heter jag, är 30 år gammal och håller hus i Varberg. Jag började med Turf tidigt, tror det var oktober 2010. Jag gillar att promenera och detta gav ju ytterligare motivation att pallra sig ut även i dåligt väder. Glömmer aldrig när jag skulle gå upp på berget och ta Subbe fyr som har en zon här i Vbg... Typ 8 minusgrader, Klockan 22 på kvällen, ganska mörkt, ingen ficklampa och hade redan tagit de andra zonerna i stan, så jag var ganska mör när jag klättrade upp i snödrivorna och isen på berget. Tänkte i huvudet hur förbannade räddningstjänsten skulle bli på att behöva rädda mig där uppe under dessa förutsättningar (känner dem lite genom jobbet). Men allt gick bra och jag kom undan med blotta förskräckelsen! Nedbäddad i sängen senare lovade jag mig själv att aldrig göra det igen. Det höll i i typ tre veckor, men då var det lite bättre underlag och broddar införskaffade till skorna.

I övrigt älskar jag det mesta inom teknik, jobbar inom IT och följer många teknikbloggar. Hade jag blivit rik så hade jag skaffat mig en Tesla Roadster som är en elbil som går som tusan. Har faktiskt haft turen att få köra en sådan och det var helt j***a makalöst! Man hör bara fartvinden och ett svagt vinande från motorn. Som Lisebergsbanan fast betydligt snabbare! Får du chansen att köra en sådan så måste det bara göras!

Att turfa i Varberg var länge enkelt då det inte var så många som gett sig på det och gav upp rätt fort då jag är rätt het på gröten när nån tar "mina" zoner. ;) Men nu börjar det komma en hel del värdigt motstånd och jag turfar runt stan typ 2 ggr om dan. 16 zoner har vi just nu.

Kul att lära känna fler turfare! Så hoppas att fler skriver om sig i denna tråd.
thjukkas
Posts: 12
Joined: 17 Aug 2011 08:42

Re: Nya turfare! - Presentationstråden

Post by thjukkas »

Hej!

Tomas Henriksson
Snart 30 år ;)
Jag är: aktiv soffsurfare (http://www.couchsurfing.org), spel-nörd, glad sambo, frilufts/tränings-intresserad och tankspridd =)

Blev indragen i det här av några aktiva kollegor, och det var ju kul det! =)

Kommer från Kiruna trakten, pluggade Civ ing. Medieteknik i norrköping och bor i numera i söderort, Stockholm
Mjukvaruutvecklare, jobbar för närvarande som konsult för Combitech på Saab (är programerare i grund, men har pysslat mest med test och integration - dvs arbeta med miljöerna runtomkring utvecklingen, konfiguration och att få system att fungera med varandra, att bygga etc etc - faktiskt mkt roligare än det låter.. ;) är även övertygad agil/lean supporter )

Vi ses i en zon!

Tomas
Turf user: thjukkas

Experience the world and being social even without turf zones?
http://www.couchsurfing.org
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Nya turfare! - Presentationstråden

Post by Nattkryp »

Efter en hård första vecka av turfning är det kanske dags att presentera sig lite närmre här. Jag tror nog att flera av er säkert har sett mig i åtminstone chatten. En del andra har jag mött på ute "in action".

Simon heter jag iaf, 26 år och arbetar som konsult inom industriell automation med utgångspunkt i Gävle, även om det ibland blir en del resande i jobbet. Här i veckan var jag ner och krigade lite med KP, Saidfun och ett par till i Norrköping på min Scandic-lånade cykel. Är hyffsat ny inom yrket även om jag arbetat inom el-branschen i ett flertal år, dock ej direkt med el på det viset, utan främst med skåp- och kablagetillverkning. Utbildningsmässigt så har jag två KY-utbildningar i ryggen, Produktionsutveckling och nu senast Elektroteknik. Totalt fyra år och det är den senaste utbildningen som fört mig till Gävle. Annars är jag född och uppväxt i Västerås.

Köpte mig en "racerhybrid" innan sommaren för att börja cykelpendla in till Gävle (ca 10km enkel väg) och är nöjd med cykeln. Nu får cykeln arbeta lite hårdare med trottoarkanter, grusvägar och mindre bergsklättring. Det fungerar, även om det inte är optimalt. Oavsett vad, så är det iallafall tack vare den som jag har lyckats hålla 2-3 mil per dag för att ha tagit mig upp på topp-placering i Gävle. Till mina "grannars" förtret :).

I vanliga fall brukar det bli 3-4 timmar framför datorn, en hel del spelande. Nu kan jag dock stolt säga att jag inte spelat en endaste minut på datorn, utan all tid och energi har gått till turfandet. Bytet av sysselsättning har inte varit särskilt svårt. Turf är lite småsocialt, man möter nya människor samtidigt som man får upptäcka staden man bott i (eller i utkanten av) i ungefär ett år, vilket är en intressant insikt och ger ett ordentligt djup i spelet som annars är så enkelt.

Summa sumarum så har jag mycket fritid och ett så pass flexibelt jobb att jag ofta kan ta en tvåtimmarstur på lunchen om det skulle behövas. Självklart är ambitionen att hålla topp-1 placeringen här i Regionen :twisted:.

Jag vet inte om det är bra eller dåligt att jag bor ca 10km från närmaste zon. Hade jag bott närmre hade jag säkerligen varit ute och turfat konstant, även nätter om det är någon som är ute sent och nallar zoner. Nu kan jag inte göra så mycket åt det, förutom att planera den effektivaste rutten för att ta tillbaka staden på fika- och lunchrasterna :). Det kanske är tur att jag får sova ordentligt ändå.

Väl mött.
Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

Re: Nya turfare! - Presentationstråden

Post by Pinky »

Halloj!

Efter någon månads turfande så kanske jag också borde presentera mig :D
Martin heter jag, är 25 år och på visitkortet står det visst "Software Engineer". Jag pluggade Datasystemutveckling på Högskolan i Kristianstad, men utbildningen var förlagd till Hässleholm där jag även jobbar nu som någon form av allt-i-allo konsult på Combitech. Jag började som kodapa, men nuförtiden kan det bli allt från programmering till nätverkskonfiguration till installation av hårdvara till systemövervakning till... ja, har det med datorer att göra så finns risken att jag pysslat med det, och har jag inte det så kommer jag förmodligen att göra det :roll:

Även på fritiden blir det mest datorer, har bland annat ett förflutet som moderator på forumet på ubuntu-se.org då linux är en av de saker jag gillar starkt :ugeek:

Turfing började jag med efter att Henrik (Laban83) tipsat om det och fastnade direkt. De senaste åren har jag provat på ett antal olika motionsformer för att röra på mig, men detta är det enda jag faktiskt hållt på med i en hel månad utan att bli uttråkad.
Jag har börjat bygga på ett lagtävlingssystem till Turf som ni hittar på http://turfa.andelain.se/lagturf/ och det ska förhoppningsvis bli användbart snart ;)

Jag tycker att de tär kul att träffa andra turfare, så ser ni mig på kartan någon gång så kom gärna och säg hej!

Mvh
Martin
Image
ImageImageImage | HTC Desire |
User avatar
unikum71
Posts: 28
Joined: 08 Sep 2011 14:25
Country: Sweden
Location: Skåne

Re: Nya turfare! - Presentationstråden

Post by unikum71 »

Jag började för ca en vecka sedan.
Hade hört talas om turf på swedroids forum under 2010 nångång men tyckte inte det var nåt för mig då. Såg en ny post på swedroid om Turf igen och när jag hade ett ärende in i Hässleholm beslöt jag mig för att testa. Sen var jag fast. :D
Ångrar att jag inte gett det en chans tidigare.

Turf är bra motion för mig men framförallt för min buk :lol: (194cm/120kg)

Jag är 40 år och gift med en lika gammal käring. Vi har två flickor, 5 och 1 år gamla. Nybliven arbetslös sedan firman jag jobbade på kursat. Jobbade som CNC-operatör.

Bil- och gårTurfar. Funderar på att köpa en cykelhållare till bilen så jag kan cykelTurfa också. Bor i en ort utan zoner än så länge. Turfar främst i Hässleholm men tar även tillfället i akt på andra orter man besöker.

Förutom att turfa spelar jag schack på halvhög nivå. Svensk rating 2114 om det säger någon något.
HTC Desire, Oxygen 2.2.2 (Android 2.3.5)
unikum71 at gmail dot com

Image
Image
oedlan
Posts: 5
Joined: 24 Jan 2012 18:14
Country: Sweden

Re: Nya turfare! - Presentationstråden

Post by oedlan »

Tjollahopp!
31 år, (snart) ensamstående 1-barnspappa. :|
IT-konsult, Skaraborg.

Fredrick hittade mig på google+, efter att ha sett honom snacka om Turf ett tag blev jag nyfiken och laddade in appen och guess what: jag hade visst ett konto redan!?! Måsta ha installerat Turf tidigare utan att ha testat.

I like! Väntar med spänning på den nya omgången samt att det ska komma fler zoner här i Skövde (där jag oftast befinner mig) då jag har värvat arbetskamrater också!
HTC Desire HD with Android Revolution! 2.3.5
Image
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Nya turfare! - Presentationstråden

Post by Dacop »

Bättre sent än aldrig, att presentera sig efter ett halvårs turfande...

Daniel heter jag, 30 år gammal, CNC-operatör på småländska höglandet.

En polare använde bland annat Turf som argument för att övertyga mig att skaffa en smartphone, i Maj 2011 slog jag till på en Galaxy S och sedan mitten av Juni har jag hållt på att jaga runt efter röda fläckar på kartan. Eftersom jag har ungefär fyra mil till närmaste zon så blir det mycket bilturf för min del, även om MonsteRs framfart på gator och i parker i Jönköping snabbt övertygade mig om att skaffa en cykel för längre och mer effektiva rundor. Så nu åker man omkring med en sjuväxlad Crescent gubbcykel bakpå bilen.

Mitt mål med turfandet är oftast att vinna regionen, tyvärr har det varit för lätt den senaste tiden. Hoppas på bättre aktivitet framåt våren.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
Post Reply

Return to “Allmänt”