Turf obalanserat mellan länder(?)

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

V12
Posts: 17
Joined: 27 Aug 2020 09:55
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by V12 »

Det är väl klart att detta har störst betydelse för de som försöker vinna medaljer. Däremot inträffar "sitta på hundratals zoner syndromet" ofta i lägre ligor också, t.ex. 3:an, där det kan krävas dubbelt så många zontagningar för att få samma poäng i slutet. Hur många turfare finns det i de fyra högsta divisionerna som turfar i Sverige jämfört med den totala andelen aktiva turfare i Sverige?

Sätt en maxpoäng för vad en zontagning kan ge inkl. pph. Börja på 400-500 poäng och sänk vid behov.
Moru
Posts: 138
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Moru »

Jag tycker inte det är något misstag. De som vill tävla måste ju få en sportslig chans utan att flytta till ett annat land. Som det är nu så måste en elitidrottare placerad i en tätbefolkat (turf-mässigt) område jobba mycket hårdare än en elitidrottare som är ensam. På vilket sätt är det rättvist? De som inte siktar på att vinna bryr sig ju ändå inte om hur det fungerar så de ingår inte i den här analysen.

Det enklaste sättet jag ser för att få spelet någorlunda rättvist (för de som vill tävla) är att alla zoner ligger på samma avstånd från varandra, ger samma poäng och inga pph finns under 3-4. Alltså att PPH 1,2,3,4 blir noll PPH. Det tar hand om de mest orättvisa problemen. Det finns många andra problem också som till exempel de som är helt ensamma har lättare att ta zoner än de som delar ett litet område med många spelare och inte kan ta lika många zoner eftersom de blockeras av andra.
Turfname is EQ
User avatar
DIProgan
Posts: 693
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by DIProgan »

HappyF wrote: 08 Apr 2022 13:51 Jag tycker du gör ett stort misstag i din analys och det är att du utgår från dig som siktar på att vinna. De allra flesta turfare har inte den ambitionen. En mer rättvis bild istället för ditt friidrottsexempel är att ta golf t.ex. Säg att en svensk golfare förlorar en tävling med 10 - 12 slag, det betyder ju inte alla fritidsgolfare i Sverige slutar spela golf.
Även de som inte vill vinna lär vilja spela på lika villkor i mån möjligt. Som jag skrivit tidigare i tråden så är det enkelt att notera den grova obalansen ända ner i gåturfen. Varför skulle man balansera poängen utefter de som inte orkar bry sig om den? Bakvänt.
Running the third-party project https://turfbridge.com
HappyF
Zonemaker
Posts: 295
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by HappyF »

Jag håller med i att det är orättvist om man bara tittar på poängen, främst i toppskiktet, men vad jag menar är att de flesta inte bryr sig om poängen, förutom i ligorna möjligtvis. Men då kan man ju göra ligorna mer rättvisa genom att de blir regionala t.ex. Många turfare bryr sig mer om unika zoner, antal takes, medaljer, lila zoner, unika turfare, mm. Det är lika orättvist för dem också. Är man ensam i en stad med få zoner har man svårt för att få många takes. Där är orättvisan inte poängsättningen på zonerna utan antalet zoner och turfare. Så jag tror (en helt personlig åsikt) at poängsystemet inte kommer att ändras, för att det är så många olika viljor och hur man än ändrar så kommer det vara många som tycker att det blivit sämre.

Jag tycker t.ex. att det är väldigt orättvist att det finns så många unika zoner i Storbritannien jämfört med området runt där jag bor :lol:
Moru
Posts: 138
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Moru »

Orsaken till att få bryr sig om poängsystemet är nog för att det helt enkelt inte fungerar så bra för de flesta så man letar andra sätt att mäta :-)
Turfname is EQ
Aicar
Posts: 27
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

HappyF wrote: 08 Apr 2022 13:51 Jag tycker du gör ett stort misstag i din analys och det är att du utgår från dig som siktar på att vinna. De allra flesta turfare har inte den ambitionen. En mer rättvis bild istället för ditt friidrottsexempel är att ta golf t.ex. Säg att en svensk golfare förlorar en tävling med 10 - 12 slag, det betyder ju inte alla fritidsgolfare i Sverige slutar spela golf.
Du har delvis rätt, jag har förstås mitt perspektiv i de exempel jag lyfter fram. Jag har dock inte skrivit att alla kommer att sluta turfa. Skillnaden är att ju fler timmar man lägger på turf, desto större blir de regionala skillnaderna i poäng. Skillnaderna finns dock där även för de som kör i de lägre ligorna (d v s i de ligor där man möter turfare från regioner som har en mer fördelaktig spelplan). Procentuellt sett är skillnaden exakt densamma även om det inte blir lika stora poängdifferenser. Skulle man göra liknande exempel skulle alltså stavhoppare #1 hoppa 3 meter och motståndaren 40-60% högre (d v s runt 4,5 m i genomsnitt). Dito med diskus och längd. Problemet är alltså inte isolerat till poängtoppen även om det är där som poängsiffrorna sticker ut mest.
Aicar
Posts: 27
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Här kommer en sammanställning över poängen per (aktiv) turfad timme över de turfare som jag analyserat. Jag har inte jämfört samma turfare under olika omgångar, så det är klart att det kan skilja till viss del om jag hade valt andra månader, men skillnaden mellan olika geografiska regioner är mycket större än den individuella skillnaden från omgång till omgång.

1. M0112, 9 143 poäng per turfad timme, Finland/Åbo, omgång 111
2. Welshman, 8 186 poäng per turfad timme, Finland/Helsingfors, juni 2021
3. Aicar, 7 539 poäng per turfad timme, Danmark/Köpenhamn, november 2021
4. Marcus_P, 7 493 poäng per turfad timme, Tyskland (flera olika städer), omgång 141
5. JoasK, 6 413 poäng per turfad timme, Tyskland (flera olika städer), omgång 141
6. Király, 5 767 poäng per turfad timme, Sverige/Malmö, omgång 134
7. M0112, 5 623 poäng per turfad timme, Finland/Mariehamn, omgång 111 (han turfade både i Mariehamn och Åbo under samma omgång)
8. féarglas, 5 435 poäng per turfad timme, Skottland/Edinburgh, juni 2021
9. Kjtindall, 5 150 poäng per turfad timme, Skottland/Edinburgh, omgång 141

Kommentar: Alla i listan utom M0112 i Åbo och Aicar i Köpenhamn körde hela omgången i samma land/område. M0112 hade minst 600 000 poäng på bägge ställen och Aicar tog i stort sett hela Köpenhamn under några dagars turfande.

Det blir tydligt att poängen bör vara i storleksordningen 5 000 - 5 800 poäng per turfad timme för duktiga aktiva turfare i områden där turf är etablerat och det finns många aktiva turfare.
I områden med relativt många zoner och få aktiva turfare verkar motsvarande poäng dock vara 6 400 - 9150 poäng per turfad timme. Skottland verkar ha "normaliserat" sig, åtminstone för de som turfar i Edinburgh med närområde, medan Åbo, Helsingfors, Köpenhamn och storstäder i Tyskland hör till de områden som är överkompenserade poängmässigt.
ojarnstr
Posts: 99
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Kan du lite utveckla hur du gått tillväga för att få fram dessa resultat?

Var ligger du själv de omgångar du spelat i Stockholm och Mariehamn? Ifall du spelat på samma sätta skulle det en ge en intressant överblick på tre regioner.
V12
Posts: 17
Joined: 27 Aug 2020 09:55
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by V12 »

Intressant jämförelse. Poäng i timmen beror även mycket på hur fort turfaren cyklar, typ mellan 20-50 zoner/h.
Aicar
Posts: 27
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

ojarnstr wrote: 14 Apr 2022 17:56 Kan du lite utveckla hur du gått tillväga för att få fram dessa resultat?

Var ligger du själv de omgångar du spelat i Stockholm och Mariehamn? Ifall du spelat på samma sätta skulle det en ge en intressant överblick på tre regioner.
Jag räknar manuellt ut den tid som turfaren varit aktiv under omgången och delar sedan poängen som turfaren fått med den tid som jag räknat ut. Då det behövs en del manuellt arbete har jag inte orkat göra det på så många turfare utöver de som varit intressanta för mig personligen under vissa specifika omgångar.

Jag kan absolut göra en sådan uträkning på mig när jag kört i Mariehamn resp i Stockholm. Det finns dock en skillnad i hur jag turfar på de två olika platserna eftersom jag har en familj med småbarn att ta hänsyn till på ena orten, medan jag är själv på den andra, d v s kan turfa mer på kvällar/nätter.
Post Reply

Return to “Förslag”