Tankar om poängsystemet

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

Stonecape
Issue Manager
Country: Sweden

Re: Tankar om poängsystemet

Post by Stonecape »

Blabert wrote:
Jag förstår din tanke, men tp är en så väsentlig del av spelet så den går liksom inte att ta bort tycker jag.

Om man vill vinna en omgång måste man identifiera vad som krävs, oavsett poängfördelning/system. Bor man inte i en aktiv/större stad så är det i realiteten väldigt, väldigt svårt. Dock inte omöjligt om man verkligen vill.
Jag håller inte med på den sista meningen. Att vinna i en mindre, inaktiv stad är verkligen omöjligt med det nuvarande systemet. Jag tror att det är där skon klämmer. Hur mycket man än vill, hur mycket tid man än har så är det verkligen omöjligt att vinna i en inaktiv stad. Vissa ser det istället som att folk "petar naveln" och latar sig och bara håvar in poäng per timme. Detta typ av snack tycker jag allt som oftast är rent förolämpande! Jag tycker det är skittråkigt att bara sitta och vänta flera dagar ibland på att folk ska ut och ta mina zoner. Nu har det förvisso blivit bättre i Sundsvall, men jag är övertygad om att det finns många som tycker lika.

Med det sagt så tror jag inte att det blir bra om man tar bort övertagningspoängen. Jag är helt för en rättvis kamp där hur mycket tid man lagt ner och hur mycket man ansträngt sig ska spela den största rollen. Jag sitter absolut inte på något vinnande koncept, utan jag känner att jag också vill uttrycka min frustration över detta.

Jag vill nämna några saker som jag tror man måste fundera på för att balansera spelet:

I många städer är antalet centrala zoner för få och för utspridda för att det ska gå att spela på liknande sätt som i större städer. Det jag menar är att när man tagit de kanske 10 centrala zonerna på 30 minuter så måste man ge sig längre ut där det är ännu glesare mellan zoner. I det här fallet kan man inte ens förlita sig på aktiva motspelare då blocktiden fortfarande är aktiv och denne måste vänta länge på att ta zonerna. Alltså är också den egna blocktiden här faktiskt ett hinder när man vill ligga i. Detta har hänt mig och jojje några gånger. Man blir alltså tvungen att ge sig iväg till mer avlägsna zoner vilket tar mer tid och kraft.

Det är omöjligt att aktivera sig när man är själv i staden. Jag vet att det kanske låter tråkigt att spela själv i en stad och jag håller med. Men jag skulle vilja ha något sätt att få in några extra poäng och få motion även när huvudmotståndaren i stan är på semester. Här blir ju poängen per timme ett problem ifall man får både den och poängen för den extra aktiviteten. Men jag är övertygad om att det går att lösa.

Ett förslag som jag bara kom på just nu är att antal poäng per timme kanske kan avta ju längre man har zonen. Det tillsammans med ett system där man kan återta/checka in på sina zoner kanske är en idé?

Så, nu har jag fått skriva av mig lite.
ChiliBBQ

Post by ChiliBBQ »

Stonecape wrote: Ett förslag som jag bara kom på just nu är att antal poäng per timme kanske kan avta ju längre man har zonen.
Vill bara inflika att jag funderade i liknande banor när jag började med Turf men med tillägget att zoner som tas sällan har ökande pph.
Jag tror det skulle driva folk ut och plocka zoner långt bort samt vattenzoner om man vet att de snart ger mer än stadszonerna.

Nu kommer jag lite utanför ämnet men poängsystemet idag gynnas av fler turfare och en sak som jag tror kan öka turfandet är om zonbyggarna försöker bygga lokala slingor, ringar, ut från stadskärnan. På så vis kan de som bor en bit utanför iaf köra sin lokala runda.
Det finns en anledning att motionsspår inte är en sträcka mellan två punkter som man springer fram och tillbaka.
frejo

Post by frejo »

Stonecape wrote: Ett förslag som jag bara kom på just nu är att antal poäng per timme kanske kan avta ju längre man har zonen. Det tillsammans med ett system där man kan återta/checka in på sina zoner kanske är en idé?
Det kanske rent utav skulle vara så att en zon automatiskt blir neutral om den inte tagits på t.ex. 24h, då skulle man ju kunna återta sina zoner även när alla andra turfare i staden är på semester, eller att pph tickar ner till 1 och sen återställs till vad det egentligen är om man återtar den efter 24h.
TheHellis

Post by TheHellis »

Alltså, fullständigt passiv är man ju bara om man är ensam turfare i en stad. Är man minst två och vill vinna blir det inte mycket tid att pilla navel om pph är värdefullare.

Blabert, du skriver att det finns flera motiv till att spela än att vinna, och det är helt sant. Men om jag VILL vinna då? Är det bara för mig att packa ihop och flytta då? Ska det vara det enda sättet?

Men även om jag bara använder Turf till motion - kan det vara rimligt att anta att ca 70% av spelarna använder det så? - hur länge är det kul? Att gå till en kulle och stå där i en halvminut och titta på telefonen kommer snart att kännas lite fånigt om det inte ger mig mer än fin utsikt. Jag kan lika gärna gå (eller cykla) vart som helst utan telefon. Och när alla dessa motionärsturfare tröttnar, vad händer då med spelet?

Jag måste tyvärr lämna internet ett slag, ska på semester i norrlands skogar. Så om jag inte svarar på ett tag är det inte för att vara otrevlig. Fortsätt gärna argumentera, vore kul om nån såg det från mitt håll också..! Annars får ni gärna klura ut andra sätt att motivera motionsturfarna att fortsätta eller vinna flygningar i JAS-simulatorer. För om majoriteten lämnar spelet gör nog sponsorerna det med.

Ha det gött, vi hörs om en vecka! Jag läser allt och svarar då!
TheHellis

Post by TheHellis »

frejo wrote:
Stonecape wrote: Ett förslag som jag bara kom på just nu är att antal poäng per timme kanske kan avta ju längre man har zonen. Det tillsammans med ett system där man kan återta/checka in på sina zoner kanske är en idé?
Det kanske rent utav skulle vara så att en zon automatiskt blir neutral om den inte tagits på t.ex. 24h, då skulle man ju kunna återta sina zoner även när alla andra turfare i staden är på semester, eller att pph tickar ner till 1 och sen återställs till vad det egentligen är om man återtar den efter 24h.
Det där var bra idéer! Gillart!
tomtebloss

Post by tomtebloss »

TheHellis wrote:
frejo wrote:
Det där var bra idéer! Gillart!
Att zoner åter blir neutrala/gula har nekats förr vet jag. Så det förslaget kommer troligtvis inte att införas. Vissa har slutat bara för att zonerna blivit neutrala vid ny omgång. Nu införs revisit/återbesök vid nya omgångstarten i september så får vi se hur det blir. Alltså kan man blocka sin egen zon vid en revisit. Man får även en del poäng vid återbesök av sin egen zon.
Nattkryp

Post by Nattkryp »

Jag tror att det är riktigt svårt att på riktigt kunna balansera större och mindre städer på något vettigt sätt. Som någon nämnde så har man ju sin region att tävla i, och än så länge för mig är det mer än tillräckligt.

Det kanske är en orealistisk tanke, men någon form av pris/belöning för topp-placering i sin region kanske vore något? Eller kanske bara en medalj eller något annat att sträva för.
The Hellis

Post by The Hellis »

Nattkryp wrote:Jag tror att det är riktigt svårt att på riktigt kunna balansera större och mindre städer på något vettigt sätt. Som någon nämnde så har man ju sin region att tävla i, och än så länge för mig är det mer än tillräckligt.

Det kanske är en orealistisk tanke, men någon form av pris/belöning för topp-placering i sin region kanske vore något? Eller kanske bara en medalj eller något annat att sträva för.
Ja, priser för regionsvinster vore bra. Kanske göra så att istället för att ha 6-10 vinster för globala topplistan så har man kanske tre på globala. och delar upp resten på regionslistorna?
unikum71

Post by unikum71 »

Zoner som sällan tas tycker jag ska ge hög pph medans zoner som byter ägare 20ggr om dygnet bara 1pph. Då blir det lite värt att ta en zon som är långt ifrån andra zoner. Nu skiter folk i ensam-och-långt-bort-från-stan-zonerna för det är varken värt besväret eller orken.

Ett exempel nära mig: [zone]Hässleudde[/zone] som ingen verkar vilja ta ifrån mig. Jag ha gjort en revisit en gång men det ger så pass lite poäng så jag skiter också i den nu tills någon annan tar över den.

ps. zonetaggen verkar inte funka.
Last edited by unikum71 on 12 Sep 2011 21:49, edited 1 time in total.
HTC Desire, Oxygen 2.2.2 (Android 2.3.5)
unikum71 at gmail dot com

Image
Image
Drassen
Site Admin

Post by Drassen »

Ang. regionsvinster så vore det mkt eftersträvansvärt. Om någon vet någon som kan tänkas vilja sponsra så var inte blyga med att förmedla kontakten.
Vi har i dagsläget inte tid att ringa runt till potentiella sponsorer i blindo tyvärr.

//Turf Dev
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Post Reply

Return to “Allmänt”